گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی اواخر هفته پیش، از پیاده کردن فازهای مربوط به مدیریت واردات خبر داد که به گفته وی، هم حافظ حقوق مصرف‌کنندگان است و هم حامی حقوق تولیدکنندگان. مهدی غضنفری، همچنین در جمع هیات نمایندگان بخش خصوصی از آنان خواست که هر چه زودتر نسبت به راه‌اندازی تشکل‌های وارداتی اقدام کنند؛ چرا که در غیر این صورت دولت خود دست به کار خواهد شد. اما این سخن وزیر بازرگانی از سوی رییس اتاق ایران و چین پاسخ روشنی گرفت و آن اینکه، حالا که دولت و شبه دولتی‌ها واردکنندگان اصلی هستند بهتر است که خودشان نیز تشکل‌های مربوطه را راه بیندازند. از سوی دیگر، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی می‌گوید: ایجاد نظام مدیریت قیمت تمام شده در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است.

محمود دودانگه، افزود: یکی از مطالبات جدی مصرف‌کنندگان که طیف وسیعی از جامعه هستند کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت کالاها و خدمات است. بهبود فضای کسب و کار و توسعه فضای رقابتی در کشور از پیش نیازهای اصلی شکل‌گیری نهضت ملی کاهش قیمت تمام شده است. از طرف دیگر، تدوین برنامه منسجم و پیگیری آن از دستگاه‌های ذی‌ربط و فعالان بخش خصوصی نیز از موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه و تاکید باشد. وی اظهار کرد: بخش بازرگانی به عنوان حلقه آخر زنجیره تامین، تولید و توزیع و حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همواره بر ارتقای کیفیت و کاهش قیمت‌ها تاکید دارد و اساسا حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید از طریق شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای پیگیری شود تا کالای مورد نظر با قیمت منطقی و با کیفیت مناسب و در یک فضای رقابتی به دست مصرف‌کننده برسد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: برای شکل‌گیری نهضت کاهش قیمت تمام شده ضروری است اقدامات گسترده‌ای در سطح خرد و کلان اجرا شود که از آن جمله می‌توان به ایجاد نظام حسابداری قیمت تمام شده در سطح ملی، طرح جایزه ملی کاهش قیمت تمام شده، ایجاد پرتال ترویجی کاهش قیمت تمام شده، طراحی و اجرای بسته‌های آموزشی و ترویجی کاهش قیمت تمام شده، تربیت مروجین حرفه‌ای و راه‌اندازی نظام پایش قیمت تمام شده اشاره کرد.