بانک جهانی اعلام کرد ایران از نظر سهولت تجارت بین‌مرزی در میان ۱۷۸ کشور جهان رتبه ۱۳۵ را به‌دست آورده است.

به گزارش فارس، در گزارش اخیر بانک جهانی با عنوان «انجام تجارت در سال ۲۰۰۸ »مقررات مربوط به تجارت بین‌مرزی در ایران پیچیده و دست‌وپاگیر دانسته شده است. در این گزارش میزان سهولت تجارت بین‌مرزی در کشورهای مختلف بر پایه سه فاکتور سنجیده شده است که عبارتند از تعداد اسناد و مدارک لازم برای صادرات و واردات در بین مرزها، تعداد امضاها و مهرهای لازم برای این امر و همچنین تعداد روزهایی که برای کسب مجوز صدور یا واردات کالا صرف می‌شود.

با توجه به این سه فاکتور جمهوری اسلامی ایران از نظر سهولت تجارت بین‌مرزی درمیان ۱۷۸ کشور جهان رتبه‌ای بهتر از ۱۳۵ به‌دست نیاورده است.

براساس این گزارش تعداد اسناد و مدارک لازم برای صادرات کالا از ایران به آن طرف مرزها ۸ سند و این رقم برای واردات کالا به ایران ۱۰ سند اعلام شده است.این دو رقم در دو سال گذشته هر کدام ۱۱ عدد بود. همچنین تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا یک کالا مجوز لازم برای صدور از ایران به آن طرف مرزها را کسب کند ۲۶‌روز تخمین زده‌ شده و هزینه صادرات کالا ۸۶۰‌دلار برای هر کانتینر اعلام شده است. در دو سال گذشته تعداد روزهایی که طول می‌کشید تا یک کالا مجوز لازم برای صدور از ایران به آن طرف مرزها را کسب کند ۴۵‌روز تخمین زده‌ شده بود.

تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا یک کالا مجوز لازم برای واردات به ایران را کسب کند ۴۲‌روز و میزان هزینه حمل کالا به ایران ۱۳۳۰‌دلار برای هر کانتینر اعلام شده است. در دو سال گذشته تعداد روزهایی که طول می‌کشید تا یک کالا مجوز لازم برای ورود به ایران را کسب کند ۵۱‌روز تخمین زده‌ شده بود.

براساس این گزارش سنگاپور، دانمارک و هنگ کنگ از نظر سهولت تجارت بین‌مرزی در رتبه‌های اول تا سوم جهان جای گرفته اند.

قزاقستان نیز به عنوان کشوری با سخت‌ترین شرایط برای تجارت بین‌مرزی شناخته شده است.

براساس این گزارش در میان کشورهای واقع در حاشیه خلیج‌فارس نیز جمهوری‌اسلامی ایران دارای سخت‌ترین شرایط برای تجارت بین‌مرزی است. در این منطقه امارات دارای سهل‌ترین شرایط برای تجارت بین‌مرزی است.