عراق، سومین خریدار کالاهای ایرانی

گروه بازرگانی - در هفت ماه نخست سال جاری ۷۰۰میلیون دلار کالا به عراق صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹درصد افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، میزان وزنی صادرات کشورمان به عراق در این مدت یک میلیون و ۴۳۹هزار تن بود که به لحاظ وزنی ۲۶درصد کاهش داشت.

در هفت ماه نخست سال گذشته یک میلیون و ۹۵۱هزار تن کالا به ارزش ۵۸۳میلیون و ۴۶۷هزار دلار به عراق صادر شد.

بنابراین گزارش ۲۸درصد از ارزش کل صادرات ایران به عراق ده قلم عمده کالا شامل آب‌های معدنی و گازدار، انواع پودر یا مایع لباسشویی، انواع بیسکویت، کولرهای آبی، پسته، گوجه‌فرنگی تازه یا خشک کرده، سیب تازه و لوازم خانگی بوده است.

طی این مدت ۳۲میلیون و ۳۰۵هزار دلار انواع آب‌های معدنی و گازدار، ۳۱میلیون و ۹۸۷هزار دلار انواع پودر یا مایع لباسشویی، ۲۹میلیون و ۸۹۹هزار دلار انواع بیسکویت صادر شد که به ترتیب دو کالای عمده صادراتی ایران به عراق بود. دیگر کالاهای عمده صادراتی ایران به عراق به ترتیب شامل، روغن دانه آفتابگردان با ۱۸میلیون و ۸۹۸هزار دلار، کولرهای آبی با ۱۷میلیون و ۴۶۵هزار دلار، پسته با ۱۴میلیون و ۹۸۲هزار دلار، گوجه‌فرنگی تازه یا خشک کرده با ۱۴میلیون و ۸۳۱هزار دلار، سیب تازه با ۱۳میلیون و ۷۶۷هزار دلار، پنیر با ۱۳میلیون و ۴۵۴هزار دلار و لوازم خانگی با ۱۲میلیون و ۸۷۷هزار دلار است.

براساس این گزارش، عراق سومین کشور خریدار کالاهای ایرانی در هفت ماه نخست سال جاری بود. کشورهای امارات متحده عربی و چین رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۹/۶درصد از وزن و ۸درصد از ارزش کل صادرات کشورمان به عراق اختصاص دارد.

همچنین در این مدت کشورمان به میزان ۸۱۷هزار دلار کالا از عراق وارد کرد.

همچنین در ۷ ماه نخست سال جاری ۲۲۸میلیون و ۴۴۳هزار دلار کالا به کشور افغانستان صادر شده است.

انواع شیرینی، پودر و مایع لباسشویی دستی، انواع کف‌پوش‌ها، البسه و بیسکویت عمده‌ترین کالاهای صادراتی به افغانستان در ۷ ماه امسال بود.

بنابراین گزارش، میزان وزنی کالاهای صادراتی به افغانستان ۲۶۷هزار و ۳۵۴ تن بوده است.

در این مدت ۱۱میلیون و ۱۸هزار دلار شیرینی، ۱۰میلیون و ۷۷۳هزار دلار پودر و مایع لباسشویی دستی و ۵میلیون و ۳۷۶هزار دلار بیسکویت صادر شد.

صادرات ایران به افغانستان در سال گذشته ۵۶۸هزار و ۲۵۷ تن و به ارزش ۳۱۶میلیون و ۵۳۵هزار دلار بود.

در همین مدت ۷هزار و ۸۶ تن کالا به ارزش ۵میلیون و ۴۷۶هزار دلار از طریق افغانستان وارد کشور شده است.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی از افغانستان شامل تخم کنجد، ماشین‌آلات مخلوط‌کن و انواع ماشین‌آلات راهسازی بود.

میزان واردات کشورمان از افغانستان در سال گذشته ۴هزار و ۵۶۴ تن و به ارزش ۳میلیون و ۹۱۷هزار دلار بوده است.

آغاز گفت‌وگوهای تجاری اروپا با عراق

اتحادیه اروپا روز دوشنبه مذاکرات تجاری و همکاری با عراق را آغاز کرد و از آن به‌عنوان فرصتی برای ورود دولت جدید بغداد به صحنه بین‌المللی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، در این مذاکرات، «بنیتا فررو والدنر» کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا و «پیتر ماندلسون» کمیسر تجاری این اتحادیه، درباره توافقنامه تجارت و همکاری، تبادل کالا، خدمات، امور گمرکی، کاهش فقر و مسائل زیست محیطی با «برهم صالح» معاون نخست وزیر عراق گفت‌وگو می‌کنند.

«اما ادوین» سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: این مذاکرات نقش بسزایی در تحکیم روابط دولت عراق با اتحادیه اروپا و کمک به روند ورود این کشور به جامعه بین‌المللی دارد.

وی افزود: ما معتقدیم این روند مذاکرات فی‌نفسه تاثیر مثبتی دارد، زیرا عراق کشوری است که تجربه همکاری باشرکای بین‌المللی را در مسائل پیچیده‌ای از این قبیل نداشته است.

ادوین با اعلام این مطلب که این نوع مذاکرات اغلب بسیار طولانی است و کسی نباید انتظار داشته باشد که این روند طی چند هفته یا چند ماه به پایان برسد، ابراز امیدواری کرد با حصول توافق، شرایط بهتری برای اجرای توافقنامه ایجاد شود.

اتحادیه اروپا، دومین شریک تجاری عراق بعد از آمریکا است. به گزارش یوروستات‌شرکای اصلی تجاری عراق عبارتند از: آمریکا (۷/۴۰)، اتحادیه اروپا (۸/۲۰)، ترکیه (۹/۱۰)، ژاپن (۱/۵)، کانادا (۹/۳)، اردن (۹/۳) و ویتنام (۸/۲).

بنابر این گزارش، در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا ۲۲درصد واردات عراق را تامین کرده است. صادرات اتحادیه اروپا به عراق بعد از فروپاشی رژیم صدام حسین، رو به رشد گذاشت و در سال ۲۰۰۴ به یک میلیارد و ۳۸۶میلیون یورو رسید که این رقم در سال ۲۰۰۵ با رشد ۱۰درصدی همراه بود با این حال این آمار هنوز بسیار پایین‌تر از میزان صادرات اتحادیه اروپا به عراق در دهه ۱۹۹۰ است. واردات اتحادیه اروپا از عراق در سال ۲۰۰۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۵/۴۳درصد کاهش یافت. اما در سال ۲۰۰۴ به دومیلیارد و ۵۳۹میلیون یورو رسید که در مقایسه با سال ۲۰۰۳ نشانگر رشد ۶/۶۳درصدی است. در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا ۴/۱درصد انرژی (نفت) مورد نیاز خود را از عراق تامین کرد این کشور در فهرست ۱۰کشور اصلی تامین‌کننده انرژی اروپا قرار دارد.