چابهار به خطوط ریلی سراسری وصل می‌شود

در پی امضای تفاهمنامه سه جانبه بین دبیرخانه مناطق آزاد، راه آهن جمهوری اسلامی و اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن (UIC) اتصال منطقه آزاد چابهار به خطوط ریلی سراسری با مشارکت هندی‌ها قوت گرفت. در جریان دیدار و گفت‌وگوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد با رییس هیات مدیره راه‌آهن هند و رییس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا (VIC) دو طرف زمینه‌های گسترش همکاری‌ها را مورد بررسی قرار دادند و طرف هندی‌ نسبت به مشارکت هند در ساخت و احداث راه‌آهن چابهار اعلام آمادگی کرد.

محمود صلاحی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رییس‌جمهور، در این دیدار شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشورمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی اقتصاد و پیاده‌سازی اصل ۴۴ بر اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل به‌ویژه حمل و نقل ریلی تاکید کرد.

صلاحی همچنین جایگاه استراتژیک منطقه آزاد چابهار در توسعه محور شرق را یادآور شد و خاطرنشان کرد که اتصال چابهار به خطوط ریلی تاثیر مستقیمی در سرعت بخشیدن به گسترش کریدور شمال ـ جنوب خواهد داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است و بر همین اساس نیز آمادگی خود را برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش احداث راه آهن چابهار اعلام می‌کند.

صلاحی درادامه در پاسخ به سوال وابسته بازرگانی سفارت هند در خصوص زمان اتصال اسکله‌های شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار گفت: اتصال این اسکله‌ها به منطقه آزاد چابهار از جمله مصوبات دولت است که به‌زودی اجرایی می‌شود و نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

وی همچنین از مسوولان راه‌آهن هند و نیز اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا برای حضور در همایش بین‌المللی توسعه محور شرق، تزانزیت و چابهار دعوت کرد.

در این دیدار باقرزاده، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نیز گزارشی از وضعیت این منطقه ارائه کرد.

وی گفت: تشکیل شبکه حمل‌ونقل از مواردی است که امکان ایجاد آن در منطقه آزاد چابهار فراهم است و با توجه به مصوبات استانی هیات دولت در خصوص اتصال ریلی خراسان و چابهار به زودی شاهد تحول اقتصادی و اجتماعی در این منطقه خواهیم بود.

باقرزاده در ادامه درباره وضعیت بندر شهید بهشتی و کلانتری نیز گفت: اقدامات توسعه‌ای بندر شهید بهشتی انجام شده و امید است تا در مدت زمان سه سال این بندر برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما آماده شود.

در ادامه نیز دکتر کی‌.سی. جنا، رییس هیات مدیره راه‌آهن هند و رییس اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌های جهان، نیز لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی دو طرف را مورد تاکید قرارداد.

وی با اشاره به رشد و توسعه صنعت راه آهن در هند از اهمیت احداث راه‌آهن و تاثیر آن در ترانزیت و حمل‌ونقل سریع کالا سخن گفت و نسبت به مشارکت هند در ساخت راه‌آهن چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن ایران اعلام آمادگی کرد.