پیروز احتمالی

کریتیکال ثریتز

توافق هسته‌ای و وضعیت اقتصاد احتمالا محور بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران را شکل خواهند داد. رئیس‌جمهور حسن روحانی که فردی میانه‌رو است، در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید و با توجه به توافق هسته‌ای، تحریم‌های هسته‌ای را رفع کرد. چندان محتمل نیست که انتخابات ریاست جمهوری منجر به اختلال در سیاست خارجی آن هم به نحوی اساسی شود زیرا این سیاست‌ها در سطوح کلان‌تر اتخاذ شده‌اند. به احتمال زیاد روحانی برای بار دوم انتخاب خواهد شد. شکست روحانی از سوی تندروها نشان دهنده روگردانی حمایت عمومی از سیاست‌های وی خواهد بود و منجر به تقویت محافظه‌کاران نیز خواهد شد که با سیاست‌های آزادسازی و روابط خارجی با غرب مخالفت می‌کنند. با توجه به شرایطی که در ادامه خواهد آمد، روحانی احتمالا به رغم شک‌هایی که پیرامون توافق هسته‌ای وجود دارد، باز هم انتخاب خواهد شد.

۱- اتحاد بین میانه‌روها و اصلاح‌طلبان هنوز شکسته نشده است. حمایت اصلاح‌طلبان به روحانی که یک شخصیت میانه‌رو است، کمک کرد تا در یک مرحله در انتخابات سال ۲۰۱۳ به پیروزی برسد. انتخاب مجدد روحانی در صورتی که وی آرای مربوط به اصلاح‌طلبان را از دست بدهد، بسیار دشوارتر خواهد بود.

۲- پایگاه اصلاح‌طلبی و میانه‌رویی روحانی هنوز نشانه‌های چندانی از حمایت از تحریم را در سال ۲۰۱۷ نشان نداده است. از نظر تاریخی مشارکت بالای مردم به سود اصلاح‌طلبان بوده یا حداقل موجب رای آوردن کاندیدای مورد تایید آنها شده است. برعکس، می‌توان مشاهده کرد که محافظه‌کاران در زمانی که انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان تحریم شده است، سود برده‌اند.۳- محافظه‌کاران از عدم اتحاد در چند انتخابات گذشته دچار آسیب شده‌اند. از جمله این موارد، می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. شانس پیروزی در انتخابات در صورتی که آنان بتوانند پیرامون یک کاندیدای واحد متحد شوند، بهبود خواهد یافت، اما آنان هنوز هم در حال تلاش برای این کار هستند.