ضرورت تقویت تولید در اقتصاد

سید محمدهادی رضوی مدیرعامل هلدینگ فاطمی یکی از نیازهای اساسی اقتصاد کشور تقویت ساختار تولید است؛ چرا که اساسا تقویت تولید ملی کشور را در جنگ اقتصادی، پیروز و به عبور از بحران‌های اقتصادی در شرایط تحریم کمک می‌کند. امروز ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که هدف آن ایجاد تورم و بیکاری در کشور است و عملا اعمال تحریم‌ها نیز برای رسیدن به این اهداف است؛ این در حالی است که تقویت تولید ملی حربه تحریم‌ها را از بین می‌برد و کشور را در این جنگ اقتصادی پیروز می‌کند.

از سوی دیگر، مسوولان باید برای تقویت تولید ملی اقدام کنند و زمینه‌سازی برای کاهش واردات و تقویت تولید ملی باید در این راستا به صورت جدی مدنظر قرار گیرد؛ این در حالی است که کسانی که پشتیبان واردات صرف هستند، با هجمه‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند مصرف‌کننده را به استفاده از کالای وارداتی مجبور کنند.

در حال حاضر، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای کاهش واردات و رانت‌های موجود در این خصوص اقدام کنند. عده‌ای به جامعه القا می‌کنند که تولیدات داخلی اشکال دارد تا بتوانند رانت وارداتی خود را داشته باشند و اساسا این آسیب اقتصاد، از کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی ناشی می‌شود. برای مثال باید این سوال را پرسید که چرا در سال ۹۳، میزان واردات خودروهای لوکس افزایش پیدا کرده است؛ آن هم در حالی که ما در یک جنگ اقتصادی و در شرایط سخت تحریم‌ها هستیم؟

تقویت چرخه تولید، محور اساسی اقتصاد مقاومتی است و این موضوع باید مدنظر کسانی که می‌خواهند در دوره هشتم، وارد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شوند، قرار گیرد. البته باید گفت که بدنه اتاق سست و قدیمی است و به نظرم اتاق باید به عنوان قوه اقتصادی کشور، قوی‌تر از این عمل کند. در این راستا، «ائتلاف ایرانی آباد» معتقد است که اتاق بازرگانی قوی، بسیاری از مشکلات و موانع را از سر راه برمی دارد. این نکته اصلی را هم نباید فراموش کرد که تولید در کشور ما باید اندازه بازرگانی قوی شود و یکی از راه‌های قوی شدن تولید این است که بانک‌ها و نهادهای تامین سرمایه از تولید حمایت کنند.