«زلزله سیاسی» عبارتی توصیفی است که از سوی تحلیلگران غربی برای نتایج بحث برانگیز انتخابات پارلمان اروپا در روز ۴ خرداد سال جاری به کار می‌رود.

نتایج این انتخابات نشان می‌دهد حزب مردم اروپا ۲۱۲ کرسی و حزب راست میانه ائتلاف مترقی سوسیالیست‌ها - دموکرات‌ها ۱۸۵ کرسی در پارلمان جدید به دست آورده‌اند. این امر باعث می‌شود محافظه‌کاران همچنان قوی‌ترین گروه باشند؛ اما ورود ۶۴ نماینده‌ای که به هیچ گروه سیاسی وابسته نیستند و عمدتا در بین احزاب راست یا چپ افراطی و اروپا ستیز (مخالفان اروپای واحد) قرار دارند پدیده جدید این دور از انتخابات به شمار می‌روند.

واکنش اقتصاددانان و دولتمردان اروپایی به این رویداد تقریبا یکسان است. آنها بروز این پدیده را به کاهش کارآمدی اتحادیه اروپا و منطقه یورو ربط می‌دهند و بر همین مبنا پیشنهادهایی را برای جبران این ضعف ارائه می‌کنند. ضرورت افزایش رشد اقتصادی و فرصت‌های شغلی از جمله این پیشنهادها است. دستیابی به این دو هدف نیز مستلزم بازسازی بازار واحد اروپایی است.

افزون بر این، رهبران اروپا باید طرح‌هایی ایجاد کنند تا روی زیرساخت‌های حیاتی سرمایه‌گذاری شود. همچنین باید سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در بخش‌های مبادلاتی متعلق به اعضای جنوبی اتحادیه را توسعه دهند تا به این وسیله، اقتصادهای اروپایی پایه‌های صادرات خود را سریعتر بازسازی کنند.

سرمایه‌گذاری واقعی روی نوآوری‌ها با هدف تشویق جوانان بیکار به پویایی بیشتر نیز ضروری است. سیاست‌گذاران اروپایی باید بررسی کنند که چگونه می‌توان صرفه‌جویی بیش از اندازه در منطقه یورو را محدود و فشار روی نرخ برابری ارز رایج را مهار کرد.