دولت همچنان از تعیین نرخ دفاع می‌کند

گروه بازرگانی - یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از میزان نرخی که دولت برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده است، گفت: نمایندگان همه تلاش خود را برای ساماندهی وضعیت گندم خواهند کرد. عزت ا... یوسفیان ملا در گفت‌و‌گو با «مهر» در خصوص وضعیت تولید گندم در کشور، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم سیاست‌گذاری مناسب در بخش تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، هم اکنون کشاورزان گندم خود را که از آن قوت لایموت مردم تهیه می‌شود، با قیمت بالاتر به واسطه‌ها می‌فروشند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، واسطه‌ها به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور از فرصت به وجود آمده استفاده می‌کنند و این گندم را یا به صورت مستقیم به مرغداران و دامداران می‌فروشند یا آن را در اختیار صنایع تولید خوراک دام و طیور می‌گذارند. نماینده مردم آمل در مجلس با ابراز تاسف از تبدیل گندم به خوراک دام و طیور بیان کرد: این شرایط در حالی است که مسوولان مربوطه به جای حمایت از تولید داخلی گندم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقدام به واردات این محصول استراتژیک از کشورهایی مثل پاکستان می‌کنند.

رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: دولت باید افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیکی مثل گندم را افزایش دهد، البته نمایندگان مجلس هم همه تلاش خود را برای ساماندهی وضعیت گندم در کشور خواهند کرد تا بیش از این به کشاورزان آسیب وارد نشود.در حالی چندی پیش نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از ۳۹۵ به ۴۲۰ تومان افزایش یافت که بر اساس برآورد کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، هزینه تمام شده محصول گندم بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

این انتقاد در شرایطی است که از سوی دیگر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین نرخ پایین کنونی خرید تضمینی گندم را عامل مهمی در خروج دولت از خرید گندم از کشاورزان و سوق دادن بخش خصوصی به این حوزه می‌داند.

عباس قبادی با تاکید بر اینکه تصدی دولت در تجارت گندم ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: بخش‌ خصوصی امسال حضور پررنگی در خرید گندم از کشاورزان داشته است.

وی افزود: میزان خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، تاکنون به حدود دو میلیون تن رسیده است که از کاهش قابل تاملی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: آمارها نشانگر این است که تفاوت قیمت خرید و فروش گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، بخش‌ ‎خصوصی و کارخانه‌های آردسازی را به حضوری فعال در عرصه خرید سوق داده، به نحوی که حدود دو سوم از نیازهای خود را به طور مستقیم از کشاورزان خریداری کرده‌اند.

قبادی خاطرنشان کرد: تحقق این امور نشان می‌دهد که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه گندم، اصولی، علمی و دانش‌محور بوده و به درستی نیز اجرا شده است.