گروه بازرگانی- تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی، یک‌هزار تن گوشت قرمز وارداتی را در گمرکات کشور به حالت تعلیق درآورده است. مجید عادشی، مدیر عامل شرکت نمونه صادراتی «پامچال آسیا» در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با انتقاد از تصمیم اخیر سازمان دامپزشکی که با استناد به بند «ش» تبصره ۲۵ قانون بودجه سال ۸۶، اتخاذ شده افزود: براساس بخشنامه مورخ ۱۹/۴/۸۶ سازمان دامپزشکی کل کشور، دستور عدم ترخیص برای هزاران تن گوشت قرمز وارداتی صادرشده حال آنکه شرکت‌های بخش‌خصوصی کشور با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مرتبط، اقدام به واردات گوشت قرمز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت «پامچال آسیا» تصریح کرد: این بخشنامه در زمانی صادر شده که شرکت‌‌های بخش‌خصوصی با خریداری گوشت قرمز موردنیاز خود از خارج آن را به گمرکات کشور منتقل کرده‌اند و متقبل هزینه‌های گزاف دیگری همچون دموراژ، انبارداری و... شده‌اند.

به گفته مجید عادشی، هزاران تن گوشت قرمز معلق در گمرکات کشور که عمدتا از طریق بندرعباس وارد شده در معرض آسیب‌پذیری‌اند و تقاضای واردکنندگان این است که هر چه سریع‌تر تصمیمی قاطع برای ترخیص این محموله‌ها گرفته شود. اما از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی کشور گفت:‌در سال‌جاری و تاکنون ۱۲هزار تن گوشت قرمز در راستای مصرف کارخانجات فرآورده‌های گوشتی و ذخیره‌سازی شرکت پشتیبانی امور دام وارد کشور شده است.

محمد موسوی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: البته هنوزمقداری ازآن درحال ترخیص شدن ازگمرک است.

به گفته وی، این درحالی است که با توجه به تعیین کسری مورد نیازبه واردات گوشت قرمز، ‌ثبت سفارش برای واردات این محصول به منظور تنظیم بازار نیز ادامه دارد.

وی با تاکید براینکه صنایع فرآورده‌های گوشتی مشکلی از نظر تامین گوشت مورد نیاز نخواهند داشت،‌ گفت:‌ در راستای حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی از صنایع فرآورده‌های گوشتی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،‌ کارخانجات فرآورده‌های گوشتی مشکلی برای تامین گوشت قرمز مورد نیازخود ندارند.

موسوی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیرجهاد کشاورزی و تشکل‌های صنایع غذایی،‌ تصریح کرد:‌ طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی با وزیر جهاد کشاورزی و کارگروه صنایع غذایی برگزار شده و در جریان طرح مشکلات صنایع فرآورده‌‌های گوشتی، ‌هماهنگی‌های خوبی به‌عمل آمده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی تولید فرآورده‌های گوشتی در سال‌جاری،‌ تاکید کرد:‌ درسال گذشته حدود ۳۰۰هزار تن فرآورده گوشتی در کشور تولید شده و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال‌جاری با ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش به ۳۳۰ تا ۳۴۵هزار تن برسد.موسوی درمورد رکود فعلی صنایع تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی، ‌تصریح کرد:‌ درحال حاضروبا توجه به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف میوه و سبزیجات و لبنیات تقاضا برای خرید فرآورده‌های گوشتی کاهش یافته که البته با شروع فصل پاییز با افزایش تقاضا مواجه خواهیم شد.

با توجه به این اظهارات مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی کشور به نظر می‌رسد ایشان از بخشنامه جدید سازمان دامپزشکی کل کشور خبر ندارند.