پیش‌بینی 50 دلاری گلدمن ساکس

نیل هیوم منبع: فایننشال تایمز مترجم: رفیعه هراتی پس از آنکه یکی از تولیدکنندگان اصلی اوپک اعلام کرد این سازمان استراتژی خود را تغییر نخواهد داد و تولید را در سطح فعلی حفظ خواهد کرد، قیمت نفت به کمترین سطح ۶ ساله نزدیک شد. این مساله از بعید بودن افزایش قیمت نفت حکایت دارد. قیمت نفت خام برنت و نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت از اواسط ماه ژوئن حدود ۶۰ درصد سقوط کرده و به سطحی رسیده که آخرین بار در اوایل سال ۲۰۰۹ به آن رسیده بود. سهیل‌بن‌محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی، در سخنانی در کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت اطمینان دارد تصمیم اوپک که در ماه نوامبر در وین گرفته شد، تصمیم درستی بوده است. او افزود:«استراتژی تغییر نخواهد کرد» و سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه باقی خواهد ماند و به منظور افزایش قیمت، تولید کاهش نخواهد یافت. مزروعی و دیگر تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، تولیدکنندگان غیرعضو اوپک را مقصر آشفتگی قیمت نفت می‌دانند. وزیر نفت امارات گفت: «ما به بازار و دیگر تولیدکنندگان می‌گوییم که باید منطقی باشند و مانند اوپک، به دنبال رشد در بازار بین‌المللی نفت باشند و برای این رشد باید تولید بیشتر را با آن رشد منطبق کنند. ما شاهد عرضه مازاد از طرف نفت شیل هستیم و این مساله باید اصلاح شود.»

مزروعی در پاسخ به این پرسش که قیمت نفت چه زمانی تثبیت می‌شود، گفت این مساله زمان زیادی طول خواهد کشید. او گفت: «تاریخ به ما نشان داده است هر زمان که تلاش کرده‌ایم پیش‌بینی کنیم چه رخ خواهد داد، نادرست پیش‌بینی کرده‌ایم. من معتقدم بعید است شاهد یک افزایش ناگهانی باشیم. افزایش قیمت نفت مدتی طول خواهد کشید. همه چیز به این بستگی خواهد داشت که در این فصل و فصل آینده چه رخ می‌دهد. نیمه اول سال ۲۰۱۵ آمار بیشتری برای پیش‌بینی آنچه اتفاق خواهد افتاد، در اختیار ما قرار می‌دهد.» افزایش تولید نفت آمریکا و تثبیت تولید اوپک با تقاضای ضعیف جهانی همزمان شده است. مازاد عرضه بر قیمت نفت فشار وارد کرده و تحلیلگران براین باورند که این مساله در ماه‌های آتی ادامه خواهد داشت، زیرا مازاد عرضه بین یک تا ۲ میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

به‌رغم اینکه اعضای فقیر سازمان اوپک،همچون ونزوئلا، خشم خود را از کاهش قیمت ابراز کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد اوپک تسلیم شود. این در شرایطی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفته است عربستان و کویت هم از کاهش قیمت نفت لطمه خواهند دید. روحانی گفت: «کسانی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد. اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند، بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.» کاهش قیمت نفت در شرایطی رخ می‌دهد که آمار، رکورد واردات نفت از طرف چین را نشان می‌دهد. در ماه دسامبر واردات نفت نسبت به ماه قبل از آن نزدیک به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به رکورد ۱۷/۷ میلیون بشکه در روز رسید. این برای نخستین بار است که واردات چین به ۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است.

گرچه پیش‌بینی می‌شود که کاهش قیمت نفت موجب افزایش خرید چین برای ذخایر استراتژیک‌اش می‌شود، اما تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که این مساله تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و در میان تقاضای ضعیف، آیا به خرید واقعی توسط مصرف‌کنندگان تبدیل خواهد شد؟

مرکز مشاوره انرژی اسپکتس می‌گوید: «این مساله در راستای پیش‌بینی‌های ما است که از طریق خریدهای کلان شرکت چاینااویل (بازوی تجاری پتروچاینا) در ماه اکتبر در دبی حمایت شد و ساختار بازار دبی را به شرایط کانتانگا تبدیل کرد. شرایطی که در آن قیمت نفت برای تحویل در آینده نزدیک بالاتر از قیمت نفت برای تحویل در آینده دورتر است.»

چین ۴۷ محموله نفت، عمان و دبی را خریداری کرده که معادل ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام است. از ابتدای سال ۲۰۱۵ قیمت نفت خام برنت بیش از ۲۰ درصد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت حدود ۱۶ درصد سقوط کرده است. این در شرایطی است که ناظران بازار پیش‌بینی‌های خود را از قیمت نفت کاهش داده‌اند. موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی متوسط قیمت نفت خام برنت را برای سال ۲۰۱۵ از ۷۵/۸۳ دلار در هر بشکه به ۴۰/۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد. این موسسه پیش‌بینی قیمت نفت خام آمریکا را هم از بشکه‌ای ۷۵/۷۳ دلار به بشکه‌ای ۱۵/۴۷ دلار تنزل داد.