رییس شورای مشترک ایران و آفریقا از افول همکاری‌های تجاری ایران با برخی کشورهای این قاره در نیمه اول سال‌جاری داد.

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره روابط تجاری ایران با کشورهای قاره آفریقا گفت: تجارت با برخی کشورهای این قاره افول کرده و با برخی دیگر رشد داشته است، اما به طور کلی تجارت با کشورهای این قاره در شش ماه اول امسال کاهش یافته است. وی بخشی از این کاهش مبادله تجاری را به گران‌ شدن قیر مربوط دانست و افزود: در شش ماه گذشته قیمت قیر ۱۳۰‌دلار افزایش یافته، اما اگر قیمت قیر در زمستان دوباره برگردد یا حداقل قیمت آن مناسب شود، طبیعتا خرید آن بیش‌تر خواهد شد.

خسروجردی در ادامه درباره تشکیل اتاق‌های مشترک با کشورهای آفریقایی عنوان کرد: با کشور نیجریه تلاش شده است اتاقی تشکیل شود، اما فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.

رییس شورای مشترک ایران ‌و آفریقا در ادامه درباره تعرفه‌های کشورهای قاره آفریقا اظهار کرد: وضعیت تعرفه‌های کشورهای آفریقا برای غیرخودشان بالا است، اما برای کشورهای اتحادیه غرب و شرق آفریقا تعرفه‌ها حداکثر پنج درصد است.

این در حالی است که برای خارجی‌ها آنهایی که عضو سازمان جهانی تجارت هستند، شرایط مشخص است، اما برای آنهایی که عضو سازمان تجارت جهانی نیستند، تعرفه‌ها را به هیچ وجه براساس شرایط طرفین تعیین نمی‌کنند، بلکه نسبت به نیاز و شرایط خود تعرفه‌ها را تعیین و اعلام می‌کنند. خسروجردی در پایان تصریح کرد: برای صادرات ایران به کشورهای آفریقایی بیش‌تر پتروشیمی، وسایل پلاستیکی، ملامین و فرش‌های ماشینی و برای واردات از کشورهای این قاره نیز اقلامی مانند چای، قهوه، وانیل، مقداری میوه و فسفات مطرح است.

در دولت نهم گرایش به سمت تجارت با کشورهای آفریقایی شدت گرفت و به دنبال آن میزان مبادلات نیز بیشتر شد تا اینکه در سال گذشته به ۳۰۰‌میلیون دلار رسید که هنوز نیز رقم قابل توجهی نیست.