سونامی جهانی واردات از ژاپن

گروه بازرگانی- طی چند هفته گذشته و پس از بحران هسته‌ای در ژاپن که منجر به نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه‌های فوکوشیما شد، واردات مواد غذایی و خوراکی از این کشور با اما و اگرهای بسیار از سوی کشورهای همسایه و حتی اروپا و آمریکا روبه‌رو شده است. به‌گونه‌ای که تاکنون بیش از ۳۰ کشور واردات مواد غذایی از ژاپن را به حالت تعلیق درآورده‌اند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، ممنوعیت واردات مواد غذایی از ژاپن آسیب زیادی به اقتصاد این کشور نمی‌رساند اما سلامت جهانی را تضمین می‌کند. آمار نشان می‌دهد که واردات مواد غذایی ژاپن به مراتب بیش از صادرات آن است به طوری که در این کشور در سال ۲۰۰۹ تنها ۲۷/۳ میلیارد دلار مواد غذایی صادر کرده اما در برابر ۵/۵۳ میلیارد دلار مواد غذایی وارد کرده است. از سوی دیگر منطقه فوکوشیما از جمله مناطق تولید شیر در این کشور است به طوری که ۵۱۶ واحد دامداری در این منطقه روزانه بیش از ۲۵۴ تن شیر به ارزش سالانه ۱۲۵ میلیون دلار تولید می‌کنند.

و اما همچنان که روز گذشته نوشتیم هنوز بررسی موضوع واردات مواد غذایی به ایران از ژاپن در دستور کار قرار نگرفته است. آمار گمرک نشان می‌دهد که ایران اقلام زیر را در سال گذشته از ژاپن وارد کرده است:

لیمو و لیموترش، تخم سبزیجات برای کشت، آگارآگار (عصاره خشک جلبک‌های قرمز)، فرآورده‌های غذایی مرکب هموژنیزه، اکسید‌های منیزیم، روغن موتور، روغن صنعتی، اکسید‌های سرب، سایر سولفیت‌ها، کربنات کلسیم، سایر دی‌ئول‌ها،اسید متاکریلیک، سایر آنتی‌بیوتیک‌ها، سایر دارو‌هایی که تولید داخلی ندارند، چسب ضد حساسیت، کامپوزیت، سایر مواد افزودنی رنگ، انواع رنگ و مرکب چاپ و واکس‌ها، حشره‌کش‌ خانگی و انواع قارچ‌کش‌ها، شبرنگ، جعبه و صندوق و قفسه، کائوچو، انواع کاغذ و مقوا، کفش، انواع مجسمه از شیشه، بیل و بیلچه، تیغه اره، آچار پیچ‌گوشتی، مولد‌های گاز هوا یا گاز آب، اجزا و قطعات توربین‌های بخار، موتورهای پیستونی، توربین‌های گازی،انواع جرثقیل، بیل مکانیکی، دستگاه بذر‌پاشی، ماشین‌های ریسندگی و تراکتورهای کشاورزی غیرچرخ زنجیری.