شاخص قیمت کالاهای صادراتی کشور در سال‌های 1384-1381

اشاره: یکی از وظایف قانونی مرکز آمار ایران تهیه شاخص‌های قیمت است که با جمع‌آوری آمارهای قیمت صورت می‌گیرد و عمده‌ترین کاربرد آن در برآورد حساب‌های ملی به قیمت ثابت و ارزیابی برنامه‌های توسعه اقتصادی است. بررسی و مطالعه اولیه طرح شاخص تهیه کالاهای صادراتی کشور در آبان ۱۳۸۰ شروع شد و ازمرداد ۱۳۸۱ به صورت ماهانه به اجرا درآمد اما از ابتدای سال ۱۳۸۴ اجرای آن به صورت فصلی در سطح کل کشور انجام شد. گزارشی که پیش رو دارید بررسی شاخص قیمت کالاهای صادراتی براساس قیمت پایه سال ۱۳۸۱ است که از جامعه آماری بنگاه‌های صادرکننده تهیه شده است. شاخص کل

متوسط شاخص قیمت کالاهای صادراتی در سال ۱۳۸۴ با ۸۶/ ۱۷درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۲۴/۱۶۲ رسید، در حالی که این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۶۵/۱۳۷ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۱۱/۲۶درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۱۵/۱۰۹ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۱۵/۹درصد رشد داشته است. بین گروه‌های اصلی کالاهای صادراتی شاخص قیمت محصولات معدنی، فلزات معمولی و مصنوعات آنها محصولات نباتی و مواد نسجی به ترتیب با ۳۳/۳۵درصد، ۷۰/۳۱درصد، ۹۶/۱۷درصد و ۷۰/۱۴درصد افزایش، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل داشته‌اند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند صعودی بوده که اعداد آن برای چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان برابر با ۹۶/۱۵۳، ۰۲/۱۵۹، ۴۲/۱۶۵ و ۵۴/۱۷۰ است.

حیوانات زنده و محصولات حیوانی

متوسط شاخص قیمت صادرات حیوانات زنده و محصولات حیوانی، در سال ۱۳۸۴ با ۳۹/۱۰- درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۰۲/۱۲۷ رسید. همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۷۴/۱۴۱ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۳۸/۲۳درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۸۸/۱۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۸۸/۱۴درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت بخش یادشده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند نزولی بوده که اعداد آن برای چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۱۹/۱۳۹، ۵۳/۱۳۴، ۷۹/۱۲۱ و ۵۵/۱۱۲ است.

محصولات نباتی

متوسط شاخص قیمت صادرات محصولات نباتی در سال ۱۳۸۴ با ۸۸/۱۷درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۳۶/۱۵۸ رسید به طوری که این شاخص از لحاظ تاثیرگذاری بر شاخص کل رتبه سوم را دارا است. همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۳۴/۱۳۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۸۱/۲۷درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۱۱/۱۰۵ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۱۱/۵درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت بخش یادشده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند به نسبت باثباتی بوده که اعداد آن در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۳۲/۱۵۹، ۱۷/۱۵۸، ۳۹/۱۵۷ و ۵۶/۱۵۸ است.

چربی‌ها و روغن‌های نباتی

متوسط شاخص قیمت صادرات چربی‌ها و روغن‌های نباتی در سال ۱۳۸۴ با ۹۶/۳درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۷۵/۱۱۲ رسید. همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۴۵/۱۰۸ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۷۸/۲درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۵۲/۱۰۵ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۵۲/۵درصد افزایش یافته است.شاخص قیمت بخش یاد شده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند به نسبت با ثباتی بوده که اعداد آن در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۰۲/۱۱۲، ۲۲/۱۱۳، ۴۳/۱۱۲ و ۳۱/۱۱۳ است.

سایر محصولات صنایع غذایی

متوسط شاخص قیمت صادرات محصولات صنایع غذایی در سال ۱۳۸۴ با ۳۵درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۷۵/۱۶۳ رسید.

همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۳۰/۱۲۱ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۴۲/۱۵درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۰۹/۱۰۵ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۰۹/۵درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت بخش یاد شده به جز کاهش اندک ۶۸/۰-درصدی در فصل زمستان در بقیه فصول با افزایش مواجه بوده که اعداد آن در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۱۳۸۴ به ترتیب برابر با ۲۸/۱۵۱، ۳۴/۱۵۳، ۷۹/۱۷۵ و ۶۰/۱۷۴ است.

افزایش شاخص قیمت خاویار در سال ۱۳۸۴ به میزان ۳/۹۶درصد و رب‌گوجه‌ فرنگی به میزان ۰۶ /۳۶درصد بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت این بخش داشته است.

محصولات معدنی

متوسط شاخص قیمت صادراتی محصولات معدنی در سال ۱۳۸۴ با ۳۳/۳۵درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۰۳/۱۸۱ رسید. به طوری که این شاخص از لحاظ تاثیرگذاری بر شاخص کل رتبه اول را دارا است.همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۷۷/۱۳۳ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۲۷درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۳۳/۱۰۵ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۳۳/۵درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت بخش یاد شده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند صعودی بوده است که اعداد آن در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب با ۵۵/۱۵۱، ۲۳/۱۶۷، ۶۷/۱۹۱ و ۶۶/۲۱۳ است.افزایش شاخص قیمت صادرات پروپان مایع شده به میزان

۴۷ /۳۲ درصد، مخلوط هیدروکربن‌های بودار به میزان ۴۰/۶۸درصد، بوتان مایع شده به میزان ۶۰/۳۳درصد و قیر نفت به میزان ۲۳/۳۰درصد به ترتیب بیشترین اثر را در افزایش شاخص قیمت بخش یاد شده در سال ۱۳۸۴ داشته است.

محصولات صنایع شیمیایی

متوسط شاخص قیمت صادرات محصولات صنایع شیمیایی در سال ۱۳۸۴ با ۱۰/۳درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۹۱/۲۰۶ رسید. همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۶۸/۲۰۰ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۸۵/۴۸درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۸۲/۱۳۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۸۲/۳۴درصد افزایش داشته است.شاخص قیمت بخش یاد شده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند نوسانی بوده است به طوری که در دو فصل بهار و زمستان به ترتیب ۴۴/۶- و ۲۹/۳-درصد افزایش داشته است.همچنین اعداد این شاخص در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۷۷/۲۰۱، ۷۹/۲۰۹، ۵۳/۲۱۲ و ۵۳/۲۰ است.افزایش شاخص قیمت صادرات آمونیاک بدون آب به میزان ۰۱/۲۳درصد و مواد آلی تانسیواکتیف به میزان ۹۷/۱۴درصد به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت بخش یاد شده در سال ۱۳۸۴ داشته است.

مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد

متوسط شاخص قیمت صادرات مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد در سال ۱۳۸۴ با ۴۳/۲۱درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۷۱/۱۹۴ رسید.

همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳، عدد ۳۵/۱۶۰ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۲۱/۳۲درصد رشد داشته و در سال ۱۳۸۲، عدد ۲۸/۱۲۱ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۲۸/۲۱درصد رشد داشته است.

شاخص قیمت بخش یاد شده در سال ۱۳۸۴ درای روند صعودی بوده که اعداد این شاخص در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب: ۱۲/۱۹۱، ۹۲/۱۹۲، ۹۵/۱۹۵ و ۸۶/۱۹۸ بوده است.

افزایش شاخص قیمت صادرات لوازم سر میز آشپزخانه از مواد پلاستیکی و پلی کلرووفیل به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت بخش یاد شده در سال ۱۳۸۴ داشته است.

پوست و چرم و اشیای ساخته شده از این مواد

متوسط شاخص قیمت صادرات پوست و چرم و اشیای ساخته شده از این مواد در سال ۱۳۸۴ با ۸۶/۱درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۸۷/۲۶ رسید.

همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳، عدد ۵۵/۱۲۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۶۷/۱۵درصد رشد داشته است و در سال ۱۳۸۲ عدد ۶۸/۱۰۷ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۶۸/۷درصد رشد داشته است.

شاخص قیمت بخش یاد شده در سال ۱۳۸۴ به جز افزایش ۳۴/ ۶درصدی در فصل تابستان در بقیه فصول با کاهش مواجه بوده که اعداد این شاخص در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با: ۴۸/۱۲۵، ۴۴/۱۳۳، ۸۳/۱۲۵ و ۷۴/۱۲۳ است.

مواد نسجی و مصنوعات از این مواد

متوسط شاخص قیمت مواد نسجی و مصنوعات از این مواد در سال ۱۳۸۴ با ۷۰/۱۴درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۳ به عدد ۱۹/۱۱۶ رسید به طوری که این شاخص از لحاظ تاثیرگذاری بر شاخص کل رتبه چهارم را دارا است.

همچنین این شاخص در سال ۱۳۸۳ عدد ۳۰/۱۰۱ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۲، ۸۳/۱درصد افزایش داشته و در سال ۱۳۸۲ عدد ۴۸/۹۹ بوده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۵۲/۰-درصد کاهش داشته است.شاخص قیمت بخش یاد شده در تمام فصول سال ۱۳۸۴ دارای روند صعودی بوده که اعداد آن در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با: ۱۶/۱۱۲، ۰۵/۱۱۳، ۵۹/۱۱۷ و ۹۵/۱۲۱ است.افزایش شاخص قیمت صادرات انواع فرش دستباف در سال ۱۳۸۴ به میزان ۳۲/۱۷درصد بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص بخش یاد شده داشته است.

(ادامه این گزارش فردا از نظرتان می گذرد)