گروه بازرگانی- نخستین میزگرد «کمیسیون مسوولیت اجتماعی» اتاق بازرگانی ایران، شنبه شب، با حضور نمایندگان شرکت‌های همراه اول، سایپا، ساپکو، تام ایران خودرو، مپنا، کیسون و باندگاز کاوه و نیز نمایندگان «مرکز ترویج مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها» برگزار شد. این میزگرد، نخستین قسمت از میزگردهای هشت‌گانه‌ای است که خواهد کوشید تا با بهره‌گیری از ‌نظرات کارآفرینان بخش خصوصی، اقتصاددانان و نیز فعالان رسانه‌ای، راهکارهایی را برای ورود موثر اتاق بازرگانی ایران به عرصه ارتقای اخلاق کسب‌و‌کار در کشور تدوین نماید. در آغاز این میزگرد، فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها»، توسعه نگاه علمی و استفاده از تجربیات موفق جهانی در عرصه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها را، به عنوان مهم‌ترین وظیفه کمیسیون نوپای تحت مدیریت خود اعلام کرد و افزود: «در کنار مفهوم «کمک‌های خیریه» که به طور سنتی در بین ثروتمندان ایرانی رایج بوده، ما باید تلاش کنیم تا نگاه علمی‌تر در چارچوب «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها» (CSR) را نیز، در میان شرکت‌های ایرانی بسط دهیم.

هم‌اکنون مفهوم CSR در محافل بسیاری از کشورهای دنیا مفهومی کاملا جاافتاده بوده و در این چارچوب محافل آکادمیک، مدیران رده‌های مختلف شرکت‌ها و نیز فعالان سازمان‌های غیردولتی یا همان NG‌ها می‌کوشند تا با شیوه‌هایی علمی، راهکارهایی برای افزایش راندمان و بیشینه‌سازی تاثیرگذاری برنامه‌های شرکت‌ها در حوزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی ارائه دهند.»

فاطمه دانشور همچنین به برنامه اتاق بازرگانی ایران در زمینه ترجمه و انتشار کتاب‌های قوی در حوزه CSR اشاره کرد و هدف از آغاز برگزاری میزگردهای تحلیلی در این زمینه را نیز، «رساندن ایران به جایگاه مناسب در حوزه اخلاق کسب‌و‌کار» عنوان نمود. وی افزود: چشم‌انداز ما در کمیسیون مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، این است که ظرف چهار سال آینده، شرایطی ایجاد کنیم که مفهوم مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، به طور دقیق و علمی در فضای شرکت‌ها پررنگ شود.

تاثیر مثبت CSR بر ارتقای اعتبار برند شرکت‌ها

در ادامه این میزگرد، نمایندگان تعدادی از شرکت‌های منتخب که به این جلسه دعوت شده بودند، به شرح برخی از برنامه‌های خود در حوزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی پرداختند، از فعالیت‌های دوستدار محیط زیست گرفته تا حمایت مالی از تعدادی از پروژه‌های برتر NGOها و از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مردم بومی و به‌کارگیری آنها در پروژه‌های پیمانکاری گرفته تا برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای در مناطق محروم کشور، برنامه‌هایی با هدف کمک به پیشگیری و نیز ترک اعتیاد در میان کارکنان و . . .

مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها نباید فرد‌محور باشد

امیدوار، مدیر مرکز ترویج مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و مجری این برنامه، هدف نهایی برنامه‌های ترویجی در حوزه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها را «نفوذ CSR به عنوان جزئی ثابت از استراتژی و فرهنگ سازمانی هر شرکت» عنوان نمود و اضافه کرد: اگر روح مسوولیت‌پذیری اجتماعی در فرهنگ سازمانی یک شرکت تزریق نشود، برنامه‌های مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها فردمحور بوده و با تغییر مدیران شرکت، ممکن است میزان مسوولیت‌پذیری اجتماعی بسیار کمرنگ شود.

به دنبال جایگاه شرکت‌های ایرانی

در پایان، فاطمه دانشور به این مساله اشاره کرد که بارها دیده است سرمایه‌گذارانی کسب‌و‌کارهای پرمنفعتی در مناطق محروم کشور انجام داده‌اند و سودهای هنگفتی به دست آورده‌اند و در همان منطقه انبوه خانواده‌هایی هستند که از شدت فقر شناسنامه کودکان خود را می‌فروشند و وقتی به آنها می‌گوییم چرا حاضر نیستید هیچ مبلغی را برای برنامه‌های CSR در منطقه همسایگی فعالیت پردرآمد خود اختصاص دهید، می‌گویند که اینها مساله وظیفه دولت است!