سال آینده تورم را کنترل می‌کنیم

خاموشی: نفرین آیندگان را نخریم!

گروه بازرگانی- رییس اتاق ایران می‌گوید: اگر ابلاغیه اصل ۴۴ به فراموشی سپرده شود، این نسل نفرین آیندگان را به دنبال خود دارد. مهندس خاموشی در سی و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که عصر سه‌شنبه با حضور وزیر بازرگانی برگزار شد، افزود: در طول یک‌سال و نیم که از ابلاغیه اول می‌گذرد و سه‌ماه اخیر که از ابلاغیه دوم می‌گذرد چه اقداماتی از سوی بخش‌خصوصی دیده شده است؟

خاموشی تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم هستند افرادی که در بدنه اجرایی فعال‌اند، اما مسائل برایشان جا نیفتاده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با انتقاد از نبود تحرک کافی از سوی بخش‌خصوصی جهت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: رهبر انقلاب وظیفه خود را با صدور این ابلاغیه انجام دادند و حالا نوبت بخش‌خصوصی است که برای اجرایی شدن آن تلاش کند.

وی در ادامه افزود: پس از ۸۰ سال بخش‌خصوصی اجازه ورود به صنایع مادر و انحصاری پیدا کرده است پس باید تلاش کنیم تا حق خود را بگیریم.

خاموشی سپس ضمن ارائه گزارشی از اعزام هیات تجاری اتاق بازرگانی به انگلستان گفت: برخورد سرمایه‌گذاران انگلیسی با ابلاغیه اصل ۴۴ بسیار مثبت بود و آمادگی خود را برای حضور در بازار ایران اعلام کردند.

وی افزود: مساله تامین پول برای اجرای پروژه‌ها مطرح نیست، بلکه باید مشکلات مربوط به تنظیم کار را برطرف کنیم، بازار سرمایه‌گذاری خارجی به سوی ایران باز است.

رییس اتاق بازرگانی ایران سپس با تاکید بر ‌‌لزوم قوت‌‌‌ گرفتن بخش‌خصوصی گفت: بخش‌خصوصی باید در تنظیم سیاست‌ها شرکت کند و هرچه این بخش قوی‌تر شود، می‌تواند حضور فعال‌تری در امور اجرایی و سیاست‌گذاری داشته باشد.

در این جلسه جمعی از تجار و صاحبان صنایع در خصوص مسائل و مشکلات صنف خود سوالاتی مطرح کردند.

اکبر هریسچیان، رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران با انتقاد از پرداخت نشدن جوایز صادراتی گفت: اکنون با گذشت یک‌سال و نیم هنوز جوایز صادراتی پرداخت نشده است.

وی افزود: صادرات فرش زمانی ۴۰‌درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شد و در سال ۱۳۷۳، یک‌میلیارد و ۷۳۰‌میلیون دلار فرش از ایران به نقاط مختلف جهان صادر شد، اما اکنون این رقم به ۵۰۰‌میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران در ادامه گفت: من از وزارت بازرگانی تقاضا دارم که از سقوط صنعت فرش که بیش از ۱۰‌میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن امرار معاش می‌کنند جلوگیری کند.

در ادامه این جلسه معراج محرابی موقر، رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به تولید ۹۰‌هزار تن نخود در استان کرمانشاه گفت: صادرات کل حبوبات در ماه مبارک رمضان ممنوع شد و پس از آن صادرات حبوبات با یک‌تعرفه ۳۰‌درصدی آزاد شد و متاسفانه بازرگانان با این تعرفه نمی‌توانند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند.

حسین جهانگیر، رییس اتاق بازرگانی خرم‌آباد نیز با اشاره به بند (هـ) ماده ۱۶ قانون اتاق ایران مبنی‌بر اینکه تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های اجرایی به شورای‌عالی نظارت از وظایف اتاق ایران است، گفت: متاسفانه دایره حقوقی وزارت ‌بازرگانی ایراداتی به اصلاحات آیین‌نامه اجرایی گرفته است.

وی افزود: اتاق بازرگانی براساس یکسری تجربه‌ها این اصلاحات را انجام داده است چون در انتخابات قبلی دیده شده که در برخی استان‌ها در سه روز آخر عده‌ای کارت‌ بازرگانی دریافت و در انتخابات شرکت می‌کردند و سرنوشت انتخابات را عوض می‌کردند.

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده با اشاره به اعطای جوایز صادراتی گفت: در شورای‌عالی صادرات میزان جوایز صادراتی فرش را از ۳ به ۵‌درصد رساندیم، ضمن اینکه طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده از طریق تبلیغات در رسانه‌های اروپایی، فرش ایرانی را معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۱۳۸۴ با ۱۵۰‌میلیارد تومان کسری جوایز صادراتی روبه‌رو بودیم درباره جوایز مربوط به فرش، توضیح داد: چنانچه برای سال‌جاری پیش‌بینی ۲۵۰‌میلیارد تومان جوایز صادراتی را داشته باشیم تا پایان سال به ۴۰۰‌میلیارد تومان بودجه برای جوایز صادراتی نیاز داریم و اگر در سال ۱۳۸۶ نیز بخواهیم جوایز را به‌روز پرداخت کنیم، بالغ‌بر ۷۰۰ تا ۸۰۰‌میلیارد تومان بودجه برای فرش نیاز داریم که سعی می‌کنیم با توجه به تورم و محدودیت‌های بودجه آن را محقق کنیم.

به گفته وی، وزارت بازرگانی تا ۲ ماه قبل فقط توانسته جوایز صادراتی سال ۱۳۸۳ را تسویه کرده و به استان‌های مربوطه تخصیص دهد.

میرکاظمی درباره صادرات نخود گفت: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰هزار تن تولید نخود کشور است که ۲۰۰ تا ۲۱۰‌هزار تن نیز مصرف داریم و چنانچه تولید را خوب کنیم، می‌توانیم صادرات نخود هم داشته باشیم، این در حالی است که طی ۳ سال اخیر واردات چندانی نیز در زمینه این محصول نداشته‌ایم.

وی همچنین با اعلام این مطلب که کمیته‌ای در وزارت بازرگانی در حال تحلیل آیین‌نامه اصلاحی اتاق بازرگانی است، گفت: این آیین‌نامه در حال بررسی و تحلیل در این کمیته است و بنده نیز هنوز ‌نظری درباره آن نداشته‌ام.

وی با تاکید بر اینکه علاقه‌ای به سانسور یا تغییر موارد مطروحه در آیین‌نامه اصلاحی نداریم، خاطرنشان کرد: هیچ نگاه سیاسی، حزبی و گروهی با مساله اتاق‌ها نداریم و علاقه‌مندیم به اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور با تعامل نگاه کنیم، ضمن اینکه تدابیر اتاق را لحاظ می‌کنیم و طبق مصالح کشور در شورای‌عالی نظارت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به وضعیت کارخانه‌های شکر اشاره کرد و افزود: قدمت کارخانه‌های تولید شکر عمدتا بالای ۵۰ سال است و به دلیل فرسودگی این کارخانه‌ها قیمت تمام شده شکر آنها بالا است.

میرکاظمی با بیان اینکه واردات شکر در سال‌جاری به معنای توزیع آن در بازار نیست، ادامه داد: هر کارخانه استحصال چغندر قند که علاقه‌مند به نوسازی باشد شخصا پیگیری می‌کنم تا فناوری جدید در این بخش به کار گرفته شود.

وزیر بازرگانی گفت: ما بیشتر تمایل داریم که در ارزیابی عملکرد اتاق‌های بازرگانی در طول سال، بر فعالیت‌های اتاق‌ها نظارت کنیم.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال رییس اتاق کرمانشاه در خصوص علت بیان این جمله که «برخی اتاق‌ها تبدیل به قهوه‌خانه شده‌اند»، گفت: من هیچ‌وقت خودم را جدا از اتاق‌های بازرگانی نمی‌دانم، گاهی اگر انسان خودزنی هم بکند، اشکالی ندارد.

میرکاظمی با اشاره به مشکلات بورس در ایران یادآور شد: فرهنگ بورس در کشور ما جای بحث دارد که هم نکات مثبت و هم قابل نقد دارد، در این زمینه فلزات هم جزو کالاهای پایه هستند که تغییر در آنها در همه صنایع تاثیر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت تورم اظهار کرد: گاهی گرانی کالاها به دلیل نوسانات بین عرضه و تقاضا مانند ایام عید است که قابل کنترل نیز هست و گاهی نیز عوامل موثر بر قیمت تمام شده کالا متغیر است و این باعث گرانی می‌شود.

وی گفت: سال آینده با تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم تورمی را که سال‌ها است صنایع و صادرات کشور ما را آزار می‌دهد کنترل می‌کنیم.