5/ 8میلیون دلار کجا و ارزش کار کجا

گروه بازرگانی- اگرچه چرخ صادرات فرش ایران در چند ساله اخیر به سراشیبی افتاده و رقبای قدر بافندگان ما در پاکستان و هند و چین آمار تولید و صادرات خود را روز به روز پررنگ‌تر می‌کنند اما حقیقت این است که حتی اگر بازار از دست برود، هنر از دست نخواهد رفت.

بافت یک قطعه فرش شش‌هزار متری به دست بافندگان روستانشین نیشابوری گویای این هنر است. عکس: علی رفیعی

دیروز وزرای بازرگانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جمعی از سفرای خارجی و مدیران بازرگانی کشور در مراسم رونمایی از این فرش شگفتی‌انگیز که بیش از ۲میلیارد و۲۰۰) میلیون گره دارد و گفته می‌شود که الیاف آن ۱۴۰بار رنگرزی شده، شرکت کردند.

بافندگان این فرش فاطمه ملازم‌حسینی، کلثوم دشتی و زهرا کوردهی دانا بوده‌اند.

حسین محمودی و احمد خدایاری نیز طرح آن را خلق کرده‌اند، نام پورحاجیان و مجید طلایی هم به عنوان دست‌اندرکار رنگرزی این فرش ثبت شده است.

این قطعه فرش به سفارش یکی از شیوخ امارات متحده عربی برای مسجد شیخ‌زاید بن نهیان بافته شده است. درواقع اماراتی‌ها با ۵/۸میلیون دلار یک شاهکار کم‌نظیر را به سرزمین خود می‌برند.

وزیر بازرگانی:

این فرش را تقدیم هنردوستان جهان می‌کنیم

وزیر بازرگانی در این مراسم با اشاره به رکود بازار جهانی فرش دستباف گفت: شرایط فعلی بازار فرش دستباف در دنیا به مطرح کردن و معرفی بهتر فرش دستباف نیاز دارد تا علاقه‌مندی برای تامین فرش دستباف افزایش یابد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: تولید و صادرات فرش دستباف ایران رتبه اول را در دنیا دارد اما با توجه به تغییر سلیقه مصرف در بازار فرش به سمت فرهنگ جدیدی پیش رفته است لذا باید تلاش کنیم فرش دستباف مجددا به عنوان هنر تزئینی مورد استفاده قرار گیرد. میرکاظمی‌ این فرش شش‌هزار متری را اثر هنری بسیار گران‌قدری برشمرد و درباره پایین بودن مبلغ قرارداد بافت آن توضیح داد: بحث مبلغ قرارداد در بین نبوده است بلکه تامین مواد اولیه مطرح بوده است، البته معتقدیم که نمی‌توان هیچگاه کار هنری را قیمت‌گذاری کرد و فقط هزینه‌های تمام شده آن را می‌توان پوشش داد از سویی نیز ایران علاقه‌مند به انجام این اقدام بزرگ و تقدیم آن به هنردوستان جهان بوده است.

وزیر بازرگانی همچنین درباره فعالیت رایزنان بازرگانی برای بازاریابی فرش دستباف گفت: تعداد کمی‌ به عنوان رایزن بازرگانی فعال در زمینه فرش داریم اما مرکز ملی فرش ایران کار بزرگی را برای نهادینه کردن روش سفارش‌پذیری انجام داده و شبکه چندهزار نفری تجار فرش ایرانی مقیم خارج از کشور را ساماندهی می‌کند.