واحد پول اروپا به کمترین ارزش خود مقابل دلار در ۱۲سال گذشته رسیده و این نتیجه تضاد برنامه‌های تسهیل کمی در بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا است. سقوط یورو به کمترین نرخ برابری از سال ۲۰۰۲ در روزهایی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی اروپا برای رونق بخشیدن به اقتصاد همچنان در رکود اروپا، برنامه‌های خرید اوراق قرضه دولتی را آغاز کرده، درحالی‌که دستاوردهای اشتغال‌زایی ایالات متحده، فدرال رزرو را به افزایش نرخ‌های بهره نزدیک کرده است. یورو ابتدا با خبر شروع برنامه ۱/ ۱ تریلیون یورویی(۲/ ۱تریلیون دلاری) تسهیل کمی بانک مرکزی در برابر بیشتر ارزهای عمده رو به افت گذاشت. بعد افزایش دلار به بالاترین ارزش در حدود ۱۲ سال گذشته بود که یورو را تحت فشار بیشتر قرار داد.

دلار خود از افزایش انتظارها مبنی بر احتمال افزایش نرخ‌های بهره برای نخستین بار از سپتامبر ۲۰۰۶ بهره برد، امری که با گزارش روز جمعه وزارت کار ایالات متحده شکل گرفت. حالا رشد خرده‌فروشی در ماه‌های پیش‌رو می‌تواند نشان از ادامه رونق در اقتصاد آمریکا باشد.

کیت وارن، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه

Edward D. Jones & Co که مدیریت حدود ۸۷۰میلیارد دلار را در دست دارد، می‌گوید: «تا وقتی که رشد قوی‌تر در آمریکا ادامه داشته باشد و در اروپا خبری از چنین رشدی نباشد، دلار رو به رشد خواهد ماند.» این واگرایی رشد است که به واگرایی سیاست پولی کمک

کرده است.

افت این هفته یورو، سومین افت هفتگی پیاپی ارز واحد اروپایی را رقم می‌زند. حتی ین ژاپن هم تحت تاثیر قرار گرفته و به کمترین ارزش خود در چند ماه گذشته رسیده است. شاخص نقطه‌ای دلار بلومبرگ که این ارز را در برابر ۱۰ همتای جهانی آن مقایسه می‌کند به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۴ رسیده است. این هم سومین رشد پیاپی هفتگی دلار بوده که رشد ارزش آن را از آغاز سال ۲۰۱۵ به ۶ درصد رسانده است.

واگرایی سیاست‌ها در دو سوی اقیانوس اطلس و تفاوت روند اقتصادهای این دو حوزه باعث شده که برخی حتی از یکسان شدن نرخ برابری دلار و یورو بگویند. واسیلی سربریاکوف، استراتژیست بازارهای ارز بانک BNP Paribas SA می‌گوید: «یورو در نهایت تا اوایل سال آینده به هم‌پایگی با دلار خواهد رسید.

سیاست‌های ماه‌های آینده مشخص شده و یورو همچنان به ضعف خود ادامه خواهد داد. ما در حال حرکت از سوی اثر «اعلام» به سوی اثر «اجرا» هستیم.» آخرین باری که یورو و دلار به شکل یک به یک معامله شدند به دسامبر سال ۲۰۰۲ بازمی‌گردد.

درحالی‌که نرخ‌های بهره بانک مرکزی اروپا روی کمترین سطح در تاریخ مانده، ماریو دراگی اعلام کرده برنامه خرید بدهی‌های خصوصی و دولتی تا سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت. این در حالی است که حالا ۶۰ درصد کارشناسان بر این باورند که فدرال رزرو تا پیش از ماه سپتامبر هزینه وام گرفتن را در ایالات متحده افزایش خواهد داد. این رقم پیش‌تر ۴۹درصد بود. سیاست‌گذاران فدرال رزرو که در نشست ۱۷ و ۱۸ مارس گرد هم خواهند آمد، از سال ۲۰۰۸ و برای حمایت از احیای اقتصادی، نرخ بهره را در بازه‌ای میان صفر و ۲۵/ ۰واحد نگه داشته‌اند.

حالا لنون سوئیتینگ، معامله‌گر بازار ارز در USForex Inc می‌گوید: «ما مطمئن هستیم که دلار ایالات متحده به‌رغم تمام تحولاتی که شاهد هستیم، همچنان قوی خواهد ماند. با توجه به سیاست‌های واگرا، می‌توان در درازمدت روی این ارز شرط بست.»

شرط‌بندی بر دلار قوی

شرط‌بندی بر دلار قوی