رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر پرداخت ۳/۲ میلیارد دلار طی ۹ ماه برای واردات دارو اظهار کرد: به‌رغم گزارش بانک مرکزی، تنها یک‌سوم ارز مورد نیاز به واردات دارو اختصاص یافته است.

به گزارش «ایسنا»، ناصر ریاحی افزود: همه ارز پرداختی بانک مرکزی در خصوص دارویی و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال ۹۱ تا اوایل آذر ماه سال جاری، بر اساس اعلامیه ارزی صادر شده ۹۷۷ میلیون یورو بوده است که دراین میان، تنها معادل ۶۳۷ میلیون یورو آن مستقیما به شرکت‌های واردکننده دارو (اعضای این اتحادیه) پرداخت شده است. او ادامه داد: برای گذر از سطوح اولیه آمار و دست یافتن به یک نتیجه منطقی دقیق، توجه به دو نکته در این میان ضروری است.

اول اینکه بخشی از این مبلغ به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های بانکی و تبعات غیر مستقیم تحریم‌ها امکان انتقال آن به طرف خارجی میسر نشده و در واقع برگشت خورده است. دوم اینکه بخشی از همین مبلغ نیز در قالب ارزهای اصلی یعنی دلار و یورو از سوی بانک مرکزی پرداخت نشده، بلکه به صورت یوآن یا روپیه بوده است که محدودیت‌ های خاص خود را به دنبال داشته است.

محمد بشری، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو نیز تاکید کرد: از مبلغ ۹۷۷ میلیون یورو یاد شده که در واقع حدود یک سوم ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی است، مسلما بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آن یعنی چیزی حدود ۱۷۰ میلیون یورو مربوط به تجهیزات پزشکی بوده است که واقعا مبلغ بسیار پایینی برای واردات اقلام مورد نیاز در این حوزه است.

محمود نجفی عرب، رییس سندیکای تولیدکنندگان دارو نیز با اشاره به ضرورت واردات بخشی از مواد اولیه داروهای تولیدی، اظهار کرد: با اینکه عمر تولید مواد اولیه در کشور بیش از ۱۵ سال نمی‌شود، توانسته‌ایم ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز دارویی کشور را در داخل تولید کنیم، اما مسلما ۵۰ درصد باقی مانده را باید از منابع خارج کشور تامین کنیم که مسلما وابستگی مستقیم به منابع ارزی دارند. او بیان کرد: هشدارهای متولیان دارویی کشور در طول چندماه گذشته نشان‌دهنده آن است که ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی به میزان مناسب تامین نشده است.

محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات نیز در واکنش به مطالبات واردکنندگان دارو با اشاره به ضرورت بهینه سازی اقتصاد دارو در کشور گفت: بر اساس آمار، به نظر می‌رسد دولت به دلیل نیاز بیمارستان‌های دولتی و درمانگاه‌های دولتی، حدودا مشتری ۷۵ درصد از محصولات داروسازی داخلی و وارداتی بوده و این در حالی است که واردکنندگان دارو بار‌ها و بار‌ها متذکر شده‌اند که هر یک از سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها چندین ماه بدهی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو دارند. به گفته او، وقتی وزیر بهداشت و فعالان دارو اعم از تولیدکننده و واردکننده تصریح می‌کنند که تاکنون تنها یک سوم ارز دارو را ازبانک مرکزی دریافت کرده‌اند، چگونه می‌توان توقع داشت که شرکت‌های فعال در این حوزه با وضعیت مناسبی به وظیفه خود که تامین دارو برای بیماران است عمل کرده

باشند.

رییس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه موضوع صرفه‌جویی ارزی از طریق فشار بر کالاهای «سلامت محور» نباید مدنظر بانک مرکزی باشد، اظهار کرد: بانک مرکزی در رابطه با اختصاص ارز مورد نیاز دارو سایر کالاهای سلامت محور باید سرعت عمل داشته باشد.