افطار فعالان اقتصادی با رییس کل بانک مرکزی

طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی: دوران پررونقی در پیش داریم

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی: رابطه فعالان اقتصادی با نظام بانکی باید با مدیریت واکنش سریع باشد

رییس‌کل جدید بانک مرکزی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خواست تا دیدگاه‌های خود را در خصوص ۱۹ آیین‌نامه‌ای که با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تنظیم شده است، ارائه دهند.به‌گفته طهماسب مظاهری، بانک مرکزی در حال حاضر به علت ذخایر ارزی موجود و توجه ویژه‌ای که به نظام بانکی شده است، یکی از پررونق‌ترین دوران‌های خود را می‌گذراند و در مجموع در شرایطی قرار داریم که اگر تدبیر شود، می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.وی تصریح کرد: ما باید نظام بانکی را تبیین کنیم. امروز همه مشتریان بانک از آن تعریف مشترکی ندارند و با توجه به نیاز خود از بانک آن را تعریف می‌کنند. رییس جدید بانک مرکزی در ضیافت افطاری اتاق ایران:

دوران پررونقی داریم

نهاوندیان: فاصله بخش خصوصی با نظام بانکی باید کمتر شود

گروه بازرگانی- رییس‌کل جدید بانک مرکزی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خواست تا دیدگاه‌های خود را در خصوص ۱۹ آیین‌نامه‌ای که با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تنظیم شده است، ارائه دهند.

دکتر طهماسب مظاهری، عصر روز شنبه در مراسم ضیافت اتاق ایران، به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی پرداخت و گفت: بانک مرکزی در حال حاضر به علت ذخایر ارزی موجود و توجه ویژه‌ای که به نظام بانکی شده است یکی از پررونق‌ترین دوران‌های خود را می‌گذراند و در مجموع در شرایطی قرار داریم که اگر تدبیر شود می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، مظاهری تصریح کرد: ما باید نظام بانکی را تبیین کنیم. امروز همه مشتریان بانک از آن تعریف مشترکی ندارند و با توجه به نیاز خود از بانک آن را تعریف می‌کنند.

رییس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله نقدینگی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ در بحث نقدینگی، پارادوکسی وجود دارد که هم کمبود و هم افزایش نقدینگی احساس می‌شود، چنانچه کمبود نقدینگی، واحدهای تولیدی را دچار مشکل می‌کند و افزایش آن، قیمت مسکن را بالا می‌برد. وی با اشاره به رابطه بین سود بانکی و میزان تورم، گفت: یکی از بحث‌های تئوریک این است که اگر سود بانکی را پایین بیاوریم، در کوتاه مدت تورم بالا می‌رود و تصور دیگر این است که سود بانکی تنها یکی از هزینه‌های عوامل تولید است و عوامل دیگری هم وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که خصوصی‌سازی به معنای فروش بنگاه‌های دولتی نیست، اظهار کرد: باید شرایط رقابت ایجاد شود و همه بنگاه‌ها را به دست مردم بسپاریم که‌این امر مستلزم این است که اطلاعات به اندازه کافی در اختیار همگان و به صورت آزاد قرار گیرد تا خصوصی‌سازی درست انجام شود.

رییس‌کل جدید بانک مرکزی در ادامه با اشاره به صندوق ضمانت صادرات ایران، خاطرنشان کرد: این صندوق تنها موسسه در ایران است که طبق قانون و اساسنامه چنانچه در تعهدات مالی خود با کمبودی مواجه شود می‌تواند از خزانه دولت کمک بگیرد و هیچ موسسه یا شرکت دیگری حتی خود بانک مرکزی چنین امتیازی را ندارند.

وی دلیل این روند را حمایت از صادرکنندگان در قالب بیمه نامه‌ها توسط صندوق ضمانت صادرات دانست و افزود: اگر این صندوق، ریسک سیاسی تجار را پوشش دهد، حتما نقش بهتری در ایفای وظایف خود خواهد داشت.

محمود صدر هاشمی‌نژاد، رییس‌کمیسیون بانک، بورس و بیمه اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی به بررسی نقش بانک‌ها در فرایند خصوصی‌سازی پرداخت.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حوزه بازارهای پولی و مالی، بانک محور است، افزود: این وضعیت تا سال‌های پیش رو ادامه خواهد داشت، لذا بانک‌ها در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به تعامل خصوصی‌سازی و سیستم بانکی تصریح کرد: بخش خصوصی یعنی مردم یک کشور و تجمیع توانایی‌های مردم در بنگاه‌های اقتصادی و از همین منظر است که نقش بانک‌ها معنا پیدا می‌کند، لذا کسانی که توسعه بازار سرمایه را باور دارند باید باور کنند که حرکت در این مسیر جز با ایفای نقش درست بانک‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه به وضعیت بانکداری خصوصی در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد در آینده تنها در صورت ضرورت بنگاه‌های مشخصا دولتی داشته باشیم و بانکداری خصوصی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

سید حمید پورمحمدی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در سخنانی در این گردهمایی خاطرنشان کرد: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، ایران باید به مقام اول اقتصادی منطقه برسد و موتور محرکه‌این حرکت نیز باید نهادهای پولی و مالی باشند.

وی با بیان این مطلب که‌ایران در صحنه رقابت بین‌المللی بانکی از سایر کشورهای منطقه عقب تر است، گفت: این باور که قرار است جبهه اصلی اقتصاد کشور، سیستم بانکی و نظام پولی، مالی باشد این سیستم را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما در عین حال با وجود تمام این موانع و سختی‌ها می‌توان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد، چرا که در چالش‌ها و محدودیت‌هاست که نظام بانکی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

پورمحمدی اظهار کرد: اکنون شرایط آبستن یک تحول در نظام بانکی است. هم صنعت بیمه و هم نظام بانکی با اصلاحات رفتاری و اصلاح قوانین و مقررات مواجه خواهند بود.

وی در ادامه آمادگی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی را برای تعامل جدی با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران در بهره‌مندی از نظریات و انتقادات این بخش اعلام کرد.

پورمحمدی فضای فعلی کشور را برای حضور جدی بخش خصوصی در صحنه اقتصاد مناسب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر برخی بانک‌ها و بیمه‌ها آماده واگذاری هستند، تمهیداتی از سوی دولت در نظر گرفته شده و هیچ محدودیتی در نظام بانکی کشور وجود ندارد.

پورمحمدی در پایان گفت: تمامی بخش‌ها از نظام بانکی توقع دارند که موتور محرکه اقتصاد کشور باشد و چنانچه منابع پولی در جایی رسوب کنند، نظام بانکی با مشکل مواجه می‌شود، لذا برای اینکه‌این پول‌ها در چرخه اقتصاد به حرکت درآیند نیازمند کمک اتاق بازرگانی هستیم تا بدین وسیله مشکلات سیستم بانکی نیز رفع شود.

سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران که از دیگر سخنرانان این برنامه بود، در مورد نرخ ارز عنوان کرد: ‌صادرات امروزه با یورو انجام می‌شود، اما در بازار اختلاف خرید و فروش یورو از دلار بیشتر است، زیرا کنترل بیشتری بر روی نرخ دلار صورت می‌گیرد و در نتیجه نوسان کمتری دارد و در رابطه با نرخ یورو طرحی آماده است که فقط باید اجرا شود تا دامنه نوسان آن نیز کنترل شود.

وی همچنین در مورد فعالیت بانک‌ها افزود: اگر قرار است بانک‌های خصوصی فعال شوند، باید برای همه فضا ایجاد شود و در صورت امکان فعالیت بانک‌های خارجی در کشور، بانک‌های داخلی نیز فرصت برابر پیدا کنند. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به‌اینکه سیستم بانکی کشور، صندوق ضمانت صادرات را نمی‌شناسد تاکید کرد: برای کم کردن نگرانی بانک‌ها باید صندوق ضمانت صادرات را به عنوان اینکه تعهدات قوی دارد، معرفی کنیم وی در مورد مزایای این صندوق اظهار کرد: هر بانکی که تضمین این صندوق را داشته باشد و وام دهد، از نظر موسسات اعتباری ریسک آن بانک کم است و پیمانکاران ایرانی اگر در مناقصات بین‌المللی برنده شوند، می‌توانند با ضمانت صندوق ضمانت صادرات وام بگیرند.

در این نشست دکتر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران نیت اصلی از این دعوت را خیر مقدم به رییس جدید بانک مرکزی و ایجاد فرصت صمیمانه‌ای برای گفت‌وگو با نمایندگان بخش خصوصی در مورد مسایل بانکی کشور عنوان کرد.

نهاوندیان ضمن اشاره به چالش‌های سیستم بانکی در شرایط امروز اقتصادی کشور، گفت: ما می‌خواهیم در یک زمان چند هدف را به طور همزمان دنبال کنیم که هر کدام از این اهداف و چالش‌ها به وقت کافی نیاز دارد.

وی سیستم بانکی کشور را نیازمند اصلاح ساختاری دانست و افزود: برای خصوصی‌سازی در سیستم بانکی کشور عزم جدی داریم و در رابطه با اصلاحات در اجرای بانکداری اسلامی و ایجاد فضای رقابتی وظایفی داریم که باید انجام دهیم.

رییس اتاق ایران از دیگر موضوعات مورد توجه را چالش کارآمدی، رقابت با همگنان در بازار جهانی، محدودیت‌های بین‌المللی، تغییرات مدیریتی و روش‌های نوین بانکداری برشمرد و خاطرنشان کرد: تنها با یک برنامه‌ریزی اولویت بندی شده هماهنگ می‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد و در شرایطی که فشارهای خارجی بر ما اعمال می‌شود، باید با ایجاد هماهنگی‌های لازم در بانک‌های خود با فشارها مقابله کنیم و نکته مهم برای فائق آمدن بر مشکلات، رسیدن به درک واحد از شرایط است.

وی لازمه‌این فرایند را کم کردن فاصله بین سیستم بانکی و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در گذشته رابطه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با بانک مرکزی بسیار کم بوده است و باید فاصله بین فعالان چرخه تجارت با فعالان خدمات بانکی کمتر شود و با مدیریت واکنش سریع باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد کارآمدی سیستم بانکی گفت: بهترین خدمت سیستم بانکی به صادرات این است که خود وارد کار صدور خدمات بانکی شود و بانک‌ها، خود بازار را از رقیب بگیرند و چالاکی لازم را در پاسخ‌گویی به حوادث داشته باشند.

سخن پایانی نهاوندیان این بود: ما می‌توانیم از شرایط پر چالش استفاده کنیم و به سوی تسریع در رقابتی کردن بانک‌ها گام برداریم و در این راستا اتاق بازرگانی تلاش می‌کند تا فرصت تعامل بین فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران را فراهم کند.