مجلس موانع غیرتعرفه‌ای را از سر راه گروه دی8 برمی‌دارد

گروه بازرگانی- از عمر گروه دی۸، هشت سال می‌گذرد، گروهی که براساس بیانیه شکل‌گیری آن، قرار بود و هست که جایگاه کشورهای در حال توسعه را در اقتصاد جهانی ارتقا دهد، فرصت‌های جدید در روابط تجاری ایجاد کند، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی داشته باشد و نهایتا استانداردهای زندگی بهتر (رفاه عمومی) را برای مردم کشورهای عضو فراهم سازد. هفت کشور مسلمان ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه به دنبال برگزاری کنفرانس «توسعه برای همکاری» که اکتبر ۱۹۹۶ در استانبول برگزار شد به چنین رویکرد و برنامه‌ای رسیدند در واقع صلح، گفت‌وگو، همکاری، عدالت، تساوی و مردم‌سالاری شعارهای اصلی آن کنفرانس بود که در زمانه دولت دوم خرداد در ایران، طنین‌انداز شده بود.

اجلاس سران دی۸ هر دو سال یکبار با حضور روسای جمهور و نخست‌وزیران ۸کشور عضو، برگزار می‌شود که اجلاس پنجم آن اردیبهشت ماه امسال در اندونزی برپا شد. ریاست این گروه دوره‌ای بوده و هم‌اکنون ریاست آن به عهده اندونزی است. اعضای گروه دی-۸ همگی عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند، بنابراین بدیهی است که همکاری با این سازمان در صدر راهبرد تشکیلاتی آن قرار دارد. رابطه با سازمان همکاری اقتصادی اکووسارک نیز از دیگر اولویت‌های راهبردی این گروه است.

در بیانیه اجلاس پنجم دی۸ آمده است: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم اقدامات منسجمی در راستای دستیابی به اهداف توسعه هزاره به خصوص کاهش ۵۰درصدی فقر در جهان در سال ۲۰۱۰ انجام دهد.

در این بیانیه با تاکید بر اهمیت نشست دی۸ در کمک به توسعه اقتصادی کشورهای عضو اشاره شده است: «ما از کشورهای عضو می‌خواهیم همکاری خود را در زمینه توریسم افزایش داده و به طور خاص به توسعه اکو توریسم توجه کنند».

همچنین در این بیانیه از شیوع سریع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای مرغی، ایدز و مالاریا ابراز نگرانی شده که تاکنون جان بسیاری افراد را گرفته و منجر به تاثیرات مخرب اجتماعی و اقتصادی شده است.

در پنجمین اجلاس سران کشورهای عضو، سند تعرفه‌های ترجیحی(pta) و سند همکاری‌ های گمرکی امضا شد. درواقع مهم‌ترین گلوگاه روابط این گروه به مناسبات تجاری و گمرکی برمی‌گردد که به‌رغم تاکید اعضا بر حل و فصل موانع موجود هنوز نظام تجاری شفاف در میان گروه شکل نگرفته است.

نماینده مردم تبریز، می‌گوید: با تصویب لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو دی۸ در مجلس و لازم‌الاجرا شدن آن بر روی کالاهایی که به موجب این موافقتنامه مشمول کاهش تعرفه‌ها می‌شوند هیچ مانع غیرتعرفه‌ای جدیدی وضع نخواهد شد. عشرت شایق، در گفت‌وگو با «فارس»، با اشاره به پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو دی۸ گفت: پیوستن ایران به موافقتنامه‌های اقتصادی منطقه‌ای، فضای جدیدی برای روابط اقتصادی و تجاری کشورمان ایجاد می‌کند و متضمن منافع ویژه اقتصادی برای همه کشورهای عضو از جمله ایران است.

وی افزود: متنوع‌سازی کالاهای مبادله شده با هدف کمک به توسعه بیشتر اقتصادی و گسترش همکاری‌ها برای رسیدن به زمینه‌های جدید از منافع مشترک از اهداف مهم موافقتنامه‌های اقتصادی بوده و در عین حال می‌تواند صلح و ثبات جهانی را ارتقا ببخشد.

شایق اظهار داشت: لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو دی۸ پس از تصویب کمیسیون اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی اجازه مبادله اسناد آن داده خواهد شد. وی تصریح کرد: علاوه بر این کشورهای مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر، پاکستان، ترکیه و نیجریه این موافقتنامه را که مشتمل بر یک مقدمه و ۳۲ ماده است در بالی اندونزی امضا کرده‌اند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مهم‌ترین اهداف این موافقتنامه را اشتراک مزایا و رفتار متقابل کلی به منظور انتفاع عادلانه همه اعضا، شناسایی نیازها، کاهش تعرفه‌ها و حذف موانع غیرتعرفه‌ای و شبه تعرفه‌ای، کمک به توسعه هماهنگ و روابط اقتصادی، ایجاد شرایط توانمندسازی برای رقابت عادلانه و تسهیل متنوع سازی مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اعلام کرد.

وی افزود: کالاهای هر عضو متعهد که به کشور عضو دیگری وارد می‌شود در خصوص قوانین، مقررات و الزامات موثر بر خرید و فروش، حمل‌ونقل، توزیع یا استفاده آنها از رفتاری همانند با کالاهای مشابه با مبدا داخلی آن کشور برخوردار خواهند شد.