جوایز و مشوق‌های صادراتی ماند برای سال آینده

گروه بازرگانی- مراحل تهیه طرح مدیریت کیفیت صادرات به پایان رسیده و به‌زودی به سه وزارتخانه‌ بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ابلاغ می‌شود. معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت، در گفت‌وگو با «مهر»، افزود: این طرح برای صادرات کیفی‌تر کالاهای ایرانی تهیه شده است.

مهدی غضنفری، همچنین از در دستور کار قرار گرفتن طرح خوشه‌های صنعتی خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون جلسات کارگروه مربوط به این طرح در این سازمان آغاز شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت، همچنین درخصوص تامین کسری منابع مربوط به جوایز و مشوق‌های صادراتی سال ۸۴ و ۸۵ در لایحه متمم بودجه امسال‌، خاطرنشان کرد: به علت این که لایحه متمم بودجه از جنس عمرانی است و نه جاری یا سرمایه‌ای‌، به همین منظور پیشنهاد سازمان برای تامین کسری مربوط به جوایز صادراتی لحاظ نشد.

وی با اشاره به حذف تامین کسری منابع مربوط به جوایز و مشوق‌های صادراتی سال ۸۴ و ۸۵ در لایحه متمم بودجه سال‌جاری، گفت: سازمان توسعه تجارت برای لحاظ شدن کمبود منابع یاد شده در لایحه متمم بودجه امسال تلاش بسیاری کرد، اما به علت عمرانی بودن این لایحه‌، پیشنهاد ما حذف شد.

غضنفری، افزود: تامین کسری منابع مربوط به جوایز و مشوق‌های صادراتی سال ۸۴ و ۸۵ و نیز پیش‌بینی بودجه مربوط به سال آینده در مجموع حدود ۷۳۲‌میلیارد تومان در تبصره لایحه بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر، معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت گفت: به دنبال فراهم کردن شرایط لازم جهت سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های داخلی و خارجی برای حل مشکل صادر کنندگان هستیم.

بابک افقهی در گفت‌وگو با «خبرگزاری فارس»، با بیان اینکه در کشورهایی نظیر کشورهای مشترک‌المنافع، بازرگانان مشکلات بانکی دارند‌، گفت: از طریق بانک‌های خصوصی و دولتی برای کاهش مشکل گشایش اعتبار صادرکنندگان به‌ دنبال ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های داخلی با بانک‌های خارجی و ایجاد شعبه‌های بانک‌های ایرانی در کشورهای هدف هستیم.

وی افزود: در چند کشور در حال پیگیری هستیم که این اتفاق صورت بگیرد تا منشا خیر برای صادرکنندگان و ایرانیان مقیم کشورهای دیگر شوند. بانکی که قرار است در کشورهای دیگر شعبه بزند حتما منافع و ارزش افزوده خود را در نظر می‌گیرد.

معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: طرحی را در سازمان دنبال می‌کنیم تا در استان‌ها فراگیر شود، به این صورت که هر واحد تولیدی که قابلیت صادرات داشته باشد یک بخش صادراتی برای خود ایجاد کند.

وی با تاکید بر تحقیق، توسعه و تولید مبتنی بر صادرات‌، افزود: تولید مبتنی بر صادرات مسائل بسیاری از بخش‌های مربوط به تحقیق و توسعه، اشتغال، بازاریابی و کیفیت را مرتفع می سازد.

افقهی گفت: درصدد هستیم با افراد سودجویی که به دنبال سودهای آنی هستند برخورد کنیم. البته به دنبال منع صادرات نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: روی کیفیت صادرات کار می‌کنیم و موسسه استاندارد نیز این محور را به طور جدی پیگیری می‌کند.

افقهی گفت: نقش سازمان توسعه تجارت، از بین بردن ابهامات بازار است. صادرات ما نیازمند یک تحول جدی است که باید از شکل سنتی خارج شود و افراد تحصیلکرده به بخش صادرات راه یابند.

افقهی با اشاره به اینکه جوایز صادراتی تنها به صورت ریال پرداخت می‌شود‌، اظهار داشت: پرداخت جوایز صادراتی به دلیل فاصله برابری ارز و ریال است. جوایز صادراتی هزینه‌هایی را که به صادرکنندگان بابت حضور در بازارهای رقابتی تحمیل می‌شود، تاحدی جبران می‌کند.

وی با تاکید بر تاسیس مراکز تجاری در کشورهای هدف افزود: مراکز تجاری سازمان در چند‌ماه آینده در مسکو، ارمنستان و بسیاری از کشورهای هدف تاسیس خواهد شد.

همچنین مدیرکل توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های این سازمان، حضور در کلیه کمیسیون‌های مشترک شاخه‌ای است که مرکب از هیات‌های تجاری بخش‌خصوصی است.به گفته‌ جلالی‌پور، چنان برنامه‌ریزی شده که هیات‌های سیاسی و هیات‌های تجاری از بخش‌خصوصی نیز حضور داشته باشند. جلالی‌پور اذعان کرد: اعزام وابسته‌های بازرگانی به بازارهای مختلف یکی از مصوبات سازمان در سالیان گذشته بوده که تاکنون حدود ۱۰ رایزن بازرگانی در سفارتخانه‌ها مستقر شده‌اند و با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت داده‌ایم سعی داریم این تعداد را حداقل به ۲۰ رایزن بازرگانی ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: در این قالب، کارهای تحقیقاتی را انجام می‌دهیم و کلیه سفارتخانه‌ها را به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز بخش‌خصوصی بسیج کرده‌ایم.