دنیای اقتصاد- گزارش دفتر تجارت خارجی کشور حاکی است که در ۴ ماه اول سال جاری ۲/۵میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۶/۱۵میلیارد دلار واردات انواع کالاها به داخل کشور صورت گرفته است. این گزارش می‌گوید، نسبت صادرات ۴ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۱۷درصد کاهش داشته است. کارنامه تجارت خارجی کشور در ۴ ماه نخست امسال

کاهش تدریجی صادرات و واردات

گروه بازرگانی - دفتر تجارت خارجی کشور در ۴ ماه نخست سال جاری با پنج‌میلیارد و ۲۴۶‌میلیون و ۷۴۲‌هزار دلار صادرات و ۱۵‌میلیارد و ۶۸۲‌میلیون و ۴۳۷‌هزار دلار واردات ورق خورده است. بررسی این میزان صادرات و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۱۵/۱۷‌درصدی است.

در این مدت ۱۲‌میلیون و ۵۶۲‌هزار و ۵۷ تن انواع کالا صادر شده که از نظر وزن ۳۸/۱۰‌درصد رشد در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. بر اساس گزارش گمرک ایران، ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با احتساب میعانات گازی شش‌میلیارد و ۸۴۱‌میلیون و ۱۹۰‌هزار دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵/۱۹‌درصد کاهش داشته است و نقطه آسیب‌پذیری صادرات کشور همین جاست. از سوی دیگر، در چهار ماهه امسال ۱۵‌میلیارد و ۶۸۲‌میلیون و ۴۳۷‌هزار دلار انواع کالا وارد کشور شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰/۱۵‌درصد کاهش داشته است. وزن کالاهای وارداتی در این مدت ۱۶‌میلیون و ۵۰۵‌هزار و ۷۲ تن بود که نشانگر رشد ۱۸/۳۲‌درصدی است. وزن واردات کشورمان در چهار ماه اول سال گذشته ۱۲‌میلیون و ۴۸۶‌هزار و ۸۳۹ تن و به ارزش ۱۸‌میلیارد و ۵۱۵‌میلیون و ۱۵۷‌هزار دلار بود.

عراق؛ مقصد اصلی صادرات ایران

در این مدت عراق با واردات دو‌میلیون و ۱۱‌هزار تن و ۲۵۰ تن انواع کالا به ارزش ۸۸۰‌میلیون و ۲۱۵‌هزار دلار عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی بود. این کشور ۰۱/۱۶‌درصد از وزن و ۷۸/۱۶‌درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان را در چهار ماه سال ‌جاری به خود اختصاص داده است.

چین با واردات سه‌میلیون و ۷۵۲‌هزار و ۵۶۱ تن انواع کالا از ایران به ارزش ۸۵۱‌میلیون و ۲۲۴‌هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد. سهم چین از کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به لحاظ وزن ۸۷/۲۹‌درصد و از نظر ارزش ۲۲/۱۶‌درصد بوده است. همچنین امارات متحده عربی با یک‌میلیون و ۶۸۱‌هزار و ۷۹۹ تن به ارزش ۷۱۳‌میلیون و ۲۶۳‌هزار دلار سومین خریدار کالاهای ایرانی بود. سهم این کشور در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزن ۳۹/۱۳‌درصد و از نظر ارزش ۵۹/۱۳‌درصد برآورد شده است.

همچنین هند با واردات ۸۲۱‌هزار و ۴۷۵ تن کالا به ارزش ۳۰۴‌میلیون و ۶۰۲‌هزار دلار و افغانستان با ۲۲۱هزار و ۸۶۴ تن به ارزش ۲۲۰‌میلیون و ۷۱۴‌هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

امارات؛ همچنان مبدا اصلی

امارات متحده عربی ۶۰/۲۸درصد از وزن و ۱۸/۲۷‌درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داده و به عنوان بزرگترین صادرکننده به ایران در جایگاه نخست قرار گرفته است.

در این مدت ایران چهار‌میلیارد و ۲۶۳‌میلیون و ۷۸‌هزار دلار انواع کالا از امارات متحده عربی وارد کرده است. آلمان با ۶۸/۷‌درصد سهم وزنی و ۸۳/۹‌درصد سهم ارزشی در رتبه بعدی و چین نیز با اختصاص ۷۵/۳‌درصد از سهم وزنی و ۴۳/۷درصد از سهم ارزشی در رتبه سوم قرار گرفت. همچنین جمهوری کره با ۲۴/۴‌درصد سهم وزنی و ۵۱/۶‌درصد از سهم ارزشی و سوئیس با ۸۲/۹‌درصد سهم وزنی و ۵۶/۴‌درصد سهم ارزشی رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

نقش پررنگ میعانات

گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به ارزش ۴۳۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار و اختصاص ۲۵/۸‌درصد از کل ‌ارزش صادرات رتبه اول را در بین اقلام صادراتی به خود اختصاص داده است.

همچنین پروپان مایع شده با ۲۴۰‌میلیون دلار و با اختصاص ۵۷/۴‌درصد از کل ارزش صادرات در رتبه دوم، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۱۹۱میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار و ۶۵/۳‌درصد دررتبه سوم، بوتان‌مایع شده با ۱۷۵میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار و ۳۴/۳‌درصد در رتبه چهارم و پسته تازه یا خشک‌کرده با ۱۶۹‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۳۲/۳‌درصد از کل ارزش صادرات در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.دیگر اقلام عمده صادراتی نیز شامل پارااکسیلن با اختصاص ۱۰/۳‌درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشورمان، سنگ‌آهن با ۴۳/۲‌درصد، فرش با ۰۱/۲‌درصد، سیمان با ۹۱/۱‌درصد و متانول با ۷۹/۱‌درصد بوده است.

۷ /۸ میلیون دلار بنزین وارد کردیم

در چهار ماه اول امسال بیشترین ارزش و سهم از واردات کشورمان به بنزین اختصاص دارد. در این مدت ۸۷۵‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار ارز به منظور واردات بنزین از کشور خارج شده و سهم این کالا از کل واردات ۵۸/۵‌درصد بوده است.

شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با ۷۸۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۹۹/۴درصد از ارزش کل واردات و گندم با ۶۶۰‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار و ۲۱/۴‌درصد رتبه‌های دوم و سوم را در بین کالاهای وارداتی به خود اختصاص دادند.

همچنین برنج با ۸۲/۲‌درصد سهم از واردات، دانه ذرت با ۷۶/۱‌درصد، اجزا و قطعات توربین‌های گازی با ۴۳/۱‌درصد و محصولات از آهن یا فولاد تخت و گرم نورد شده با اختصاص ۲۲/۱‌درصد از کل ارزش واردات به ترتیب دیگر اقلام عمده وارداتی کشورمان در مدت یاد شده بوده‌اند.

بنابرگزارش روابط‌عمومی گمرک، کنجاله، دانه سویا، و قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری دیگر اقلام مهمی‌ بوده که در این مدت وارد کشور شده است.