تاثیر کاهش نرخ دلار به ۷۰۰ تومان در کنترل تورم مقطعی است و اثرات بلند مدت آن بیماری اقتصادی کشورمان را تشدید می‌کند.

مسعود دانشمند، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره کاهش نرخ ارز از ۹۴۰ به ۷۰۰ تومان و اثرات آن در کاهش تورم عنوان کرد: با کاهش قیمت ارز متناسب با آن قیمت کالاهای وارداتی کاهش یافته و تولیدات داخلی قادر به رقابت نخواهند بود و بنابراین تغییر نرخ ارز بدون انجام مطالعات کارشناسی دقیق به واردات بیش از حد منجر شده و موجب از دست رفتن توان رقابتی کالاهای تولید داخل می‌شود. وی تصریح کرد که در صورت تصمیم‌گیری نهایی درباره رساندن قیمت ارز به ۷۰۰ تومان و کاهش توان رقابتی تولید داخل، ضربه سنگینی نیز به صادرات وارد خواهد شد؛ چرا که وقتی صادرکنندگان کشورمان حتی با جوایز صادراتی هم قادر به سربه سر کردن هزینه‌ها نیستند. بنابراین رقم خوردن چنین شرایطی اوضاع نامطلوبی برای صادرات به وجود خواهد آورد.

دانشمند گفت: در مقابل حذف صادرکنندگان از کشورهای هدف، در سوی دیگر بر اثر ارزان‌ شدن ارز واردکنندگان از توان بالا برخوردار شده و تولیدکنندگان داخلی را دچار مخاطره خواهند کرد.

به نظر وی، تاثیر کاهش قیمت ارز در تورم مقطعی بوده و تاثیرات بلندمدت آن موجب تعطیلی و ورشکسته‌ شدن واحدهای صنعتی و تولیدی، بیکاری مفرط و در نتیجه کاهش تولید ناخالص ملی شده و بیماری اقتصادی کشورمان را تشدید خواهد شد.

دانشمند عنوان کرد: کاهش نرخ ارز در روند افزایش نرخ تورم وقفه‌ای ایجاد می‌کند اما پس از این وقفه مجددا مشکلات باشدت بیشتری اوج می‌گیرد؛ بنابراین بخش‌خصوصی نسخه کاهش نرخ ارز را نسخه قابل قبولی برای کنترل تورم نمی‌داند.

عضو هیات رییسه اتاق ایران تاکید کرد که نگاه بخش‌خصوصی به تورم با نگاه دولت به تورم متفاوت است از این رو معتقد نیستیم که کنترل تورم با کاهش نرخ ارز امکان‌پذیر است.

وی گفت: بخش‌خصوصی اعتقاد دارد که کنترل تورم تنها از طریق افزایش تولید ناخالص ملی و نیز کاهش نقدینگی میسر می‌شود چرا که پایین بودن نرخ بهره‌وری را دلایل عمده مشکلات تورمی در کشور است.