دنیای اقتصاد- بر اساس آمار مقدماتی گمرک ایران، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، در سه ماه نخست سال جاری 8/ 2989میلیون یورو (معادل 60/ 4015میلیون دلار) بوده است که از این میزان، رقم 7/ 9میلیون یورو (معادل 0/ 13میلیون دلار) از محل تجارت چمدانی صورت گرفته است.

ارزش کل واردات نیز در این مدت، افزون بر ۹/ ۸۷۱۰میلیون یورو (معادل ۳۱/ ۱۱۶۷۳میلیون دلار) بوده که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد) طی سه ماه اول سال‌جاری با کسری ۱/ ۵۷۲۱میلیون یورو (معادل ۷۱/ ۷۶۵۷میلیون دلار) مواجه بوده است. بنابراین ارقام، در مدت مذکور، ارزش واردات، ۴۱/ ۷۴درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. در حالی که این نسبت در مدت مشابه سال قبل، ۴۹/ ۷۴درصد بوده است. طی این مدت، از میان ۱۶۵ کشور شریک تجاری ایران، تراز بازرگانی خارجی (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ۹۴ کشور، منفی و با ۷۱ کشور دیگر، مثبت بوده است. پنج کشور طرف معامله با بیشترین تراز تجاری مثبت و منفی، در جداول (الف ۱ و ۲) ذکر شده‌اند.
در سه ماه اول سال 1388، ارزش یک تن کالای صادراتی، مبلغ 48/ 415دلار و ارزش یک تن کالای وارداتی 49/ 951دلار بوده است که به این ترتیب، رابطه مبادله بازرگانی خارجی ایران، رقم 44/ 0 بوده است.
وزن صادرات کالاهای غیرنفتی، بدون احتساب میعانات گازی، طی سه ماه اول سال ۱۳۸۸، به مقدار ۹۶۶۵هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۴/ ۱۴درصد افزایش، اما از نظر ارزش ۵۱/ ۱۰درصد، کاهش داشته است.
سهم ارزشی هر دسته از گروه‌های صادراتی به این صورت بوده است، میعانات گازیFا 5/17درصد، محصولات پتروشیمی 53/ 34درصد و سایر محصولات 95/ 47درصد. در سه ماه اول سال 1388، میزان صادرات کالاها به پنج قاره دنیا، به شرح جدول (ب.-1-2) بوده است. سهم هر یک از قاره‌ها در صادرات کشورمان به این صورت بوده است؛ اقیانوسیه، 10درصد، آمریکا 64درصد، آفریقا 48/ 1درصد، اروپا 56/ 13درصد، آسیا 23/ 84درصد. در هر یک از قاره‌ها بیشترین سهم را کشورهایی در جدول (ب، 2-2) به خود اختصاص داده‌اند.
صادرات به تفکیک کشورهای مقصد
در سه ماهه اول سال 1388، پنج کشور عمده خریدار کالاهای صادراتی، به شرح جدول (ب.3-1) بوده است.
این پنج کشور در مجموع بیش از ۵۶درصد از ارزش صادرات کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل‌ذکر آن که از میان ۱۴۰کشور مقصد کالاهای صادراتی در مدت مورد بررسی، بیش از ۹۰درصد ارزش صادرات متعلق به ۲۸ کشور جهان بوده است و سایر ۱۱۲ شریک تجاری ایران، کمتر از ۱۰درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند، در مدت مشابه سال گذشته، رتبه‌های یک تا پنج به ترتیب متعلق به امارات‌متحده عربی، چین، عراق، هند و ژاپن بوده است.در سه ماهه اول سال جاری سه قلم اول واردات، عمدتا از کشورهای زیر خریداری شده است. بیشترین ارزش و سهم واردات طی سه ماهه اول سال ۱۳۸۸، مربوط به «بنزین» با ۴۰ / ۷۸۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۳/ ۶ و سهم وزن ۹۰/ ۸است. «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» با ۰۵/ ۵درصد سهم ارزشی و۶۰/ ۱۰درصد سهم وزنی و «سایر گندم سخت» با ۹۱/ ۳درصد سهم ارزشی و ۲۲/ ۱۵درصد سهم وزنی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.