خیری از تصمیم‌گیری پشت درهای بسته ندیده‌ایم

نمایی از شهر کرمانشاه

گروه بازرگانی- هیات رییسه اتاق ایران به استان کرمانشاه رفته‌اند‌، استانی که اتاق بازرگانی آن ۸۰ سال قدمت دارد و روزی روزگاری مرز خسروی پررونق‌ترین مرز خاورمیانه بود و امروز نیز بازارچه‌های مرزی‌اش از جمله شوشمی‌و پرویزخان هر یک حکایتی شنیدنی دارند؛ گاه در صدر بازارچه‌های کشور از حیث مبادلات تجاری قرار می‌گیرند و گاه چنان فرو می‌افتند که فقط نشان رکود را در آنها می‌توان دید. بنا به روایت رسمی، ‌نرخ بیکاری در کرمانشاه ۵/۱۰‌درصد است؛ اما واقعیت چیز دیگری است شاید همین واقعیت آشکار، رییس اتاق بازرگانی ایران را بر آن داشته تا در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی این استان چنین بگوید: واقعیت تورم داخلی را ببینیم و همچنان که قانون برنامه تاکید کرده مدیریت شناور داشته باشیم. باید سریعا و قبل از اینکه لطمات جدی‌تری به واحدهای تولیدی ما وارد شود، اصلاح لازم را در این خصوص انجام دهیم. به گفته نهاوندیان، در شرایط حساس کنونی باید همه امکانات کشور را بسیج کرد تا واحدهای تولیدی سر پا نگه داشته شوند.

محمد نهاوندیان در ادامه سخن خود آورده است: این کافی نیست که در سطح کشور اتاق ایران را عهده دار این کار بدانیم، بلکه اتاق‌های بازرگانی استان‌ها نیز باید در این رابطه سهیم باشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اهمیت بازار عراق تصریح کرد: باید بین اقتصاد ایران و عراق یک درهم تنیدگی ایجاد کنیم که با گذشت زمان قابل برگشت نباشد، کار تجاری خوب است؛ اما افت و خیز دارد، کار تجاری را باید با سرمایه گذاری مشترک ضمانت کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه صرف کار تجاری موقت کافی نیست، افزود: اعتقاد دارم که بازارچه‌های مرزی باید تقویت و تجهیز شوند؛ اما کار عظیم اقتصادی مشترک بین دو اقتصاد نباید در بازارچه مرزی محدود شود، باید کار تجارت رسمی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت‌ها و نظارت‌های کالایی در سطح عرف بین‌الملل بین دو کشور سامان پیدا کند.

وی همچنین بر تشکیل شهرک‌های صنعتی در عراق با کمک شرکت‌های ایرانی، ایجاد مشاوره‌های بازاریابی و سرمایه گذاری و ارتباط بانکی مستقیم دوسویه تاکید کرد و گفت: نحوه خرید و فروش نقدی شاید برای گذران روز مشکل گشا باشد، اما قابل اتکا نیست.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در هر تصمیم گیری اقتصادی کشور باید تولید محوری مدنظر قرار گیرد، گفت: هر تصمیم اقتصادی که می خواهیم بگیریم باید ببینیم اثرش روی تولید ملی چیست. هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت انرژی خوب است؛ ولی ابتدا باید ببینیم اثرش روی تولید ملی چیست و اینکه بر اثر این تصمیم قدرت رقابت تولید کننده‌های ما در برابر رقبای بین‌المللی چگونه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت منطقی و پایدار از تولید ملی اظهار کرد: منظور از حمایت، غیر رقابتی نگه داشتن تولید ملی نیست، باید تولید ملی را به جایگاهی برسانیم که در عرصه رقابت بین‌المللی بتواند از جایگاه خودش حراست کند؛ اما تا زمانی که هزینه تولید، هزینه پول و هزینه مالی ما بالا است، نمی‌شود یک هزینه دیگر را هم به تولید ملی تحمیل کنیم.

نهاوندیان گفت: در برنامه پنجم توسعه باید هماهنگی سیاست‌ها بر پایه محوریت حمایت از تولید ملی باشد؛ به خصوص در شرایط کنونی که به دلیل بحران جهانی در بازارهای صادراتی مان اثر پذیرفته‌ایم.

نهاوندیان همچنین با تاکید بر اینکه باید به مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به طور جدی رسیدگی شود، گفت: در شرایط حساس کنونی همه امکانات کشور را باید بسیج کنیم تا واحدهای تولیدی را سر پا نگه داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه همبستگی، همدلی و پیوند بین فعالان اقتصادی و سیاست گذاران دستگاه‌های دولتی رمز توفیق ما است، گفت: اتاق ایران وظیفه خود می‌داند که یک تعامل سازنده و نقادانه‌ای بین عرصه تولید و تجارت از سویی و مصادر سیاست‌گذاری از سوی دیگر ایجاد کند. هر دو طرف هم باید در این مسیر تلاش کنند و بدانند نگاه بدبینانه به یکدیگر هیچ کمکی نمی‌کند.

نهاوندیان افزود: در بخش خصوصی باید این فضا را ایجاد کنیم که آزادانه بتوانند اظهار نظر کنند و انتقادات خود را دلسوزانه مطرح نمایند، در دستگاه‌های دولتی و تصمیم‌گیر هم باید این عادت تقویت شود که حرف‌های دلسوزانه بخش خصوصی شنیده شود و نظرات آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از تصمیم‌گیری‌های پشت درهای بسته خیری ندیده‌ایم، گفت: قوانین و آیین نامه‌هایی که صادر شوند، ولی تحقق پیدا نکنند چه سودی دارند، باید زمینه مشارکت خود فعالان بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها فراهم کنیم تا به اجرای قوانین ترغیب شوند.

ماجرای سه در هزارهای مالیاتی

مسعود دانشمند، خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق ایران نیز در این نشست درباره روند اخذ سه در هزار‌های مالیاتی اتاق‌های بازرگانی کشور گفت: در حال دستیابی به یک سامانه هستیم که اطمینان از اجرای عدالت را به وجود بیاورد.

وی با اشاره به تدوین و اصلاح قوانین تجارت، فضای کسب و کار، گمرکی و پولی و بانکی در مجلس شورای اسلامی‌به اتاق‌های استان‌ها توصیه کرد؛ از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی‌بخواهند به تصویب این طرح‌ها در مجلس کمک کنند تا در فضای اصل ۴۴ قانون اساسی به خوبی پیش برویم.

ابراهیم جمیلی، عضو هیات رییسه اتاق ایران نیز با اشاره به تعامل وزارت بازرگانی با اتاق بازرگانی پیشنهاد داد؛ اتاق‌ها قبل از تغییر کابینه دولت جلسات مشترکی با سازمان‌های بازرگانی استان‌ها برگزار و مسائل و مشکلات خود را مرتفع کنند.

«کیوان کاشفی» رییس اتاق کرمانشاه نیز در این نشست ضمن گزارش تاریخچه این اتاق با اشاره به حجم بالای صادرات غیرنفتی کرمانشاه به عراق خواستار اصلاح ساختار اتاق مشترک ایران و عراق و بهره‌گیری از نظرات اتاق کرمانشاه در روند کاری این اتاق مشترک شد.

منوچهر فخری، نایب رییس اتاق کرمانشاه نیز برخی مسائل بین اتاق‌ها و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها را از مشکلات اساسی در کشور خواند و گفت: متاسفانه تعامل دو سویه ای وجود ندارد و این رابطه باید بهبود پیدا کند.

وی حجم صادرات غیرنفتی ایران را به عراق در سال گذشته ۲‌هزار و ۳۸۳‌میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۴‌درصد مربوط به استان کرمانشاه بوده است.