صادرات مجدد بزرگ‌ترین فرش جهان

میم.رسا

سایت «عرب نیوز» خبر داد که قرار است یکی دیگر از شیوخ اماراتی سفارش بافت یک قطعه فرش ۱۰هزار متری به قیمت ۱۰میلیون دلار بدهد و سپس آن را به قیمت ۱۰۰میلیون دلار به یکی از کشورهای غرب دور(!) (شاید هم شرق دور) صادرات مجدد کند، با توجه به این خبر پیشنهاد ما این است که یک پایانه صادراتی در روستای اردوغش راه‌اندازی شود و به جای صادرات مجدد اماراتی‌ها، خودمان آن را مستقیما صادر کنیم. به هر حال اماراتی‌ها حدود ۱۰هزار قلم کالا را صادرات مجدد می‌کنند و سالانه ۱۰۰میلیارد دلار سود می‌برند. این یکی دیگر بماند برای خودمان. ضمنا یکی دیگر از شیوخ اماراتی در گفت‌وگو با سایت فوق‌الذکر گفته است: «من یک تاجر هستم و اگر لازم باشد برای بازاریابی از شرق دور به غرب دور می‌روم». در پاسخ به ایشان باید بگوییم دست بردار شیخ، کی برود این همه راه را.

افلاتوکسین صادرات مجدد

اتفاقا این شک و شبهه همواره وجود داشته که ماجرای افلاتوکسین به همین صادرات مجدد وابسته است چنانکه آن صد و اندی میلیارد دلار اماراتی‌ها به صادرات مجدد وابسته است و وابستگی همچنان ادامه دارد.

ما تردید نداریم که مسیر پرپیچ وخم صادرات مجدد پسته، زعفران و فرش پر از افلاتوکسین است اما اروپایی‌ها این مسیر را نمی‌بینند و یکراست می‌روند سر اصل مطلب و کشاورزان و بافندگان و تاجران کشورمان را متهم می‌کنند و محموله‌های آنان را پس می‌فرستند.

سال گذشته یک تاجر پسته به دفتر روزنامه آمد و گفت چه نشسته‌اید که کالیفرنیایی‌ها دارند بازار پسته را در دست می‌گیرند.

ما هم یک خبر منتشر کردیم اما خبری نشد که نشد و کالیفرنیایی‌ها همچنان تولید و صادرات کردند و اتفاقا افلاتوکسین هم به سراغ آنها نرفت.

اما کور خوانده‌اند چون در یکی از همین سایت‌های اینترنتی عکس یک عدد پسته صادره از کالیفرنیا را پیدا کرده‌ایم که مبتلا به افلاتوکسین و چند نوع بیماری دیگر است و قرار است آن را به اداره افلاتوکسین سنجی اتحادیه اروپا صادر کنیم.

کارخانه شیشه و تیشه

دیروز همچنین در خبرها آمده بود که بزرگ‌ترین کارخانه تولید شیشه امسال در دبی احداث می‌شود. ۱۵میلیون دلار (تقریبا دو برابر قیمت بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان) هزینه راه‌اندازی این کارخانه خواهد شد.

هنوز معلوم نیست که هدف این کارخانه چیست. احتمالا می‌خواهند شیشه را هم صادرات مجدد کنند و احتمالا از سال آینده شمار مصرف‌کنندگان «شیشه» سیر صعودی خواهد یافت. البته همچنین قرار است یک کارخانه تولید تیشه هم در همان‌جا راه‌اندازی شود هدف آن هم احتمالا این است که تیشه به ریشه تولیدات و صادرات کشورهای همسایه بزنند. اما ما مطمئن هستیم که WTO در این کارخانه را تخته خواهد کرد و شخص پاسکال لامی که نتوانسته مذاکرات دور دوحه را به سرانجام برساند مناقشات دور دبی (همین صادرات مجدد شیشه) را حل و فصل خواهد کرد.