نبرد پسته‌ای میان ایران و آمریکا

گروه بازرگانی- رییس اتاق کرمان و رییس هیات‌مدیره انجمن پسته گفت: امسال شرایط بسیار حساسی بر بازار جهانی پسته حاکم است. آمریکا منتظر محصول بزرگ ۱۸۰هزار تنی است که با لحاظ باقی‌مانده سال قبل نزدیک به ۲۴۰هزار تن پسته قابل عرضه خواهد داشت.

به گفته وی ایران نیز منتظر محصول عظیمی است که ۲۵۰ تا ۲۸۰هزار تن تخمین زده می‌شود. در چنین وضعیتی برای اولین بار پسته ۳۰/۲۸ ایرانی در بازار هامبورگ ۲۰۰دلار گران تر از پسته ۲۵/۲۱ آمریکایی عرضه می‌شود و فروش محمولات صادراتی ایران با کندی زیادی روبه‌رو است.

محسن جلال‌پور افزود: این وضع سبب شده که پسته آمریکا پس از سال‌ها به بازارهای چین، روسیه و هند نیز بازگردد.

بنابراین به نظر می‌رسد در سال زراعی بعد، برای اولین بار با جنگ قیمت از سوی پسته کالیفرنیا روبه‌رو باشیم. اگر جامعه پسته ایران هوشمندانه عمل نکند، فشار قیمتی آمریکا می‌تواند بازارهای مهم صادراتی پسته ایران را تحت تاثیر قرار داده و حجم صادرات ایران را کاهش دهد.

رییس اتاق کرمان تصریح کرد: از طرف دیگر افزایش روزافزون هزینه تولید، افت کمی و کیفی منابع آب و خروج کارگران افغانی سبب افزایش فشار به تولیدکنندگان به ویژه باغداران کوچک است.

جلال‌پور گفت: بنابراین پسته ایران به گذرگاه حساسی وارد شده است. از طرفی عرضه قیمت بالا می‌تواند سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی و ایجاد بحران در صنعت پسته شود.

اما از سوی دیگر کاهش شدید قیمت نیز تعادل معیشتی باغداران زحمتکش را دچار مخاطره می‌کند.

به گفته جلالپور، واقعه حساس دیگری که کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، نهایی شدن استاندارد جهانی آفلاتوکسین پسته (استاندارد کدکس) در فروردین آتی است که سرنوشت صادرات پسته ایران را رقم می‌زند.

رییس اتاق کرمان گفت: متاسفانه به علت فقدان بودجه هنوز کمیته ملی ایرانی کدکس انجام پژوهش‌های درخواستی کدکس را آغاز نکرده است. با توجه به باقی ماندن تنها ۸ماه تا اجلاس نهایی کدکس مسوولان باید خارج از بروکراسی معمول نسبت به فعال‌سازی پژوهش‌های مورد درخواست کدکس اقدام کنند.

به گفته وی با پیگیری رییس سازمان توسعه تجارت و دستور وزیر کشاورزی مقرر شده کمیته‌ای در روزهای آینده راهکاری مناسب برای شروع این اقدامات پیشنهاد کند.