صادرات در خطر است

گروه بازرگانی- مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان در نشستی با خبرنگاران از افت شدید صادرات آبزیان کشور ابراز نگرانی کرد.

بهروز کاکاوند پیش از این نیز نسبت به اثرات تحریم بر صادرات آبزیان ایران هشدار داده و زنگ خطر سقوط صادرات را به صدا درآورده بود. به گفته وی، دو عامل شیوع بیماری و محدودیت‌های بین‌المللی از دلایل عمده کاهش صادرات بوده است و تنها راه خروج از این بحران، یافتن بازارهای جدید است. کاکاوند از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه را یافتن بازار عراق، روسیه و کشورهای CIS برشمرد.

ابراز نگرانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان از کاهش شدید صادرات در حالی است که بر اساس آمار گمرک در هفت ماه سال جاری صادرات انواع آبزیان ۹۶۵ تن برآورد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با صادرات ۱۴هزار و ۷۴۱تن، کاهش ۴/۹۳درصدی نشان می‌دهد. همچنین این آمار حاکی از کاهش ۸۹درصدی ارزش صادرات آبزیان در همین مقطع زمانی است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود واردات این محصول تا پایان سال جاری نسبت به سال قبل ۵/۸۷درصد رشد داشته باشد.

کاکاوند همچنین در این نشست مطبوعاتی توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات و آبزیان و ماهیگیری ایران ارائه داد.

وی افتتاح بزرگ‌‌ترین آکواریوم خاورمیانه را از جذابیت‌های این نمایشگاه خواند و گفت: این آکواریوم با سرمایه‌گذاری کامل بخش‌خصوصی ساخته شده است. وی این اقدام را گامی در جهت شناخت عملی و علمی خلیج‌فارس به جهان خواند.

کاکاوند همچنین هدف از برگزاری این نمایشگاه را بررسی چالش‌های صنعتی و بازرگانی موجود در این عرصه و نیز ارائه راهکارهای عملی دانست.

وی گفت: تلاش بر این بوده که راهکارهای ارائه شده در مرحله اجرا کمترین هزینه را برای دولت داشته باشد و سرمایه آن از سوی صندوق و بخش خصوصی تامین شود.

کاکاوند، برگزاری این نمایشگاه را نشانه حضور مستقیم بخش تعاون و بخش خصوصی دانست و گفت: اتحادیه‌های استانی، در این نمایشگاه محصولات خود را بدون واسطه عرضه خواهند کرد. این مقام مسوول بخش خصوصی از تصمیم جدید فعالان این بخش در خصوص نحوه ارائه محصولات صادراتی خبر داد و گفت: تصمیم جدی گرفته‌ایم که روش صادرات را تغییر دهیم به این شکل که از سرمایه‌گذار خارجی دعوت کنیم تا با مشارکت سرمایه‌گذار ایرانی کالا به‌صورت مستقیم به سمت بازار هدف روانه شود. وی ادامه داد: صرفا بیان مشکلات راهگشا نیست و دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ موظف است که از بخش خصوصی حمایت کند و امکانات دولتی را در اختیار این بخش بگذارد.کاکاوند با بیان اینکه یک شبه نمی‌شود اقتصاد کشور را خصوصی‌سازی کرد گفت: اقتصاد ایران سال‌هاست که دولتی‌سازی شده است و امروز مشکل بخش خصوصی تصمیمات مدیران در راس نیست بلکه عملکرد مدیران میانی و اجرایی است.

وی از عملکرد شهرداری در خصوص ارائه مجوزهای لازم به بخش خصوصی گله کرد و گفت: بیش از ۲ سال است که صندوق در پی دریافت مجوز برای اجرای طرح توزیع غذاهای بسته‌بندی شده بهداشتی- دریایی است که شهرداری با وجود اینکه هیچ هزینه‌ای را نباید پرداخت کند، مجوز را صادر نمی‌کند. وی گفت: این طرح تنها در مرحله عرضه یک هزار اشتغال ایجاد خواهد کرد. وی با بیان اینکه بخش تعاون توانایی دستیابی به سهم ۲۵درصدی از اقتصاد را دارد، گفت: این توانایی در صورتی بروز می‌کند که مدیران دولتی مانع‌تراشی نکنند.وی همچنین از عدم اجرای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که براساس آن میادین میوه و تره‌بار موظف به در اختیار گذاشتن ۵۰درصد غرفه‌های خود به محصولات شیلات و تشکل‌های مربوطه می‌شوند.

در ادامه این نشست ابراهیم محمدی‌ تهرانی معاون مدیر کل اتاق تعاون نیز از توان ایران برای صدور خدمات در این صنعت نام برد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با کشورهای آفریقایی انجام شده است تا ایران توان خدماتی و فنی خود را به این کشورها صادر کند.وی در خصوص نمایشگاه مذکور نیز گفت: از ویژگی‌های این نمایشگاه گردهم آمدن ۳عنصر اصلی تولید کننده، عرضه کننده و مصرف‌کننده است. محمدی تهرانی در ادامه با ابراز نگرانی از روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: نگران هستیم که انحصار دولتی تبدیل به انحصار خصوصی شود و این نگرانی مرتفع نمی‌شود مگر با تدوین و اجرای صحیح قانون فضای کسب‌وکار. وی هدف از تدوین این قانون را ارتقای رتبه ایران از ۱۴۷ در دنیا به عدد دو رقمی خواند. وی ابراز امیدواری کرد که باور به خصوصی‌سازی در سطوح مختلف مدیران دولتی نهادینه شود.