«خودرو» و «تلفن همراه» مشمول دریافت ارزمبادله‌ای شدند

فهرست کالاهای اولویت ۹ منتشر شد

گروه بازرگانی- بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، اولویت ۹ گروه‌های کالایی از روز پنج‌شنبه هفته گذشته مشمول دریافت ارز مبادله‌ای از مرکز مبادلات ارزی کشور شد. بر این اساس «خودرو» و «تلفن همراه» که دو کالای پرمصرف به حساب می‌آیند مشمول ارزمبادله‌ای شدند. درباره تخصیص ارز مبادله‌ای به طلا هنوز توافق نشده است. مسوولان سازمان توسعه تجارت و مرکز مبادلات ارزی، با اعلام خبر آغاز تخصیص ارز مبادله‌ای به اولویت ۹ کالایی، تصریح کرده‌اند که هم‌اکنون واردات خودرو، گوشی تلفن همراه، فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره و لپ‌تاپ مشمول دریافت ارز مبادله‌ای است، ضمن اینکه تقاضای بلاتکلیفی از سمت واردات رسمی برای دریافت ارز وجود ندارد.

بر این اساس، حال که اولویت ۹ کالایی از سوی مرکز مبادلات ارزی کشور تامین ارز می‌شود، ارز مورد نیاز تمامی کالاهای وارداتی کشور از سوی دولت تامین می‌شود؛ به نحوی که اولویت ۱ و ۲ که کالاهای اساسی هستند، از سوی بانک مرکزی با نرخ مرجع، ارز دریافت خواهند کرد و اولویت ۳ تا ۹ نیز در مرکز مبادلات ارزی، ارز به نرخ مبادله‌ای می‌گیرند.

در اولویت ۹ کالایی، براساس فهرست ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید نهایی از سوی بانک مرکزی، کالاهای نهایی بادوام و غیرلوکس از جمله گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، خودروهای سواری تا ۲۵۰۰ سی‌سی، تراشه‌های مخابراتی، تجهیزات کامپیوتر، برخی از وسایل حمل و نقل، یراق‌آلات مبلمان، برخی الکترودها، برخی اقلام لوازم خانگی در زمره اولویت ۹ کالایی قرار می‌گیرند.

برخی دستگاه‌های تقویت‌کننده، چیلر جذبی، برخی اقلام مرتبط با آتش‌نشانی، چوب‌های متراکم، آسانسور، برخی از انواع پرژکتور، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، برخی انواع دوربین، زمان‌سنج‌ها، شیشه‌آلات، سایر دستگاه‌های آزمایشگاهی و فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره نیز از جمله کالاهایی هستند که ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد.

به گفته کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت، هم اکنون تقاضای بلاتکلیفی برای واردات رسمی کشور خارج از مرکز مبادلات ارزی وجود ندارد؛ بنابراین در حقیقت تمام واردکنندگان کشور از سوی دولت، تامین ارز می‌شوند.

کرمانشاهی در توضیح بیشتر گفت: براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، از روز پنج‌شنبه واردات خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و سایر کالاهای نیمه‌ساخته و ساخته شده در اولویت دریافت ارز مبادله‌ای قرار گرفته‌اند. وی تصریح کرد: کالاهای اولویت ۹ از جمله کالاهای مورد نیاز کشور هستند که جزو اقلام لوکس به شمار نمی‌آیند، البته باید توجه داشت که اولویت این کالاها کمتر از اولویت ۱ تا ۸ است؛ اما به هرحال از سوی مرکز مبادلات ارزی کشور تامین ارز می‌شوند. معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از برخورداری واردات فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره با ارز مبادلاتی خبر داد و گفت: هرچه واردات فلزات گرانبها بیشتر باشد، به نفع کشور است؛ چرا که طلا به عنوان پشتوانه پولی و ارزی کشور عمل می‌کند و البته واردات آن از این پس مشمول دریافت ارز مبادلاتی‌ خواهد شد. وی ادامه داد: البته خروج طلا از کشور تابع ضوابط خاصی است، اما به هرحال واردات طلا به عنوان پشتوانه پولی و ارزی، به نفع کشور است.

مخالفت بانک مرکزی با تخصیص ارز مبادله‌ای به طلا

البته در این بین، خبرگزاری مهر گزارش داده که در پی اعلام معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر اینکه طلا هم مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شد، تلاش‌های بانک مرکزی برای حذف طلا از فهرست اولویت ۹ کالایی آغاز شده است.

خبرگزاری مهر از بانک مرکزی کسب اطلاع کرد که این بانک به دنبال حذف طلا از فهرست ۹ کالایی که از روز پنج‌شنبه مشمول ارز مبادلاتی شده، است. در تماس تلفنی این خبرگزاری با مسوولان بانک مرکزی، آنها حاضر نشدند که در این باره با «مهر» گفت‌وگو کنند، ولی تایید کردند که طلا در شمار کالاهای اولویت ۹ بوده است. برهمین اساس، بانک مرکزی در تلاش است با رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، آن را از فهرست اولویت ۹ حذف کند.

در همین حال، برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از وجود اسنادی خبر می‌دهند که نشان می‌دهد بانک مرکزی با واردات طلا با ارز مبادله‌ای موافقت کرده‌ است؛ اگرچه محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که طلا و فلزات گرانبها با وجود قرار داشتن در اولویت نهم، همچنان ارز مبادله‌ای به آنها تعلق نمی گیرد. شاید به همین دلیل است که معاون کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که هر نظریه‌ای که بانک مرکزی در رابطه با طلا دارد، صحیح است و اگر اختلاف نظری هم بین سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی وجود داشته باشد، قطعا طی جلسه‌ای بین وزیر صنعت و رییس کل بانک مرکزی ابهامات رفع می‌شود.

مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است در مورد طلا رایزنی خواهد شد.

ادامه تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی

از سوی دیگر، همزمان، برخی اخبار مبنی بر حذف برخی کالاها از اولویت اول و دوم برای دریافت ارز مرجع منتشر شده که مدیر تامین وتوزیع کالای وزارت صنعت و تجارت در این باره تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه تصمیم و اراده‌ای مبنی بر توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی با ارز مرجع گرفته نشده است.

علی پورکاوه درباره توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی در اولویت اول با بیان مطلب بالا اظهار کرد: کالاهای اساسی مثل قبل ثبت سفارش و برای دریافت ارز مرجع به بانک‌ها معرفی می‌شوند که این قاعده شامل برنج و گوشت هم می‌شود. وی از ادامه روند ثبت سفارش و واردات برنج در راستای تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که واردات برنج همچنان ادامه دارد.

فهرست کامل کالاهای اولویت ۹

«انواع توربوجت‌ها، تراکتورهای جاده‌ای، دوربین‌های تلویزیونی، دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه، واحدهای حافظه، انواع بردها، مادربورد، قطعات رایانه، کارت گرافیک، CPU، مودم، گوشی تلفن‌همراه، ماشین‌آلات بسته‌بندی، دستگاه‌های کارتخوان، Tradmil، دستگاه کامل رایانه، میکروفن، کانتینر، یراق‌آلات مبل و دستگاه‌های بخش رادیویی، انواع چیلرهای جذبی، دستگاه‌های کنترل از راه دور رادیویی، الماس‌های صنعتی، هواپیما، ماشین‌های ظرفشویی، تراکتور کشاورزی، ژلاتین، کامیونت، کامیون، قایق، کشتی، دستگاه تی‌اچ متر، وسایل نقلیه آتش‌نشانی، کمباین، دستگاه هیدروتراپی(جکوزی)، نوسان‌سنج، کشتی‌های مسافری، هلیکوپتر، دستگاه ضبط یا پخش ویدئو، پلکان‌های متحرک کانتینرها، انواع خودروی سواری با حجم تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ماشین‌آلات آزمایشگاه، دستگاه فلزیاب، ماشین‌های خودپرداز بانکی، شمش طلا، نقره، سنگ‌های گرانبها، انواع مصنوعات و فلزات گرانبها، زیورآلات بدلی، ریش تراش، مسواک، محافظ بهداشتی، صندلی چرخ ویلچر، ماشین‌حساب، دوربین‌های عکاسی و سینمایی، آسانسور کامل، کامیون‌های بتن‌ساز، دوربین عکاسی، صابون بچه، دوربین دوچشمی، قوطی کنسرو و کمپوت، انواع توپ، توپ ورزشی، اسب برای مسابقه، محصولات خبازی، وازلین، عینک آفتابی، سی‌دی و دی‌وی‌دی، نقره، شکلات، دارچین، تورهای آماده ماهیگیری، لامپ‌ها و لوله‌های برقی رشته‌های مصنوعات از سرب، اشیای سرامیکی، محافظ بهداشتی، قطب‌نماهای جهت یاب و ساعت مچی، کاغذ دیواری، ابزارهای خراطی، توپ تنیس، دیوار کوب‌های دستباف از نوع کوبلن، مروارید طبیعی، عطریات و بوزداها، محصولات آرایشی، اسباب بازی، لوازم خانگی، ریش‌تراش‌ و مسواک.»