رویکرد تهران برای ایجاد تنوع در شرکای تجاری خود و به ویژه اهمیتی که عراق جدید از دیدگاه دولتمردان کشورمان پیدا کرده است، مقامات وزارت بازرگانی را به طرح ایده‌های تازه واداشته و آنها را به اتخاذ استراتژی‌های تازه سوق داده است، به طوری که در همین رابطه دیروز معاون وزیر بازرگانی از اهداف جدید دولت ایران خبر داد و گفت: هدف دولت ایران این است که عراق را اولین شریک تجاری کند به نحوی که این کشور جایگزین امارات در مراودات تجاری ایران با دنیا شود. خبرگزاری مهر در این ارتباط گزارش داد که مهدی غضنفری دیروز در دومین روز از نخستین کنفرانس بازسازی عراق ضمن سخنانی گفت: از میزان ۲۰‌میلیارد دلار واردات عراق در سال ۲۰۰۶ بخش اعظمی را ایران انجام داده و بخشی از صادرات عراق نیز توسط جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است. وی تصریح کرد: دلایل این همکاری تنگاتنگ به‌رغم وجود مسائل و مشکلاتی نظیر عدم وجود امنیت در عراق ناشی از مشترکات فرهنگی و دینی، همجوار بودن و مرزهای مشترک طولانی، بازار شدیدا مصرفی این کشور، وجود اراده قوی در مقامات دو کشور جهت توسعه روابط، موقعیت استراتژیک و وجود عتبات عالیات در عراق است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یک کشور در منطقه نمی‌تواند آباد باشد و سایر کشورهای همسایه آن در آشوب و ناامنی به سر برند. بنابراین ایران در صورتی می‌تواند به سوی توسعه پایدار پیش رود که همه کشورهای همسایه بتوانند همزمان و همگام با همسایه‌های خود در محیطی امن مسیر رشد را طی کنند.

وی اظهار داشت: مبادلات تجاری ایران وعراق رو به رشد است و نهایتا نرخ صعودی تجارت به‌رغم نیت بدخواهان، به دلیل علاقمندی دو کشور به مرحله رشد و شکوفایی رسیده است به نحوی که افزایش ۱۰۰درصدی صادرات به عراق از سوی ایران رخ داده و عراق هم اکنون دومین شریک تجاری ایران است.

غضنفری گفت: ۵/۷‌درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به عراق صورت گرفته و در سال ۲۰۰۵ نیز ایران سومین کشور صادرکننده به عراق بوده است این درحالی است که اقلام صادراتی ایران به عراق را آب معدنی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، مواد خوراکی، مواد بهداشتی و شوینده، میوه و صیفی جات، خشکبار، روغن مایع، کولرآبی، فرش، لوازم خانگی و آهن‌آلات بوده است.

به گفته وی، افتتاح شعبه بانک ملی ایران در عراق به عنوان اولین شعبه بانک خارجی در این کشور در تیرماه سال‌جاری صورت گرفته ضمن اینکه نخستین محموله صادراتی گندم ایران به عراق بوده است.غضنفری افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران به عراق رو به رشد است اما در مقابل این رشد مشکلاتی نیز پیش روی تجارت ایران با عراق است که حضور نیروهای اشغالگر مانع اصلی بوده که امنیت را برای ایرانیان خدشه دار کرده است این درحالی است که صدور ویزا نیز برای تجار یکی از مشکلات است که باید به سرعت حل شود. معاون وزیر بازرگانی گفت: استراتژی بلندمدت ایران در مورد عراق باید مبتنی بر تبدیل کردن این کشور به اولین شریک تجاری ایران در خاورمیانه باشد به گونه‌ای که عراق جایگزین امارات به عنوان اولین شریک تجاری ایران شود. غضنفری ادامه داد: بالغ بر ۶۵درصد مردم عراق شیعه بوده و این امر امکان توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور را تسهیل می‌کند.