گروه بازرگانی- در صد و نود چهارمین نشست شورای اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) در پاریس، بر تدوین راهبرد جدید این سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی در تحولات بازرگانی تاکید شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران که در این نشست شرکت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: راهبرد جدید برای اتاق بازرگانی بین‌المللی در زمینه‌های هدف و ماموریتش مهم‌ترین بخش این نشست بود که icc به عنوان نماینده بخش‌خصوصی بتواند در تحولات جهانی نقش فعال‌تری ایفا کند. نهاوندیان افزود: ایران در این نشست بحث‌هایی مطرح کرد که چالش موجود در فرایند جهانی شدن و مساله حکمرانی در جهانی شدن بحث اصلی بود.

او تاکید کرد: ما به طور قطع نیاز داریم که icc با مشارکت جدی بخش‌خصوصی کشورها و اتاق‌های بازرگانی و کمیته‌های ملی ای‌سی‌سی در کشورهای مختلف، ‌نقش موثرتری ایفا کنند.

نهاوندیان گفت: مقابله با حرکت‌هایی که برخی دولت‌ها برای اعمال محدودیت‌ها و تحریم اقتصادی در جهت آسیب‌رسانی به فرایند جهانی شدن اعمال می‌کنند از تاکیدات ایران در این نشست بود.

رییس اتاق بازرگانی کشورمان افزود: در حاشیه این نشست؛ جلسه ای با نمایندگان تجاری دی هشت (کشورهای بزرگ اسلامی) به ابتکار ایران تشکیل و قرار بر این شد که این کشورها از این پس به طور منظم به عنوان یک تشکل منطقه‌ای در کنار icc همکاری‌های خود را گسترش دهند و بحث‌هایی از جمله تسهیلات در رابطه با صدور روادید و حضور کشورهای هشت گانه در یک نمایشگاه اختصاصی در کنار کنگره اتاق‌های بازرگانی در سال ۲۰۰۹ مطرح شد. نهاوندیان گفت: همچنین قرار شد تقویت ارتباطات نظام بانکی میان کشورهای اسلامی پیگری شود.

نهاوندیان اضافه کرد: با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان نیز نشستی برگزار شد که ایران در این نشست پیشنهاد داد با توجه به شرایط کنونی افزایش مستمر قیمت‌های نفت و تاثیرات آن بر روی قیمت کالا‌های وارداتی کشورهای در حال رشد باید همکاری میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی به نحوی تقویت شود که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز با هیچ گونه محدودیتی روبه‌رو نشود. به گفته نهاوندیان از سوی دیگر مذاکرات مربوط به حقوق مالکیت معنوی برای دانش سنتی هنوز به جایی نرسیده و حقوق این نوع مالکیت معنوی از طرف کشورهای صنعتی نقض می‌شود که این مقوله نیز دراین نشست مطرح شده است.