تشکل زنان‌ بازرگان در اتاق ایران راه‌اندازی شود

شبنم آذر- جلسه ره‌آورد سفر زنان بازرگان به کشور قطر متشکل از جمع کوچکی بود که دور میز بزرگی با صندلی‌های خالی نشسته بودند. از این میان عده‌ای از سفر سوریه جامانده بودند و عده‌ای نیز پس از گذراندن هفت‌خان تهیه به هنگام ویزا و عبور از شرایط نامساعد پروازهای با تاخیرهای طولانی سرانجام توانسته بودند در همایش سه‌روزه زنان بازرگان کشورهای اسلامی در قطر حضور پیدا کنند. قرار بود جلسه ره‌آورد سفر زنان بازرگان به کشور قطر به ریاست محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شود، ولی او دبیرکل جدید اتاق را به نمایندگی از خود به عنوان رییس جلسه معرفی کرد.

در ابتدای این نشست سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: نگاه امروز اتاق بازرگانی به زنان بازرگان از حیث اهمیت با گذشته تفاوت پیدا کرده و وارد مرحله جدیدی شده است و سفرهای اقتصادی زنان بازرگان محصول این دیدگاه جدید است.

وی افزود: سومین همایش زنان بازرگان کشورهای اسلامی با هدف رشد و ارتقای سطح فعالیت‌های بازرگانی و توسعه همکاری‌های میان کشورها برگزار شد. در این همایش زنان بازرگان از ۴۰ کشور جهان شرکت کردند که اغلب شرکت‌کنندگان در بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کردند.مقیمی با تشریح وضعیت زنان بازرگان ایران نسبت به زنان بازرگان سایر کشورهای مهمان گفت: آمار نشان می‌دهد که ایران از شرایط مطلوبی برخوردار است و شاخص‌های ایران در زمینه سیاست، تحصیلات، ورزش و اقتصاد نسبت به سایر کشورهای منطقه بالاست.

وی در ادامه از تاسیس نخستین بانک زنان مسلمان در پاکستان خبر داد و گفت در حاشیه این همایش از سوی این بانک به زنان بازرگان ایرانی پیشنهاد همکاری شد. همچنین ایران، سوریه و مالزی کشورهای پیشنهاد‌دهنده میزبانی این همایش در سال‌های آتی بودند که قرار است به این پیشنهادها پاسخ داده شود. در ادامه دبیر کل اتاق بازرگانی ایران، بزرگ‌ترین چالش زنان در کشور را میزان حضور آنان در اجتماع دانست و گفت: برداشت‌های غلط در گذشته موجب شده که فعالیت زنان کمرنگ جلوه‌کند.

جواد مصدقی به نقش اتاق بازرگانی ایران برای سمت و سو دادن به حرکت زنان در کارآفرینی تاکید و اظهار امیدواری کرد حضور زنان بازرگان ایران در کشورهای اسلامی پررنگ‌تر شود.وی گفت: تشکل بانوان بازرگان تنها برای سهم‌خواهی در اقتصاد نیست و اثرگذاری فرهنگی آن بر عرصه‌های جهانی قابل توجه است. وی با بیان اینکه در رابطه با سفرهای گروهی بانوان تجربه‌های ناچیزی در مجموعه‌ها وجود دارد، افزود: ایران از میزبان بودن زنان بازرگان دیگر کشورها استقبال می‌کند مشروط به اینکه ملاحظات اسلامی کشور ما از سوی میهمانان رعایت شود.وی خطاب به حاضرین جلسه گفت: در حال حاضر قریب به ۷۰ تشکل در اتاق وجود دارد. من پیشنهاد می‌دهم زنان نیز تشکلی ایجاد کنند، تا از تمرکز بانوان فعال اقتصادی در این تشکل استفاده شود.دبیرکل اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به جایگاه زنان در کشور گفت: ما که دم از ام‌القرای جهان اسلام می‌زنیم چطور است که در جامعه خود قائل به تفکیک زن و مرد می‌شویم؟ این در حالی است که حتی در مراسم مقدس طواف حج‌، جدا کردن زن و مرد حرام است.

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به این مسائل با دقت رفتار کنیم و با ایجاد چنین تفرقه‌هایی خلاف طبیعت، فطرت و شریعت رفتار نکنیم. وی تشریح کرد: بسیاری از سیاست‌هایی که از بیرون به ما تحمیل می‌شود، ناشی از عدم حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. مصدقی گفت: به عنوان مثال اگر در تیم مذاکره‌کنندگان انرژی هسته‌ای یک زن مقتدر حضور داشته باشد، بی‌شک نگاه‌ها به جامعه ما تغییر می‌کند. در این نشست همچنین زنان بازرگان حاضر انتقادات و پیشنهادات خود را در زمینه‌های تشکیل اتاق فکر برای پیشبرد رهبری و خودمدیریتی زنان بازرگان و ایجاد هماهنگی بیشتر برای افزایش کیفیت سفرهای تجاری و نیز مشکلات حمل‌ونقل در مسیر صادرات به کشور قطر ارائه کردند.