گروه بنگاه‌ها- شورای عالی حلال ایران برای مدیریت کلان غذای حلال ایجاد شد.

دکتر فخاری رییس مرکز غذای حلال در این خصوص گفت: در این شورا که متشکل از ۷ وزیر، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی، رییس سازمان تقریب مذاهب اسلامی، رییس تشکل‌های صنعت غذا و رییس سازمان استاندارد در آن عضویت دارند که کلان غذای حلال را در کشور انجام خواهند داد. وی اظهار داشت در این مرکز کمیت و کیفیت غذای وارداتی بررسی و پس از تایید به آنها گواهینامه اعطا می‌گردد. وی با بیان اینکه گواهی حلال جزو لاینفک صادرات است، عنوان کرد در ۱۱ کشور دفتر نمایندگی حلال جهانی وجود دارد که این دفاتر به تولیدکنندگان خارجی در کشور مربوطه گواهینامه حلال می‌دهند.

وی به تاریخچه غذای حلال اشاره کرد و اظهار داشت: واژه حلال از آنجا شروع شد که کشورهای مسلمان می‌خواستند مطمئن شوند که غذایی که استفاده می‌کنند مطابق شریعت اسلامی است. وی گفت: سرانجام مسلمانان مجتمع‌هایی درست کردند که بر تهیه مواد غذایی نظارت می‌کرد و هر غذایی که مطابق شریعت اسلامی بود را با نشانی مخصوص تایید می‌کردند. این مقام مسوول اظهار داشت: این روند کم‌کم رواج پیدا کرد و سرانجام در کشور مالزی بعد ملی پیدا کرد. مالزی ۲۰ سال قبل غذای حلال را به عنوان یک مساله ملی دنبال کرد و تشکیلاتی را ایجاد کرد که به حلال بودن غذاها نظارت می‌کرد.

به گفته رییس مرکز غذای حلال ۱۴۰ نشان در دنیا برای غذای حلال وجود داشت که سرانجام سازمان کنفرانس اسلامی به این نتیجه رسید که برای وحدت در این نشان‌ها، یک نشان حلال روی محصولات جهانی حلال قرار بگیرد و همچنین یک استاندارد برای غذای حلال تعریف شود که سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۰ اجلاس وزرای خارجه سران کشورهای اسلامی در ترکیه این موضوع را تصویب کرد.

فخاری به بازار غذای حلال اشاره کرد و گفت: نزدیک ۲ میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد که اگر هر یک از آنها در روز فقط سه دلار برای غذا هزینه کنند باید در سال، هزار دلار بابت غذا هزینه بپردازند. خواهید دید که بازار غذای حلال یک بازار بسیار خوب است و در اقتصاد این رقم چقدر چشمگیر است.