آموزش پلی است که انسان را از جهان تاریک جهالت به ورطه روشن دانستن، شکوفایی و بالندگی رهنمون می‌شود. به همین دلیل است آنان که می‌خواهند نسلی را نابود کنند فرزندان آن مرز و بوم را از حق طبیعی تحصیل علم و دانش محروم می‌کنند. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که کودکان بیرون آمده از جنگ و درگیری‌های عراق، سوریه، آفریقای مرکزی و سایر کشورهای درگیر، آواره شده‌اند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم مانده‌اند. اهداف توسعه هزاره که سازمان ملل متحد به تصویب رسانده هنوز به‌طور کامل ضامن نجات کودکان از بهره‌کشی، محرومیت از تحصیل، تبعیض جنسیتی و ازدواج‌های اجباری نشده است.

از سوی دیگر جوامع پیشرفته نیز با بحران‌های آموزشی خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند. فقدان پویایی اجتماعی، بی‌میلی به نوآوری و سرگردانی در علوم پایه روند رشد اقتصادی این کشورها را کند کرده است.

انگیزه‌های ارتقای کیفیت آموزش در بسیاری از کشورها مخدوش شده و نظام سرمایه‌داری نتوانسته است همان‌طور که در بخش تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده، به تقویت نظام‌های آموزشی بپردازد و خلأ برخورداری از مهارت‌های لازم در بازار کار امروز بیش از هر زمان دیگری نوک پیکان اتهامات را به سمت نظام آموزشی دانشگاه‌ها متوجه ساخته است.

باشگاه اقتصاددانان امروز مسائل مربوط به آموزش و توسعه اقتصادی-اجتماعی در دنیای کنونی ما را بررسی می‌کند.