گروه بازرگانی- روز گذشته میزگرد تخصصی ایران و قزاقستان از سلسله نشست‌های تخصصی سازمان بازرگانی استان تهران در محل این سازمان با حضور میهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه، رایزن بازرگانی ایران و قزاقستان، رییس سازمان بازرگانی استان تهران و جمعی از فعالان بخش خصوصی و دولتی و صادرکنندگان نمونه برگزار شد. در این نشست مطابق نشست‌های تخصصی که تا پیش از این در سازمان بازرگانی استان تهران برگزار می‌شد، صادرکنندگان بر مسائل بانکی و حمل‌ونقلی تاکید کردند و مسوولان دولتی نیز به بیان مزیت‌های کشور مقابل فرصت‌های سرمایه‌گذاری، امکان افزایش مبادلات تجاری دو کشور و ناکافی بودن مبادلات تجاری پرداختند.

در این نشست بیگ جان، رایزن بازرگانی قزاقستان در ایران با اشاره به اعزام هیات ایرانی به قزاقستان در پایان ماه جاری گفت: این سفر برای هر دو طرف از اهمیت بسیاری برخوردار است و با هماهنگی‌های انجام شده این هیات با نخست‌وزیر، وزیر بازرگانی، وزیر حمل‌ونقل و وزیر کشاورزی قزاقستان دیدار می‌کنند. وی یکی از موانع موجود در روابط ایران و قزاقستان را مشکلات بانکی دانست و اظهار داشت، بانک‌های قزاقستان با چندین بانک ایرانی مذاکره کرده و تا دو ماه آینده مشکلات موجود بر طرف خواهد شد. در ادامه این مراسم میهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در قزاقستان با بیان اینکه توسعه روابط با قزاقستان جزو اولویت‌های کاری دولت دهم بوده و در چارچوب دیپلماسی اقتصادی کشور قرار گرفته است، عنوان کرد: وزارت امور خارجه به دنبال آن است تا زمینه‌ها را برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف و شرایط لازم را فراهم آوریم. میهمان‌پرست تاکید کرد: خوشبختانه حجم روابط اقتصادی ایران با قزاقستان طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته و چنانچه مشکلات موجود بر طرف شود می‌توانیم به ظرفیت ۱۰میلیارد دلار در سال برسیم.

لغو روادید

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اخذ روادید را یکی دیگر از موانع موجود بر شمرد و افزود: راهکار ما در این خصوص لغو روادید است، چنانچه در دستور کار دو کشور قرار گیرد تردد تجار و بازرگانان تسهیل شده و زمینه برای توسعه همکاری‌ها فراهم می‌شود. علاوه‌بر این عدم وجود پرواز مستقیم به این کشور یکی دیگر از موانع است. وی گفت: در یک برنامه ۱۰ ساله می‌توانیم همکاری ۲۰ میلیارد دلاری را در کشور قزاقستان داشته باشیم.

میهمان‌پرست در ارتباط با همکاری‌های خدمات فنی مهندسی تاکید کرد: به دلیل وسعت بزرگ قزاقستان شرکت در پروژه‌های راهسازی، کارهای ساختمانی (مجتمع‌های مسکونی، تفریحی و اداری)، تولید مصالح ساختمانی فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این کشور محسوب می‌شود، علاوه‌بر این ساخت نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال نیرو از دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: شرایط خوبی جهت حضور در قزاقستان وجود دارد و این کشور نیاز به یک میلیون نیروی متخصص دارد که باید سهم ایران را در سهیم شدن این تعداد افزایش دهیم. شرکت‌هایی که آمادگی فعالیت در بازار قزاقستان را دارند باید طرح توجیهی خود را به شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ارائه کنند تا این شرکت نسبت به تامین ۵۰ درصد از کار اقدام ‌کند.

سهم اندک ایران در بازار قزاقستان

در همین راستا سید علی موسوی، رییس سازمان بازرگانی استان تهران با بیان اینکه سهم ایران در بازار قزاقستان اندک است، خاطرنشان کرد: باید با به کار گیری راهکارهایی سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

وی سپس درخصوص میزان صادرات کشورمان به قزاقستان گفت: حجم صادرات کشورمان به قزاقستان در سال گذشته ۶۳ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بود که سهم استان تهران از این میزان ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است. این میزان بیانگر سهم ۳۹ درصدی تهران از کل صادرات کشور به قزاقستان است.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران در ادامه به ارائه راهکار‌هایی در خصوص راه‌های رشد مبادلات تجاری دو کشور پرداخت و افزود: تقویت روابط بانکی قوی بین بانک‌های ایران و قزاقستان، شناساندن بازار قزاقستان به تجار و بازرگانان، به وجود آوردن ترانزیت و حمل‌ونقل مناسب و مستحکم بین دو کشور، تشکیل اتاق مشترک بین دو کشور، تدوین برنامه جامع بررسی بازار به‌صورت میدانی، افزایش و بهبود توانایی‌های بازاریابی و تبلیغاتی با شناخت صحیح و منطقی از راهکارهای موجود است که برقراری و استحکام خطوط دریایی و تعداد پروازهای رفت و برگشت و ایجاد یک بانک مشترک بین دو کشور را نیز می‌توان به آن افزود. موسوی با بیان اینکه اقتصاد قزاقستان یکی از ۱۳ اقتصاد نوین در سطح جهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: قزاقستان سالانه ۴/۱۲ درصد محصولات خود را به آلمان، ۱۱/۶ درصد را به روسیه، ۱۰/۹ درصد را به چین و ۵/۱۰ درصد را به ایتالیا صادر می‌کند و باقی را به فرانسه و رومانی می‌فرستد.

موسوی با بیان اینکه دولت قزاقستان برای تاجرانی که در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، تسهیلاتی در نظر می‌گیرد، گفت: امتیازاتی که در قزاقستان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، شامل مزایای مالیاتی است و علاوه‌بر این تخفیف‌ها و بخشودگی حقوق گمرکی در خصوص تجهیزات و وسایل مورد نیاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری و معافیت‌های گمرکی نیز از دیگر امتیازات محسوب می‌شود.

صنعتگران از موقعیت خواهرخواندگی استفاده کنند

در ادامه این مراسم ابوطالبی، مشاور ایرانی وزیر راه قزاقستان با بیان اینکه قرارداد خواهرخواندگی میان استان مرکزی ایران و کاراگاندا در قزاقستان برقرار شده اظهار داشت: ما توقع داشتیم صنعتگران استان مرکزی از موقعیت خواهرخواندگی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک استفاده کنند؛ این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد صنعت و معدن قزاقستان در استان کاراگاندا متمرکز شده است. وی با تاکید بر اینکه هر چه سفارتخانه‌ها قوی‌تر عمل کنند می‌توانیم توسعه اقتصادی بهتری داشته باشیم، گفت: در ساخت زیربناهای کشور قزاقستان هنوز هم ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. در بخش صنعت، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل، تاسیسات شهری، برق، انرژی، تولید و توزیع نیز ظرفیت‌های خالی برای سرمایه‌گذاری در قزاقستان وجود دارد.

ابوطالبی با بیان اینکه در بخش مصالح ساختمانی جایگاه ایران در قزاقستان کمرنگ است، خاطرنشان کرد: با توجه به بحران مالی ایجاد شده فرصت خوبی برای ایران در بخش مصالح، تولید ساختمان و کشاورزی ایجاد شده و این در حالی است که طرف قزاقی نیز برای ارائه تسهیلات در بخش کشت و صنعت و واگذاری زمین و ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذار ایرانی اعلام آمادگی کرده است.