صادرات گل در مسیر پژمردگی

سال گذشته از ۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون شاخه گل تولید شده در سطح کشور تنها ۱۰‌میلیون شاخه گل صادر شده است. مهندس غلام‌حسین سلطان محمدی، رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و تاکید بر صادرات پایین گل نسبت به تولید آن در کشور گفت: در ۶ماه نخست امسال نیز حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون شاخه گل تولید شده که از این تعداد تاکنون صادرات بالایی نداشته‌ایم.

او ارزش صادرات ماهانه گل و گیاه را در حال حاضر ۵۰۰هزار دلار ذکر کرد و افزود: سال‌های گذشته این میزان حتی به ۱۰۰هزار دلار هم نمی‌رسید ولی تا چند ماه آینده به دلیل سردی هوا در کشور‌های اروپایی، میزان صادرات کشور به ۸۰۰ تا ۹۰۰‌هزار دلار نیز می‌رسد که البته با توجه به قابلیت بالای تولید در کشور این رقم اصلا مناسب نیست.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: زمانی که کشور‌های اروپایی به دلیل سردی هوا احتیاج به گل‌های تولیدی کشور ما دارند، متاسفانه به دلیل گلخانه‌های غیرمدرن و سنتی در کشور و نبود امکانات لازم برای گرم‌ کردن گلخانه‌ها و بسیاری مشکلات دیگر نمی‌توانیم صادرات بالایی داشته باشیم در حالی که با ایجاد شرایط مناسب می‌توانیم به یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های نمونه گل در جهان تبدیل شویم. رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران یادآور شد: در حال حاضر ۲‌هزار و ۲۰۰هکتار گلخانه در استان تهران وجود دارد که اکثر این گلخانه‌ها در منطقه پاکدشت قرار گرفته و اغلب زمین‌های اوقاف هستند که برای گرفتن تسهیلات سندی نداشته و اغلب در شرایط نامناسبی قرار دارند. وی با اشاره به گران بودن نهاده‌ها افزود: با اینکه نایلون مورد استفاده در گلخانه‌ها با مواد اولیه و توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، ولی دارای قیمت بسیار سنگینی است به طوری که اکثر تولیدکنندگان گل و گیاه استان توانایی خرید این نایلون‌ها را ندارند.

سلطان محمدی گرانی سم و کود را نیز یکی از دلائل ضعف تولید گل و گیاه در کشور عنوان کرد و افزود: به روز نبودن علم تولیدکنندگان نیز یکی دیگر از این دلائل است که با توافق وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی از این پس در سال پنج تور در کشور‌های اروپایی و آسیای میانه و کشور‌های آفریقایی برای آشنا شدن تولیدکننده‌ها با علم روز برگزار می‌شود. او ادامه داد: در حال حاضر ۵۰درصد گل و گیاه کشور در استان تهران تولید می‌شود ولی متاسفانه هنوز پایانه مناسبی برای این تولیدات وجود ندارد و پایانه احمدآباد مستوفی نیز وابسته به بخش خصوصی بوده و برای صادرات ساخته می‌شود در حالی که قبل از پایانه صادراتی باید یک پایانه داخلی در کشور داشته باشیم.

سلطان محمدی به پایانه گل و گیاه امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: زمین این پایانه که در جاده خاوران ـ بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده چند سال پیش توسط تولیدکننده‌ها خریداری شده است و در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۵ برای اعطای مجوز ساخت و ساز این پایانه ۱۲‌میلیارد تومان درخواست کرده که پرداخت چنین رقمی‌ از توان تولیدکنندگان خارج است و دولت باید با ایجاد شرایطی لااقل از دریافت این مبلغ صرف نظر کند. وی با تاکید بر اینکه ایجاد این پایانه برای ۴۰ تا ۵۰‌هزار نفر ایجاد درآمد و اشتغالزایی می‌کند، افزود: با حمایت دولت در ساخت این پایانه و با وجود شرایط اقلیمی‌ مناسب در کشور می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک در بحث صادرات به جایگاه بالایی در بین کشور‌ها برسیم.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با اشاره به اینکه میزان تولید گل و گیاه در آذرماه نصف تولید آبان‌ماه شده است، افزود: میانگین تولید گل و گیاه در استان تهران روزی چهار تا پنج‌میلیون شاخه بوده که در آذر ماه این تعداد به ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار شاخه رسیده و انتظار می‌رود در دی‌ماه این مقدار نیز کاهش یابد.