دفتر آمار آمریکا اعلام کرد صادرات آمریکا به ایران در نخستین ماه سال ۲۰۰۸ با افزایش پنج برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۲‌میلیون دلار رسید. مبادلات تجاری ایران و آمریکا در ژانویه ۲۰۰۸ با ۷۳‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴/۴۶میلیون دلار رسید. مبادلات دو کشور در ژانویه سال ۲۰۰۷، ۷/۲۶میلیون دلار اعلام شده بود. در عین حال واردات آمریکا از ایران در این مدت کاهش داشته است. واردات کالا از ایران توسط آمریکا در ژانویه ۲۰۰۸ با ۳۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳/۱۴‌میلیون دلار رسید. واردات آمریکا از ایران در ژانویه ۲۰۰۷ بالغ بر ۵/۲۰‌میلیون دلار اعلام شده بود. تراز تجاری دو کشور در ژانویه ۲۰۰۸، به میزان ۸/۱۷‌میلیون دلار به نفع آمریکا بوده است. معاون وزیر بازرگانی راه‌های افزایش رقابت کالاهای ایرانی در عرصه بین‌المللی را تشریح کرد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «مهر» در خصوص راه‌های افزایش رقابت کالاهای ساخت ایران در عرصه بین‌المللی گفت: برای رسیدن به افزایش رقابت کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران در عرصه بین‌الملل راه درازی در پیش است و اگر خواستار توفیق در این عرصه باشیم، باید زیرساخت صادرات را که مهم‌ترین آن تولید است، ارتقا بخشیم.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان گفت: ‌۵۰درصد مجموع صادرات امسال این استان مربوط به کالاهای تولیدی در بخش صنعت بوده است. به گفته محمدناصر نیکبخت، از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند، بیش از ۴۳۳میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از گمرک همدان به خارج صادر شده است.

رییس سازمان بازرگانی استان کردستان صدور«گواهی مبدا» برای کالاهای صادراتی از مرز باشماق مریوان این استان ضروری خواند. محمدیان افزود: بنا به درخواست کنسولگری کشور عراق، تمام کالاهای صادراتی از کردستان باید دارای گواهی مبدا باشند. به گفته محمدیان، همراه داشتن گواهی مبدا برای کالاهای صادراتی گامی اساسی در اطمینان بخشی به بازارهای هدف است.

معاون اتحادیه خشکبار خوزستان گفت: امسال قرار بود۵۰هزار تن خرما به خارج از کشور صادر شود، اما تاکنون ۱۵‌هزار تن خرما صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵‌درصد کاهش نشان می‌د‌هد. احمد میرهاشمی تصریح کرد: از دولت خواستاریم با توجه به نیاز واحدهای بسته بندی خرما به کارتن، قیمت این ماده اولیه را طی مصوبه‌ای و به صورت بخشنامه‌ به تولیدکنندگان اعلام کنند تا با این اقدام قیمت کارتن برای یک مقطع زمانی ثابت بماند و مطمئن باشیم پس از انعقاد قرارداد با کشورهای خریدار، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.

سال گذشته افزون بر ۹۴۲هزار و۴۱۷دلار فرش دستباف استان لرستان به خارج کشور صادر شد.

ایجاد محدودیت در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، افزایش هزینه‌های تولید، تورم بالا و تثبیت نرخ ارز عمده‌ترین مشکلات بخش‌خصوصی در سال ۸۶ بود.

هوشنگ فاخر، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی «ایران»، در گفت‌وگو با ایسنا، محدودیت پرداخت تسهیلات را مهم‌ترین چالشی دانست که در سال ۸۶ گریبان فعالیت تولیدی بخش‌خصوصی را گرفت.

وی گفت: فشار بر واحدهای تولیدی و خدمات با روشی که بانک‌ها در سال ۸۶ در پیش گرفتند عامل تعطیلی واحدهای تولیدی، رشد بیکاری و ایجاد مشکلات‌‌نقدینگی برای بنگاه‌های بخش‌خصوصی شد.