58 شرکت نمونه شدند

گروه بازرگانی- رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات با ابراز تاسف از اینکه بیشتر مباحث مطرح شده در حوزه تجارت طی یک سال اخیر معطوف به موضوع واردات شده است، گفت: صادرات از سوی برخی مسوولان و دستگاه‌ها، به ورطه فراموشی افتاده است. کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: بسته حمایتی صادرات کالا و خدمات در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به تایید کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به عنوان متولی حذف حامل‌های انرژی و دولت رسیده است. بر این اساس، ۳۹۴ میلیارد تومان برای بخش کالا و ۵۷۰ میلیارد ریال برای بخش خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است که از سوی کارگروهی با ساز و کار جایزه صادراتی زیر نظر وزیر بازرگانی تعیین شده است.

کرمانشاهی با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره روز ملی صادرات در کشور گفت: صادرکنندگان نمونه در ۷ بخش و بر اساس حدود ۳۶ ضابطه و معیار کمی و کیفی انتخاب می شوند. این درحالی است که از سال گذشته، بحث انتخاب صادرکنندگان نمونه در مرکز به استان‌ها نیز تعمیم داده شده است.

وی در این خصوص گفت: در فاصله سال‌های ۷۷ تا ۸۸ به ترتیب ۲۷ صادرکننده، ۲۹ صادرکننده، ۴۰ صادرکننده نمونه، ۴۶ صادرکننده نمونه، ۴۰ صادرکننده نمونه، ۳۴ صادرکننده نمونه، ۴۴ صادرکننده نمونه، ۳۳ صادرکننده نمونه، ۴۹ صادرکننده نمونه، ۵۰ صادرکننده نمونه و ۴۸ صادرکننده نمونه معرفی شده‌اند. امسال نیز حدود ۵۸ صادرکننده نمونه خواهیم داشت که البته ۴۷ یا ۴۸ شرکت صادرکننده نمونه به صورت مستقل و چند شرکت به صورت مشترک انتخاب شده و معرفی خواهند شد.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت ایران امسال بانک نمونه، استاندار نمونه و سفیر نمونه نیز انتخاب خواهند شد.

کرمانشاهی گفت: اینکه یک صادرکننده در چه سطحی تبلیغات انجام داده باشد، نیز از جمله معیارهای صادرکننده نمونه است. در این راستا، تشکل نمونه نیز انتخاب خواهد شد و برنامه‌ای در سازمان برای توانمندسازی تشکل‌ها تهیه شده است.

وی اظهار داشت: صادرکنندگان باید در سیستم نمونش ثبت نام الکترونیکی کرده و عضو بانک اطلاعات سازمان باشند؛ ضمن اینکه حداقل رقم کف ارزشی صادرات برای عضویت در این بانک ۱۰۰ هزار دلار است. از سوی دیگر، صادرکنندگان باید حداقل ۵۰۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز قابل تعریف براساس شاخص‌های کمی و کیفی مورد نظر در انتخاب را کسب کنند.

به گفته کرمانشاهی، عدم کاهش روند صادرات در دو سال گذشته، دارا بودن حداقل ۲ سال سابقه کار در امر صادرات و دارابودن کد شناسه ملی کالا از دیگر ضوابط انتخاب صادرکنندگان نمونه بوده است.

رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات گفت: انتخاب صادرکنندگان نمونه در بخش کشاورزی، مستلزم دارا بودن ۲۵ معیار است. بر این اساس، ارزش صادراتی در سال ۸۸، روند رشد صادرات در ۳ سال اخیر، حفظ و ماندگاری، گستردگی بازارهای هدف، نفوذ به بازارهای جدید، تجربه بین‌المللی، مهارت فنی و تخصصی در امر صادرات، بهره‌گیری از نام و نشان تجاری ثبت شده در داخل و خارج، آموزش در امر تجارت، تعداد پرسنل تحصیلکرده، بهره‌گیری از خدمات صندوق ضمانت صادرات، فعالیت بازاریابی، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و هیات‌های تجاری و نیز تبلیغات برون مرزی از جمله این شرایط است.

وی اظهار داشت: دارا بودن نمایندگی در خارج کشور، کیفیت، مدیریت، دارابودن زیرساخت‌های صادراتی مثل سورتینگ، فرآوری و بسته‌بندی، سردخانه صادراتی، طرح توسعه فعالیت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عضویت در تشکل‌های صادراتی و در نهایت، دارابودن وب‌سایت دو زبانه از جمله این ضوابط است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش صادرات در سال ۸۸، نسبت صادرات به فروش کل، روند رشد صادرات در سه سال اخیر، حفظ و توسعه بازارهای صادراتی، گستردگی، ماندگاری، نفوذ به بازارهای جدید، سابقه فعالیت صادراتی، گواهینامه کیفیت و مدیریت کیفی بین‌المللی و تشویقی را از جمله ضوابط دیگر دانست.

وی ادامه داد: همچنین توسعه فعالیت، جذب یا انجام سرمایه‌گذاری خارجی، مهارت تخصصی در امر صادرات، بهره‌گیری از ال‌سی، استفاده از بیمه صندوق ضمانت صادرات یا سایر بیمه‌ها، آموزش، سهم نیروهای تحصیلکرده، بهره‌گیری از برند، دارا بودن بخش تحقیق و توسعه، فعالیت بازاریابی، مشارکت در هیات‌های بین‌المللی و دارا بودن وب‌سایت فعال دو زبانه از جمله این ضوابط است.

رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات گفت: حدود ۲۱ معیار برای انتخاب صادرکننده نمونه بخش بازرگانی تعیین شده است که از مهم‌ترین آنها، کسب درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف، سابقه فعالیت صادراتی، مهارت تخصصی در حوزه صادرات، فعالیت بازاریابی، انجام تبلیغات موثر، عضویت در تشکل‌ها و دارابودن وب‌سایت فعال دو زبانه است.

کرمانشاهی گفت: روند صعودی صادرات مطابق با صورت وضعیت‌ها، رشد ارزشی در دو سال اخیر، میزان نیروهای فعال در پروژه‌های برون مرزی، گستردگی بازارهای هدف، تجربه بین‌المللی، شرکت در مناقصات بین‌المللی، مهارت فنی و مهندسی در امر صادرات، مشارکت با شرکت‌های خارجی و ایجاد کنسرسیوم با شرکت‌های ایرانی، دارابودن وب‌سایت فعال دو زبانه را از جمله ضوابط انتخاب شرکت منتخب در خدمات فنی مهندسی برشمرد.

وی اظهار داشت: درآمد ارزشی و روند صعودی تورهای ورودی، ارز حاصل از فعالیت، گستردگی بازار، تبلیغات و بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌های بازارهای هدف، تعداد راهنمایان دارای کارت راهنما و دارابودن وب‌سایت دو زبانه از جمله ضوابط انتخاب صادرکننده نمونه بخش گردشگری است.

کرمانشاهی اظهار داشت: درآمد ارزی، کیفیت محصول، اخذ گواهینامه کمی و کیفی، دارا بودن مستندات تولید نرم افزار در کشور، ثبت نرم‌افزار در داخل و خارج، بازاریابی، ارائه خدمات پس از فروش، حسن انجام کار، نمایندگی، تنوع بازار، عضویت در تشکل و دارابودن وب‌سایت فعال دو زبانه از جمله این ضوابط است.

کرمانشاهی در تشریح این ضوابط برای بخش سمعی و بصری گفت: ارزش صدور خدمات فرهنگی در سال گذشته، بازاریابی و تنوع بازاریابی و تولید در داخل و خارج از جمله این ضوابط است ضمن اینکه در بخش حمل و نقل نیز، ارزش صدور خدمات حمل و نقل، کیفیت خدمات حمل و نقل و بازاریابی ملاک عمل قرار می‌گیرد. در عین حال برای انتخاب صادرکننده نمونه بخش نیروی کار نیز، درآمد ارزی، کیفیت نیروی کار صادره و مقصد آن ملاک است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بخش‌هایتک و صادرات کالا و خدمات با فناوری بالا بیشتر تولیدات در مراحل تولید آزمایشی است و در اکثر موارد به تولید انبوه نرسیده‌اند، ولی ما آنها را رصد می‌کنیم که گروه یا گروه‌هایی که در بخش‌های مختلف بتوانند تولیدات خود را به مرحله تولید انبوه برسانند، انتخاب شوند.

وی اظهار داشت: تعداد صادرکنندگان نمونه ملی از سال ۷۱ تا به حال ۳۰۱ شرکت بوده است؛ ضمن اینکه در سال جاری نیز، ۴۶۷ شرکت در فراخوان انتخاب حضور داشته‌اند که نسبت به ثبت‌نام و ممیزی آنها به صورت الکترونیکی اقدام شده است. بر این اساس، در مرحله اول ۱۹۵ شرکت موفق به تشکیل پرونده شده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته، رشد ۲۲ درصدی داشته است.

وی افزود: برای اولین مرتبه ۱۸ شرکت، برای دومین مرتبه ۱۰ شرکت، برای سومین مرتبه ۵ شرکت، برای چهارمین مرتبه ۱۲ شرکت، برای پنجمین مرتبه ۳ شرکت و برای ششمین مرتبه ۲ شرکت معرفی شده‌اند. ضمن اینکه در سال جاری نیز برای اولین‌بار، صادرکننده محصولات فرهنگی و هنری و سمعی و بصری نیز انتخاب شده است.

کرمانشاهی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد صادرکنندگان نمونه از تهران انتخاب شده‌اند و برخی از استان‌ها، متاسفانه صادرکننده نمونه نداشته‌اند که این موضوع، مورد انتقاد ما است. این درحالی است که صادرکننده نمونه‌ای برای ماشین‌آلات صنعتی، حمل و نقل و نیروی کار نداشته‌ایم.