المپیک دور دوحه

میم رسا- مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت: سال ۲۰۰۸، سال حیاتی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات دور دوحه است. پاسکال لامی که در چین به سر می‌برد از سال ۲۰۰۸ به عنوان سال المپیک چین و المپیک دور دوحه یاد کرد. مدیر کل سازمان تجارت جهانی پس از دیدار با نخست‌وزیر چین، ون جیابائو و وزیر بازرگانی این کشور در گفت‌وگو با روزنامه China daily تاکید کرد که؛ «آنچه من از وزرای WTO سراغ دارم حاکی از عزم جدی آنها برای پایان دادن به مذاکرات و اختلافاتی است که ۶سال است ادامه دارد و همه در انتظار به نتیجه رسیدن آن هستند.» لامی این مذاکرات را با پخت‌وپز غذاهای چینی مقایسه کرد که اگرچه دیر آماده می‌شود اما وقتی صرف شد، مزه آن از یاد نرفتنی است! مذاکرات دور دوحه که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده، در تاریخ گات و WTO اهمیت کلیدی دارد. آزادسازی بازارها، حذف یارانه‌ها و کاهش تعرفه‌ها از جمله محورهای اصلی آن است که در میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مناقشه برانگیز شده است.

کشورهای در حال توسعه هنوز خواهان راهکارهایی برای صیانت از محصولات کشاورزی خود و نگهداری قدرت رقابت در بازارهای جهانی هستند که هند در آسیا و کشورهای آمریکای لاتین از جمله مدعیان آن هستند. پاسکال لامی قرار است در نشست غیررسمی «داووس» که وزرای بازرگانی کشورها در آن حضور دارند، چشم‌اندازی روشن از راه‌ها و راهکارهای آینده برای دور دوحه ترسیم کند. لامی در پاسخ به این پرسش که نقش چین در این میان چیست؟ گفت: چین از بازیگران اصلی جریان آزادسازی تجاری است که توانسته ضمن کاهش یارانه‌ها، درهای اقتصاد خود را به روی بازارهای جدید بگشاید. به باور لامی، نقش چین در مبارزه با محافظه‌کاری تجاری مهم است؛ چرا که این کشور تجربه دو دهه اصلاحات اقتصادی و رویارویی با بحران‌های تجاری را در کارنامه موفق خود دارد. لامی تصریح کرد: چین الگویی مثال‌زدنی از توسعه‌یافتگی، کاهش فقر و آزادسازی اقتصادی است. مدیر کل سازمان تجارت جهانی البته از برخی رویه‌ها و روش‌های چینی‌ها هم انتقاد کرد و گفت: چین باید مناطق روستایی خود را نیز به مسیر توسعه بکشاند؛ چرا که شکاف توسعه اقتصادی میان بخش‌های شهری و روستایی در چین نگران‌کننده است.

کمک ۱۰۰هزار یورویی ایرلند به برنامه‌های آموزشی WTO

دولت ایرلند ۱۰۰هزار یورو به صندوق جهانی برنامه توسعه دور دوحه به منظور تامین اعتبار برنامه‌های آموزشی سازمان تجارت جهانی درکشورهای توسعه‌نیافته واقتصادهای در حال گذار کمک کرد. به گزارش سایت WTO سفیر ایرلند در این سازمان گفته است که کمک‌های این کشور به برنامه‌های آموزشی-تحقیقی دور دوحه همچنان ادامه خواهد یافت تا کشورهای در حال توسعه ظرفیت‌های تجاری خود را در اقتصاد جهانی به کار گیرند.