عوارض شخص ثالث درد اصلی صنعت بیمه

سید رسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز نباید بدون تحلیل عمیق تنها به صرف عدم تغییر نرخ حق بیمه شخص ثالث، افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه را موجب زیان شرکت‌ها ارزیابی کرد. امسال اتفاق خوبی رخ داد و مسوولان صنعت بیمه توانستند ارتباط خوبی با مسوولان قوه قضائیه برقرار کنند و در تعیین نرخ دیه به تفاهم برسند. نزدیک به ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه در انحصار رشته زیان‌ده شخص ثالث است، اما نباید فراموش کرد که عوامل اثرگذارتر در این حوزه که برمیزان کسب سود شرکت‌ها تاثیرمستقیم دارد، منابعی است که به‌عنوان سهم بیمه شخص ثالث باید به نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت شود.

در صورت‌های مالی شرکت بیمه البرز فقط ۸۰ میلیارد تومان از درآمد شرکت برای این سه بخش پرداخت شده درحالی‌که سود شرکت ۵۰ میلیارد تومان بوده است، بنابراین درد صنعت بیمه افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه نیست بلکه سهم‌خواهی این سه بخش از بیمه شخص ثالث است. افزایش حق بیمه حد و اندازه‌ای دارد زیرا اگر حق بیمه از یک سطحی بیشتر شود، افرادی که سطح درآمدی مناسبی ندارند توان پرداخت آن را نخواهند داشت و در نتیجه عده‌ای از دایره آمار بیمه‌شدگان شخص ثالث خارج می‌شوند و تقلب و نرخ‌شکنی افزایش می‌یابد.

در کوتاه‌مدت افزایش نیافتن نرخ حق بیمه و افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه زیان شرکت‌های بیمه را افزایش خواهد داد، اما در بلندمدت با تفاهمی که با قوه قضائیه به وجود آمده است این زیان جبران خواهد شد.