همه راه‌ها به چند کشور ختم می‌شود

گروه بازرگانی - قطار تجارت خارجی در استان‌های مختلف کشور با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شده، وزنه صادرات در برخی استان‌ها سنگین است و در برخی سبک. واردات نیز همین طور.

استان‌های مرزی به خصوص استان‌های غربی که در همسایگی با بازار پرکشش عراق قرار دارند در این میان با تناقض‌هایی هم روبه‌رو شده‌اند از یک سو بازار عراق به عنوان فرصتی طلایی شناخته می‌شود که بخش عمده‌ای از سیاست‌های تجاری کشورمان معطوف به آن شده و از سوی دیگر بحران یکی دو هفته اخیر عملا راه صادرات به آن کشور را بسته است. دیگر مقصدهای صادراتی کشور نیز کماکان ثابت مانده‌اند.

کاهش صادرات از کردستان

سرپرست گمرکات استان کردستان گفت: صادرات کالا در شش ماهه اول سال‌جاری در این استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۲۲درصد و از نظر وزن ۲۸درصد کاهش یافته است.

افزایش تعرفه‌های گمرکی عراق، عدم اطمینان تجار و بازرگانان به تداوم صادرات در استان و بسته شدن مرزهای استان مهمترین دلایل کاهش صادرات به عراق است.

علیرضا اللهیاری افزود: در شش ماهه اول امسال ۱۸۶هزار و ۷۱۹هزار تن کالا به ارزش ۱۰۹میلیون دلار از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی گفت: بیشترین میزان صادرات با ۷۷میلیون و ۳۰۱هزار دلار مربوط به گمرک «باشماق» مریوان است که ۷۱درصد کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی کمترین میزان صادرات نیز با دو میلیون دلار مربوط به بازارچه «سیف» سقز است که نسبت به سال گذشته ۱۲درصد کاهش داشته است.

محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، فرآورده‌های صنعتی و معدنی، محصولات غذایی و دامی، پوشاک، مصالح ساختمانی و فلزات از جمله اقلام صادراتی این استان است.

به گفته اللهیاری همچنین از اوایل امسال تاکنون هشت هزار و ۹۰۵ فقره پروانه صادراتی در این استان صادر شده است.

عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کالا از استان کردستان از چهار گمرک باشماق مریوان، سیرانبند بانه، سیف سقز و گمرک سنندج انجام می‌شود.

مرزهای ایران و عراق در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی از روز دوشنبه دوم مهر ماه امسال تاکنون بسته شده است.

گمرکات خوزستان روی خط رشد

ناظر گمرک‌های استان هرمزگان گفت: در شش ماه امسال ۹میلیون و ۳۵هزار تن کالا از گمرک‌های این استان صادر شده است.

به گفته ناصر کاویانی، این میزان کالا ارزشی معادل ۲میلیارد و ۲۸۶میلیون و ۸۱۹هزار دلار داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۳درصد فزونی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی را شامل محصولات دریایی، محصولات کشاورزی، معدنی، محصولات شیمیایی، نساجی و محصولات صنعتی عنوان کرد که به کشورهای امارات‌متحده عربی، چین، آلمان، عمان و هند صادر شده است.

کاویانی اظهار داشت: میزان واردات قطعی در این مدت از طریق گمرک‌های استان هرمزگان حدود ۷میلیون و ۱۱۹هزار تن کالا با ارزشی بالغ‌بر ۹میلیارد و ۶۴۶میلیون و ۶۰۴هزار دلار بوده است.

وی بیان کرد: این میزان واردات قطعی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۴درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری یک‌درصد افزایش داشته است.

رشد صادرات یزد

رییس سازمان بازرگانی استان یزد، ارزش صادرات غیرنفتی استان را در شش ماه نخست امسال ۱۱۷میلیون و ۳۹۳هزار و ۷۵۶دلار ذکر کرد و گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲درصد رشد داشت.

به ‌گزارش روابط عمومی استانداری یزد، «مهراب اسکندری» در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی‌، وزن کالاهای صادر شده را ۱۳۳هزار کیلوگرم اعلام کرد و افزود: صادرات استان نسبت به کشور از رشد بسیار مطلوبی برخوردار بود.

وی یادآور شد: طی این مدت یک‌هزار و ۴۵۲فقره ثبت سفارش کالا به ارزش تقریبی ۲۷۰میلیون دلار برای واردات مواد اولیه کارخانه‌های استان انجام شد.

اسکندری از برگزاری دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی در آبان ماه ‌امسال در یزد خبر داد.

معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این جلسه از پسته، خیار سبز و روناس به عنوان اقلام مهم صادراتی غیرنفتی استان نام برد.

صادرات ۲۰میلیون دلاری خراسان‌شمالی

معاون توسعه و تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان شمالی از صدور ۲۰میلیون دلار کالا از این استان طی نیمه نخست امسال خبر داد.

سیدمحمد حسینی گفت: ارزش ریالی صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

او افزود: در نیمه نخست سال گذشته معادل ۱۴میلیون دلار کالا از استان خراسان شمالی به خارج صادر شده بود.

وی میزان افزایش وزنی صادرات استان خراسان شمالی را در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۵درصد عنوان کرد.

حسینی پیش‌بینی کرد که ارزش دلاری صادرات این استان به خارج‌از کشور در سال جاری به حداقل ۴۰میلیون دلار برسد.

او کالاهای صادراتی استان خراسان شمالی را شامل کریستال، مواد شیمیایی و مواد پلاستیکی اعلام کرد که به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و اروپا صادر شده است.

وی میزان واردات کالا به خراسان شمالی را نیز حدود شش میلیون دلار اعلام کرد که به نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

حسینی نبود گمرک در استان خراسان شمالی را خلاء بزرگی برای برآورد میزان دقیق صادرات و واردات دانست و گفت: با راه‌اندازی گمرک خراسان شمالی میزان دقیق صادرات و محصولات صادراتی این خطه مشخص می‌شود و استان می‌تواند برنامه‌ریزی برای گسترش آن داشته باشد.

۱۷میلیون دلار کالا از بازرگان صادر شد

سرپرست اداره گمرک بازرگان گفت: در شش ماهه نخست امسال ۲۵هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۷میلیون دلار از این گمرک به خارج صادر شده است.

توحید آذربد افزود: این میزان صادرات از نظر ارزش ۹۸درصد و از لحاظ وزن ۴۵درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد دارد.

وی، عمده کالاهای صادراتی را انواع میوه تازه، مصنوعات پلاستیکی و ملامین، سنگهای ساختمانی، لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی و محصولات پتروشیمی اعلام کرد.

آذربد از افزایش ۶۴درصدی ترانزیت خارجی ورودی از گمرک بازرگان خبر داد و گفت: در شش ماهه اول امسال ۳۵هزار دستگاه خودرو با بیش از ۶۳۰هزار تن کالا از طریق این گمرک ترانزیت شده است.

۳۱/۷میلیون دلار کالا از گمرک ساوه صادر شد

رییس گمرک شهرستان ساوه گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۶۰هزار و ۲۹۳تن کالا از این گمرک به خارج از کشور صادر شد.

سیروس پورهواسی افزود: این میزان کالا ۳۱میلیون و ۷۱۱هزار دلار درآمد ارزی در پی داشته است.

وی، کالاهای صادراتی را شیشه آینه جام و رفلکس، بلورجات، پروفیل و لوله سیاه، کولرآبی، گرانول پی وی سی، بیسکویت، تابلو برق صنعتی، کاشی، کربنات کلسیم، کاغذ فلوتینگ، ظرفشویی ذکر کرد.

پورهواسی ادامه‌داد: این کالاها به‌کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، یونان، بلغارستان، قزاقستان، افغانستان، سنگال، رومانی، تاجیکستان، عراق و کشورهای آسیای میانه صادر شده‌است.

وی اضافه کرد: صادرات این کالاها در سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن پنج درصد و از نظر ارزش ۱۲درصد افزایش یافته است.