ششمین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی، مبلمان، طراحی، هنر و دکوراسیون با عنوان دکو ۲۰۱۳، با حضور نایب رییس و شماری از نمایندگان مجلس، اعضای اتاق بازرگانی ایران و نمایندگانی از ۱۱کشور در تهران برگزار شد. در ابتدای کنفرانس، مظفر علیخانی، دبیر شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته با بیان اینکه تغییر ساختاری در شبکه توزیع حوزه مبلمان و دکوراسیون، تاسیس موزه مبل، راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی صنعت مبلمان مطرح است، گفت: تدوین استراتژی صنعت، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در داخل و خارج، تربیت نیروهای ماهر، پاسخ به نیاز بازار و راه‌اندازی شورای مبلمان از دیگر دستاوردهای این کنفرانس است. علیخانی افزود: این کنفرانس با توجه به نامگذاری سال حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نگرشی جدید به حوزه مبلمان داشت. علیخانی با بیان اینکه کنفرانس دکو خردمحور و دانش بنیان است و بر اساس تعامل و همکاری و همدلی برپا شده است، ادامه داد: خوشبختانه دولت جدید با تعاملی که با صنایع مختلف برقرار کرده است به ایجاد بهتر فضای کسب و کار و قانون مداری آن رونق بیشتری می‌دهد. میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این کنفرانس با بیان اینکه در حال حاضر زحمات و خواسته‌های ۲۰ سال پیش صنعت مبلمان به منصه ظهور رسیده است، گفت: من از سال‌ها پیش با فعالان حوزه مبلمان که خواهان تشکیل اتحادیه‌ای در صنعت مبلمان بودند آشنا بوده‌ام؛ ولی همیشه تاسف می‌خوردم که چرا تشکل‌ها و اتحادیه‌های مختلف این صنعت پراکنده کاری می‌کنند تا اینکه شورای ملی مبلمان تشکیل شد و صنایع مختلف وابسته به این صنعت زیر پرچم شورا جمع‌آوری شد.

میرصادقی ادامه داد: فعالان صنعت مبلمان می‌توانند با استفاده از این فرصتی که تحت عنوان کنفرانس دکو برایشان به وجود آمده است استفاده حداکثری کنند و از هنر غنی مبلمان کشورمان برای ورود به بازارهای جهانی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این کنفرانس با بیان اینکه ایران از ظرفیت‌های فراوانی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی، دفاعی و امنیتی بهره‌مند است، گفت: در بعضی از عرصه‌ها از ظرفیت‌هایمان خوب استفاده کردیم و در بعضی نه.

علی انصاری، رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته نیز با بیان اینکه برگزاری این مراسم از نظر ماهیتی تفاوتی با دوره‌های پیش دارد، گفت: در دوران گذشته برگزاری کنفرانس برعهده انجمن صنفی مبلمان بود، اما متولی برگزاری این دوره شورای ملی مبلمان دکوراسیون و صنایع وابسته ایران بود. ما طی پنج دوره علمی و کاربردی تحت عنوان دکو، تحولی را در صنعت مبلمان شاهد هستیم. وی افزود: امروز صنعت مبلمان دارای رشته‌های تخصصی در دانشگاه علمی کاربردی با ۱۳۰ واحد درسی است. ارتباط با دانشگاه با نیت دانش بنیان کردن صنف صنعت مبلمان یکی از ملزومات توسعه این صنعت است و اکنون حدود هزار دانشجو دراین حوزه تحصیل می‌کنند که این سرآغاز یک تحول علمی خواهدبود. وی در ادامه گفت: بخش بعدی در حوزه بازرگانی است. فضای نوسازی شده و مدرن توزیعی در سطح کشور کاملا مشهود است. بزرگ‌ترین قطب توزیع مبلمان کلاسیک و مدرن در سطح خاورمیانه یافت آباد است. هیچ صنفی با این کمیت و این کیفیت و خدمات در حوزه‌های نوساز شده در سخت‌افزاری در سطح کشور وجود داشته باشد.

انصاری گفت: اگر قرار باشد تراز تجاری کشور را مثبت کنیم باید به سوی تولید انبوه و رویکرد صادراتی حرکت کنیم.

وی افزود: شورای ملی مبلمان برآیند خواسته اصناف مرتبط بوده و نهادی بالادستی است که از چند بازوی کارآمد تشکیل شده است و امید داریم به تدریج دستاوردها و تاثیرات هرچه بیشتر خود را به نمایش بگذارد.