خاموشی: اتریشی‌ها توصیه کردند «نگذارید جو مسموم‌تر شود»

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی ایران، آمادگی کشورش را برای پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی شرکت‌های اتریشی به ویژه در زمینه صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و خودرو و راه آهن اعلام کرد. نمایی از شهر وین

علی‌نقی خاموشی پس از بازگشت از سفر به اتریش در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در شرایطی که جو سیاسی یک مقدار علیه ایران سنگین شده است، ما در اتاق تصمیم گرفتیم با اعزام هیات به چهار کشور اصلی اروپا نشان بدهیم که اقتصاد ایران از جو مسموم سیاسی تاثیر نمی‌پذیرد.

وی گفت: علاوه براین اتفاق‌های جدیدی در اقتصاد ایران به‌ویژه مرتبط با اصل ۴۴قانون اساسی و برداشتن انحصارهای دولتی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی‌روی داده است، که می‌خواستیم آنها را هرچه سریع‌تر به طرف‌های خارجی انتقال دهیم.

خاموشی افزود: بخش‌خصوصی در ایران و نیز شرکای خارجی می‌توانند برای این سرمایه‌گذاری‌ها با داشتن حداقل ۵۰درصد از سهم، به پیاده شدن این سیاست کمک کنند.

وی در ادامه گفت: با این کار هم سرمایه می‌تواند از بیرون بیاید و هم به ذخایر ارزی فشاری وارد نشود، علاوه بر این به اعتبارات بانک های داخلی نیز فشار مضاعفی وارد نمی‌شود.

خاموشی در ادامه این گفت‌وگو درباره واکنش طرف‌های اتریشی در قبال این موضوع گفت: نحوه برخورد و برداشت بدنه اقتصادی این کشور با روی باز بود و تمایل به ادامه همکاری با ایران در بین آنها دیده می‌شد.

وی همچنین گفت: اثر جو مسموم سیاسی در این بخش خیلی کم بود ولی توصیه دوستانه‌ای هم می‌کردند که «نگذارید بیش از این جو علیه شما مسموم شود».

وی تاکید کرد: طرف‌های اتریشی با تصویری که از سیاست‌های اقتصادی جدید ایران برایشان ترسیم شد آمادگی خود را برای شریک شدن در پروژه‌های بخش‌خصوصی در ایران اعلام کردند.همچنین روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور توافق کردند که در زمینه آموزش تجار و بازرگانان با هم همکاری کنند.

خاموشی و هیات همراه در طول اقامت خود در وین با مدیران بانک‌های اتریش شامل «آستریا بانک»، «رایف آیزن بانک» و «کنترل بانک» دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار طرف‌های اتریشی به ویژه مدیران کنترل بانک اتریش ضمن اذعان به پویایی و نقش اقتصادی ایران در منطقه و از جمله در عراق، افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه و نیز با توجه به رشد اقتصادی کشورمان، اعلام کردند که از سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط اتریشی در ایران حمایت می‌کنند.

در این سفر خاموشی و هیات همراه او از پالایشگاه عظیم «شویشهات» متعلق به شرکت نفت اتریش «OMV» بازدید کردند.

خاموشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تسهیلات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: بر اساس قانونی که ۳سال پیش در مجلس اصلاح شد، هم‌اکنون تفاوتی بین یک سرمایه‌گذار خارجی و ایرانی نیست.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: برای سرمایه‌گذاری که در ایران خود را به ثبت برساند، امکان خرید زمین و سایر موارد فراهم است و از اعتبارات داخلی نیز می‌تواند مثل شرکت‌های ایران استفاده کند.

به گفته وی، روابط دو کشور در زمان رییس جمهوری پیشین این کشور و ریاست جمهوری «سید محمد خاتمی» در سطح اعلای خود بود و کلیه موافقت‌نامه‌های اقتصادی مورد لزوم برای توسعه روابط نیز به تایید مجلس دو کشور رسید و دارای روندی روان و آرام بود.

وی در خاتمه افزود: در «اتاق»، با اتریش یکی از بهترین روابط دو جانبه را داریم و در سال‌های پس از انقلاب تبادل هیات‌های اقتصادی، سالانه دو تا سه بار انجام شده است.

ارزش صادرات اتریش به ایران در سال گذشته میلادی(۲۰۰۵)، ۳۴۷میلیون و ۶۵هزار یورو بود. عمده کالاهای صادراتی این کشور اروپایی به ایران، ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، آهن، موتور، وسایل نقلیه سنگین، فرآورده‌های گندم، شکر، قهوه و شکلات است.

از آن سو نیز، ارزش واردات اتریش از کشورمان در سال ۲۰۰۵، ۶۲میلیون و ۳۷۸هزاریورو بود. ماهی، گندم، میوه، سبزی‌ها و عصاره آن، عسل، ادویه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و خشکبار محصولات وارداتی اتریش‌ها از ایران است.

همچنین کشورهای آلمان، ایتالیا، سوییس، آمریکا، فرانسه و بریتانیا عمده طرف‌های تجاری اتریش هستند.

ایران و اتریش جدای از روابط بازرگانی، در روابط صنعتی و خدماتی به ویژه دانشگاهی- فرهنگی سابقه‌ای دیرینه دارند. در سال‌های اخیر اتریشی‌ها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی، نیروگاهی، گاز، راهسازی و سدسازی ایران نشان داده‌اند.دو کشور همچنین همکاری‌های گسترده‌ای در بخش صنایع دارویی و بهداشتی دارند.

همچنین مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: در سال‌جاری تصمیم گرفته شد سازمان توسعه تجارت ۲۷ هیات تجاری به ۲۷ کشور اعزام کند که حدود ۴ هیات تا به حال اعزام شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به استان‌ها نیز کمک می‌کنیم که آنها نیز هیات تجاری اعزام کنند و این یکی از فعالیت‌هایی است که سازمان آغاز کرده و معتقدیم تا در بازارها حضور نیابیم، کالاهایمان را به نمایش نگذاریم، مذاکره نکنیم و با نیاز مصرف کننده آشنا نشویم چندان بازارهای هدف پایداری نخواهیم داشت مگر آنکه واقعا متناسب با نیاز صادرکننده صادر کنیم.

غضنفری در پاسخ به این سوال که چه میزان بودجه برای این کار اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: دو بودجه داریم یکی جوایز صادراتی که رقم آن ۱۵۰میلیارد تومان است برای اجرای این کار تا حدی کمک می‌کند و بخشی نیز بودجه‌های خود سازمان است، به این معنی که اگر در حقوق پرسنل و فعالیت جاری صرفه جویی داشته باشیم طبق دستور شورای‌عالی سیاست‌گذاری سازمان باید در راستای کمک به امر صادرات خرج شود.

وی ادامه داد: لذا بخشی از بودجه اعزام این هیات‌ها از طریق جوایز صادراتی و بخشی نیز از طریق بودجه سازمان تامین می‌شود.

به گفته غضنفری، ۴۰ هیات نیز توسط بخش‌خصوصی به ۴۰ کشور اعزام خواهند شد که مدیریت این کار نیز به عهده سازمان است و سازمان بخشی از بودجه آنها را متقبل خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش‌های خصوصی که سازمان اعزام هیات‌های تجاری آنها را مدیریت کند، با ارائه پرونده‌هایشان به سازمان می‌توانند مبلغی از هزینه خود را دریافت کنند.