سهم ناچیز ایران در تجارت با کشورهای مشترک‌المنافع

گروه بازرگانی- بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، کشورهای مشترک المنافع سریع‌ترین نرخ رشد تجاری را در میان دیگر کشورها طی سال ۲۰۰۸ تجربه کرده‌اند، همان کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند، اما بازار خود را عمدتا به شرکت‌های چند ملیتی سپرده‌اند. یکی از کارشناسان حوزه تجاری CIS با مقایسه آمار رشد صادرات (‌٢٧درصد طی سال‌های ‌٢٠٠٦ ـ ‌٢٠٠٠) و واردات (‌٢٣درصد طی سال‌های ‌۲۰۰۶-۲۰۰۰) با تولید ناخالص ملی (نزدیک به هفت درصد) در منطقه گفت: آمار نشان می‌دهد که این کشورها در صدد باز کردن درهای اقتصاد

خود به روی رقبای خارجی در راستای رقابتی کردن بازار داخلی هستند.

ولی‌بیگی در نشست پژوهشی راهکارهای توسعه روابط تجاری بین ایران و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، شناسایی اقلام دارای ظرفیت مبادله بالا میان ایران و کشورهای مشترک‌المنافع، تعیین ظرفیت صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای مذکور، بررسی محدودیت‌های وارداتی کشورها و ارائه راهکار مناسب را ضروری دانست و اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ایران باید در این منطقه از ابزار تجارت ترجیحی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه تجارت بهره کافی ببرد.

وی افزود: مقایسه روند رشد واردات کالایی کشورهای فوق (۲۳درصد) با صادرات ایران (۷/۷درصد) نشان می‌دهد که ایران اگرچه با روند رو به رشد صادرات مواجه بوده، اما سهم بازار آن نیز باید افزایش یابد.

وی افزود: یکی از ابزارهای مهم اطلاع‌رسانی، وجود رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف است. از طرف دیگر بررسی‌های صورت گرفته در زمینه خدمات فنی و مهندسی نشان می‌دهد که عمده سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در کشورهای CIS در بخش‌های معادن، نفت و گاز بوده است. گفته می‌شود که سهم ایران از کل واردات کشورهای مشترک‌المنافع حدود ۶/۰درصد است.

براساس گزارش رسمی گمرک ایران هیچ‌یک از کشورهای مشترک‌المنافع در فهرست شرکای تجاری اصلی ایران قرار ندارند.