دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی کشورمان در دو ماهه اول سال جاری با حدود ۱۰درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/۳میلیارد دلار افت کرده است. صادرات غیرنفتی در دو ماهه اول سال گذشته نزدیک به چهارمیلیارد دلار بود. گمرک ایران گزارش دو ماه تجارت خارجی کشور را اعلام کرد

کاهش چشمگیر صادرات غیر نفتی

گروه بازرگانی- تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشانگر کاهش چشمگیر صادرات غیرنفتی به‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی است.

بخش خصوصی کشور از ماه‌های پایانی سال گذشته زنگ خطر را به صدا درآورده، اما به نظر می‌رسد که صدای آن هنوز به گوش مسوولان و مدیران دولتی نرسیده است که اگر جز این بود بسته حمایتی مورد نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور به سرانجام می‌رسید و صادرات سنتی و غیرنفتی کشور اینچنین دستخوش امواج بحران نمی‌شد.

گزارش رسمی گمرک حاکی از آن است که ارزش صادرات ایران در دو ماه نخست سال جاری با احتساب میعانات گازی به ۳میلیارد و ۵۳۰میلیون و ۱۴۰هزار دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۸/۹درصد کاهش یافته است.

ارزش صادرات ایران در دوماه اول سال گذشته، ۳میلیارد و ۹۱۲میلیون و ۹۲۰هزار دلار بود. با این حال وزن کالاهای صادراتی در این مدت با ۷۷/۱۰درصد افزایش به ۷میلیون و ۶۱۷هزارو ۴۷۰ تن رسیده است.

بر اساس گزارش گمرک ایران، بدون احتساب میعانات گازی در مدت یاد شده ۶میلیون و ۳۶۲هزار و ۸۵۴ تن انواع کالا به ارزش ۲میلیارد و ۵۷۳میلیون و ۱۱۲هزار دلار صادر شده که از نظر وزن ۹۹/۱۵درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۶۹/۳درصد کاهش داشته است.

در میان اقلام عمده صادراتی سهم محصولات پتروشیمی یک‌میلیارد و ۱۲۶میلیون و ۱۷۰هزار دلار بوده است. همچنین در این مدت ۵۵۷میلیون و ۴۰هزار دلار انواع میعانات گازی صادر شده و سهم ارزشی سایر کالاهای صادراتی نیز یک‌میلیارد و ۸۴۶میلیون و ۹۳۰هزار دلار برآورد شده است.

در این مدت ارزش صادرات میعانات گازی ۱۲/۵۵‌درصد و محصولات پتروشیمی ۸۶/۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت در حالی که صادرات سایر کالاها با افزایش ۲۹/۲۶‌درصدی همراه بود!

چین عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی

در این مدت، چین مقصد ۶۴/۱۸‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان بوده و به عنوان عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در جایگاه نخست قرار گرفته است. صادرات ایران به چین در دو ماه اول سال جاری ۴۷۹میلیون و ۶۹۰هزار دلار بوده است.

عراق با ۴۴۶‌میلیون و ۷۵۰هزار دلار و با اختصاص ۳۶/۱۷‌درصد در رتبه دوم و امارات متحده عربی نیز با ۲۸۱‌میلیون و ۴۹۰هزار دلار و با اختصاص ۹۶/۱۰‌درصد در رتبه سوم مقاصد اصلی صادرات ایران جای گرفتند.

هند و هلند نیز به ترتیب با اختصاص۴۰ /۶‌درصد و ۲۸/۴‌درصد از ارزش کل صادرات کشورمان رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

افزایش ۵۰‌درصدی وزن کالاهای وارداتی

طی دو ماه نخست سال جاری در مجموع ۶‌میلیارد و ۹۷۶‌میلیون و ۹۰هزار دلار انواع کالا وارد کشور شد، در حالی که ارزش واردات کشورمان در دو ماه اول سال گذشته ۷‌میلیارد و ۸۸۷‌میلیون و ۵۵۰هزار دلار بود.

وزن واردات در این مدت ۷‌میلیون و ۱۷۲هزار و ۵۸۰ تن بود که به لحاظ وزن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۲/۴۰‌درصد افزایش

یافته است.

بیشترین ارزش و سهم واردات در دو ماه اول سال جاری مربوط به شمش آهن و فولاد بود. در این مدت ۳۳۹‌میلیون و ۱۰۰هزار دلار شمش از آهن و فولاد وارد کشور شد، یعنی ۸۶/۴‌درصد از کل ارزش واردات.

گندم در رتبه دوم قرار گرفت، سهم گندم از ارزش کل واردات ۰۵/۴‌درصد و از وزن کل واردات ۶۶/۱۶‌درصد بود. برنج نیز با اختصاص ۷۲/۲‌درصد سهم ارزشی و ۱۷/۳‌درصد سهم وزنی در رتبه سوم قرار گرفت.

در دو ماه اول سال جاری امارات متحده عربی ۶۴/۲۲‌درصد از وزن و ۴۶/۲۲‌درصد از ارزش کل واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و در جایگاه نخست قرار گرفت. آلمان با اختصاص ۳۴/۶‌درصد از وزن و ۰۲/۱۰‌درصد از ارزش در رتبه دوم و چین نیز با اختصاص ۵۸/۴‌درصد از وزن و ۵۸/۸‌درصد از ارزش کل واردات ایران در جایگاه سوم جای گرفت.

جمهوری کره و سوئیس نیز رتبه‌های بعدی را در واردات کشورمان به خود اختصاص داده‌اند.

این روزها که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، گزارش‌های «روزانه و هدفمند» از سوی سازمان‌های دولتی به دستمان می‌رسد که جملگی گویای رشدهای چشمگیر صادرات به کشورهای مختلف در دوران دولت نهم است. بی‌تردید دریافت چنان گزارش‌هایی اگر مقرون به صحت باشد مایه مسرت و خوشحالی است، اما روی دیگر سکه را نیز باید دید.

در گزارش اخیر گمرک با کاهش ۵۵‌درصدی میعانات گازی روبه‌رو می‌شویم. به یاد آوریم که رشد صادرات غیرنفتی طی چند سال گذشته وابسته به میعانات گازی بود و با آن «جمع» بسته می‌شد.

نکته غم‌انگیز در این میان این است که گفته می‌شود طی سال جاری در منطقه آسیا فقط کشور قطر رشد اقتصادی بالای ۵‌درصد را تجربه خواهد کرد که دلیل آن نیز افزایش ۵۰‌درصدی صادرات گاز (از محل منابع گازی مشترک با ایران) است!