راه‌آهن چابهار – سرخس را 18 ماهه می‌سازیم!

گروه بازرگانی- وزیر راه‌وترابری با تاکید بر توسعه محور شرق کشور گفت: بندر چابهار به سبب قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و ویژگی‌های منحصر به فرد آن؛ می‌تواند نقش تنگه هرمز در منتهی‌الیه شرق کشور را ایفا کند. حمید بهبهانی در هشتمین همایش بین‌المللی مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ضمن بیان این مطلب افزود: بندر چابهار بین بنادر کشور از نظر اهمیت رتبه نخست را دارا است.

وی ادامه داد: اگر این بندر توسعه یابد و پسکرانه آن که راه‌آهن چابهار - سرخس است احداث شود،منافع بسیاری از نظر توسعه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به همراه دارد.

بهبهانی با اشاره به اینکه تاکنون بندر چابهار توسعه مورد نیاز را پیدا نکرده است؛ اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با برگزاری مناقصه توسعه این بندر که توسط پیمانکار داخلی و با فاینانس خارجی انجام خواهد شد؛ اولین گام توسعه ای را برداشته است.

وی همچنین به منطقه آزاد بودن بندر چابهار و امتیازاتی که از این لحاظ در این منطقه وجود دارد اشاره و تصریح کرد: بندر چابهار فعلی در شان ایران نیست.

وزیر راه‌وترابری در خصوص احداث راه آهن چابهار - سرخس اظهار داشت: حدود هشت ماه است با سرمایه‌گذاران در حال مذاکره هستیم و تعدادی از آنها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در ادامه به طرح جدیدی اشاره کرد که در آن شهرهای جنوبی کشور از طریق حفر آبراه به دریا متصل خواهند شد.

وزیر راه اضافه کرد: وضعیت جنوب کشور ایجاب می‌کند که پروژه‌های جدیدی را دنبال کنیم.

علی طاهری مطلق، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش گفت: بندر چابهار با توجه به ویژگی‌های خاص آن به عنوان قطب جدید انرژی در کشور مطرح است از این رو بندر چابهار جای کار بیشتری دارد.

وی در ادامه با اشاره به پیام رییس‌جمهوری به مناسبت روز جهانی دریانوردی مبنی بر تدوین سند جامع حمل‌ونقل دریایی تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل دریایی باید در برنامه‌های کلان کشور دیده شود.

از سویی دیگر وزیر راه‌وترابری در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: راه آهن چابهار به سرخس را با تقسیم‌بندی و استفاده از پیمانکاران مختلف و به طور همزمان در مدت یک تا یک و نیم سال احداث می‌کنیم.

حمید بهبهانی با اشاره به اینکه دیگر مانند گذشته پروژه‌های ریلی را به یک پیمانکار خاص واگذار نمی‌کنیم، اظهار داشت: با تقسیم یک پروژه بزرگ به ۲۰ قسمت و واگذاری هر قسمت آن به یک پیمانکار، زمان احداث را به حداقل می‌رسانیم.

وی همچنین گفت: برای تامین اعتبار پروژه‌های ریلی از فاینانسور خارجی و پیمانکار داخلی استفاده می‌کنیم.

بهبهانی در ادامه در خصوص توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد: توسعه این بندر در دو بخش ساخت و افزایش ظرفیت دنبال خواهد شد.

وزیر راه با بیان اینکه قصد افزایش ظرفیت بندر چابهار تا سقف هفت‌میلیون تن در سال را داریم، اظهار داشت: برای حمل کالاها و ترانزیت این بندر نیاز به پسکرانه مناسبی دارد که احداث راه‌آهن این نیاز را برآورده می‌سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: احداث خط ریلی از چابهار به شمال کشور می‌تواند بندر چابهار را به بنادر نوشهر، امیرآباد و انزلی متصل کند.

بهبهانی با اشاره به اینکه توسعه بندر چابهار در حال انجام است، افزود: قرارداد توسعه این بندر به میزان ۴۰۰‌میلیون دلار با پیمانکار داخلی و یک شریک خارجی منعقد شده تا از طریق فاینانس خارجی تامین اعتبار شود.

وزیر راه در پایان در پاسخ به پرسشی در خصوص کشتی ربوده شده ایرانی خاطر نشان کرد: این مساله در حیطه اختیار شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان نظامی است.

وی اضافه کرد: نظر وزارت راه تابع تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است تا در صورت لزوم نسبت به انتخاب گزینه نظامی علیه دزدان دریایی اقدام شود.