دنیای اقتصاد- به گفته مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی، از مجموع ۴۱۹ مورد پیشنهادی ۲۲۰ مورد آن شامل تغییرات شده که در مجموع ۵۰درصد کاهشی و ۵۰درصد افزایشی بوده و در سایر موارد نیز اصلاحاتی برای تطبیق فنی و اصلاح و تطبیق با نسخه‌های مراجع کتاب تعرفه‌ها انجام شده است. وی می‌گوید: کتاب تعرفه واردات به گمرک ابلاغ شده و از ابتدای سال قابل اجراست. چند و چون تعرفه‌ها در سال ۸۸

مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی از ابلاغ کتاب تعرفه‌های سال۸۸ برای اجرا به گمرک‌های کشور خبر داد.

سید حمید صافدل در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برای سال جدید پیشنهاد ۴۱۹ موردی تعرفه‌ها در ۲۸ اسفندماه سال ۸۷ به تصویب هیات دولت رسید، افزود: کتاب تعرفه‌ها مصوب هیات دولت در اولین روز اداری سال جدید به گمرک‌های کشور برای اجرا ابلاغ شده و از اولین روز فروردین ماه قابل اجراست.

صافدل افزود: از مجموع ۴۱۹ مورد پیشنهادی ۲۲۰ مورد آن شامل تغییرات شده که در مجموع ۵۰درصد کاهشی و ۵۰درصد افزایشی بوده و در سایر موارد نیز اصلاحاتی برای تطبیق فنی و اصلاح و تطبیق با نسخه‌های مراجع کتاب تعرفه‌ها انجام شده است.

به گفته مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی کاهش ردیف‌های تعرفه‌ای عمدتا در جهت حمایت از صنعت و تامین نیازمندی‌های صنایع داخلی بوده و در ردیف‌های تعرفه‌ای که شامل افزایش بوده، نیز حمایت از صنعت داخلی مورد نظر قرار گرفته است.

وی خبر داد: از جمله تعرفه‌هایی که کاهش یافته‌اند می‌توان به ملکه زنبور عسل، دستگاه‌های سنگ‌شکن کلیه و اسید اوریک که تعرفه‌های آنها صفر شده اشاره کرد، همچنین در بخش روغن‌ها تعرفه روغن پالم و خام در جهت حمایت از مواد اولیه صابون‌سازی به صفر رسیده است.

صافدل اضافه کرد: در بخش تعرفه‌های افزایشی نیز مواردی چون افزایش تعرفه ژلاتین و لامپ‌های رشته‌ای با هدف حمایت از صنایع داخلی از صفر به ۲۱درصد دیده می‌شود. در این مصوبه برای تعرفه پنبه سود فصلی تعیین شد به طوری که در شش ماهه اول تعرفه واردات آن صفر و در شش ماهه دوم سال که همزمان با فصل برداشت خواهد بود از حمایت شش درصدی برخوردار می‌شود.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات خاطرنشان کرد: تعرفه شیر خشک صنعتی در جهت حمایت از دامداری‌ها از صفر به ۲۱درصد افزایش یافته است و نیز تعرفه برنج و شلتوک که قبلا مابه‌التفاوت ۱۵۰تومانی برای واردات آن تعیین شده بود با تغییرات اعمال شده مابه‌التفاوت آن حذف و سود بازرگانی ۲۱‌درصدی برای آن تعیین شد.

وی در ادامه خبر داد: برای حمایت از واحدهای تولید، کشت و صنعت داخلی شکر سفید و خام سود بازرگانی شکر سفید از ۱۶ به ۳۱درصد و شکرخام از ۱۰ به ۱۶درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، علاوه بر تغییرات مذکور در فصول ۸۵ و ۸۷ کتاب تعرفه‌های سال جدید در مورد سیلندرهای CNG مورد استفاده در صنایع خودروسازی نیز بر اساس تصمیم جدید، سود بازرگانی شش درصدی تعیین شده است.

صافدل درباره سایر تغییرات و ایجاد ردیف‌های جدید تعرفه‌ای هم گفت: در کتاب تعرفه‌های سال ۸۸ با هدف تطبیق آماری و دستیابی به آمار دقیق صادراتی پسته و انار ردیف‌های جدید تعرفه‌ای در زمینه پسته خندان و بسته و نیز میوه‌های تازه به ویژه انار تعیین شده است تا امکان دستیابی به آمار دقیق صادرات این محصولات فراهم شود.

وی ادامه داد: علاوه بر تعیین ردیف‌های جدید تعرفه‌ای نسخه سال ۲۰۰۲ تعرفه‌ها با نسخه سال ۲۰۰۷ تطبیق داده شد. همچنین در بخشی از تغییرات تعرفه‌ای نیز با هدف یکسان‌سازی تعرفه‌ها در زمینه تعرفه‌هایی که مشابهت شکلی داشته‌اند تعرفه‌ها با فاصله پنج درصدی یکسان شده‌اند تا اظهار و ترخیص کالا در گمرکات تسریع شود.