دوران حساس بخش خصوصی

گروه بازرگانی- یحیی آل اسحاق در آستانه برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی می‌گوید: ما باید کاری کنیم که در این دوره که دوران حساس گذار است استراتژی مشخصی داشته باشیم که شتاب‌دهنده بخش‌خصوصی باشد؛ چرا که اتاق گوشه‌ای از دولت یا کارمند دولت نیست. به گفته رییس اتاق تهران، اقتصاد با واقعیت‌ها سر و کار دارد، و با شعار جور درنمی‌آید. معیار‌ها و شاخص‌ها و تاثیرگذاری خاص خود را دارد در ۴ سال گذشته اتاق تهران توانست از حاشیه به متن بیاید و هیچ موضوعی در اقتصاد کشور مطرح نبوده است که اتاق بازرگانی اعلام مواضع نکرده باشد.

آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «فارس» تاکید کرد: ما معتقدیم که در اداره اتاق باید تفکر جمعی داشته باشیم و نحوه برخورد من با مسائل و قضایای مختلف، اجماع است. مطمئنا اگر تصمیمی گرفته شده است تصمیم تمام اعضای هیات نمایندگان بوده است. من از آن دسته افرادی هستم که با وجود خیلی کاستی‌ها از عملکرد نمایندگان اتاق دفاع می‌کنم. به نظرمن دراین دوره متناسب با وزنی که در هیات نمایندگان داشتیم عملکرد خوبی به جا گذاشتیم واین مربوط به گروه ودسته خاصی نیست و حاصل تلاش همه همکاران است. به هرصورت موفقیت‌ها را بگذارید به نام همه دوستان و کاستی‌ها را بگذارید در سبد من.

آل‌اسحاق در پاسخ به این سوال که «آیا نگران دخالت دولتی‌ها در انتخابات اتاق بازرگانی نیستید؟، گفت: احتمال اینکه دولت در انتخابات دخالت کند، وجود دارد و این دخالت نه به دلیل اینکه دولت می‌خواهد در اتاق باشد بلکه به این دلیل است که اگر دولت احساس کند از ناحیه اتاق نگرانی‌هایی برای نظام ایجاد می‌شود قطعا دخالت می‌کند. ما اگر بتوانیم رفع نگرانی کنیم و اتاق یار شاطر باشد این اتفاق نمی‌افتد. اما اگر دولت نگران باشد حتما دخالت می‌کند. بستگی به نوع مدیریت ما دارد اگر دولت نگران نباشد خودش آنقدر مشکلات دارد که دیگر در کار ما دخالت نمی‌کند.

از سوی دیگر، رییس، دو نایب رییس، دبیرکل و دو عضو هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصادی در گفت‌وگو با «ایسنا» ایران به بیان اهداف و مقاصد شکل‌گیری این تشکل و موضوعات مربوط به انتخابات اتاق بازرگانی پرداختند. علاء میرمحمد صادقی، رییس هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران در این نشست تاکید کرد: باید کاری کنیم که تشکل‌گرایی در سراسر کشور توسعه پیدا کند و هر صنف، طبقه و هر نوع فکر و برخورد نسبت به عقاید و آرا دارای تشکل باشند؛ چون اتاق بازرگانی نیز محدود است و حتی برای دادن مشاوره به سه قوه نیاز هست که به اتاق بازرگانی کمک شود.

این فعال اقتصادی ۷۹ ساله که بنیانگذار اتاق‌های مشترک ایران و کانادا، ایران و افغانستان و شوراهای مشترک ایران و کره، ایران و بحرین، ایران و عربستان و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول‌های معدنی ایران و شرکت‌های پخش سیمان و شرکت صادراتی بنادر جنوب بوده است با بیان اینکه پیش از این تشکل فراگیر یا نداشتیم یا کم داشتیم، ادامه داد: ما از دل اتاق بازرگانی بیرون آمدیم و یک بالی برای اتاق بازرگانی هم هستیم و به اتاق بازرگانی کمک می‌کنیم. منتها اتاق بازرگانی در یک چارچوب‌هایی خاص فعالیت دارد.

ابراهیم جمیلی ـ نایب‌رییس هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران ـ نیز می‌گوید: بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار دارایی ایرانیان مقیم خارج از کشور است و همین بخش‌خصوصی ایران بودند که به هر دلیلی از ایران رفتند و توانمندی‌شان آن جا رشد کرده است. اگر طبق قانون، فضا برای بخش‌خصوصی باز شود، قطعا اتاق بازرگانی می‌تواند حرکت‌های جدیدی کند. اتاق بازرگانی را باید جدی بگیرند.

جمیلی با بیان اینکه در روابط خارجی جایی که زبان دیپلماسی قاصر می‌شود، زبان اقتصادی باز می‌شود، افزود: همه باید کمک کنیم وظایف اتاق بازرگانی به صورت بهتر در جامعه هویدا شود.

مسعود دانشمند ـ دبیرکل مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران ـ هم در ادامه این نشست گفت: در جامعه مدنی تشکل‌ها یک جایگاه ویژه دارند. نمی‌توانید یک جامعه مدنی را بدون داشتن تشکل تعریف کنید. این تشکل‌ها یا سیاسی یا علمی، فرهنگی، هنری و یا اقتصادی هستند. تشکل سیاسی و فرهنگی و هنری کار ما نیست، ما تشکل اقتصادی هستیم.

به گفته دانشمند، امروز چند مساله مهم روی میز اقتصاد کشور است. در مورد مساله چشم‌انداز ۲۰ ساله با نگاهی به آمارها می‌بینیم با آنچه در آینده مدنظر است فاصله زیادی داریم؛ ما در پایان سال مدنظر باید در منطقه اول باشیم، در حالی که از نظر شاخص‌های رشد و توسعه بین چهاردهم تا هشتم هستیم. این وظیفه ما است که آسیب‌شناسی کنیم.

محمدرضا بهرامن ـ نایب‌رییس دیگر هیات‌مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران ـ هم در این خصوص توضیح داد: این مجمع می‌خواهد تمام آن‌هایی را که فعال حوزه تولید هستند و کارت بازرگانی ندارند، جمع کند.

از سوی دیگر دیروز بیانیه‌ای از سوی هیات اجرایی انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی با امضای محمدرضا بهزادیان به دست‌مان رسید که در بخشی از آن آمده است: فعالان بخش خصوصی با هر دیدگاه و عقیده‌ای، شایسته ترین و تواناترین نیرو برای مشارکت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی هستند. از این رو، اتحاد و همسویی آنان بر محور اساسی‌ترین هدف‌ها و مبرم‌ترین مسائل اقتصادی، تولیدی و بازرگانی، می‌تواند به گزینش اشخاص دانا و کارآمد و صالح برای عضویت در هیات نمایندگان بینجامد و از میدان داری گروه‌هایی که ممکن است با فرصت طلبی تحت عناوین فریبنده به ناگهان سر برآورند و به سودای کسب جاه و مقام و سودجویی، پا به عرصه پیکار انتخاباتی گذارند، پیشگیری کند.