هیچ ممنوعیتی در تجارت با ایران نداریم

گروه بازرگانی- سفیر استرالیا در ایران با رییس، دبیر کل و اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی اصفهان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان، در این دیدار سفیر استرالیا از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان اصفهان آشنا شد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت: اصفهان بعد از تهران دومین قطب صنعتی کشور به شمار می‌آید که بیش از ۷۰‌درصد فولاد کشور را با ظرفیت ۵/۷‌میلیون تن در سال تولید می‌کند و در صنایع قطعه‌سازی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی،تولید مواد غذایی، نساجی، کشاورزی و گل‌وگیاه مزیت‌های قابل‌توجهی دارد.

محمود اسلامیان تصریح کرد: با توجه به مشکلات سیاسی اتحادیه اروپا و برخی از کشورها با ایران، انتظار است که در حد همین سطوح مشخص روابط تعمیق پیدا کند و در موضوعاتی که امکان توسعه بین تجار و بازرگانان دو کشور وجود دارد به‌ویژه در بخش آموزش و کشاورزی، شرکت‌های استرالیایی و ایرانی مبادلات خود را افزایش دهند.

اسلامیان اضافه کرد: مشکلات سیاسی واقعیتی تاثیرگذار در روابط اقتصادی بین کشورها محسوب می‌شود و در بین کشورهای جهان در برقراری روابط با ایران رفتارهای متفاوتی مشاهده می‌شود؛ برخی از کشورها بالاتر و برخی پایین‌تر از سازمان ملل با ایران روابط برقرار کرده‌اند از کشور استرالیا خواستار روابط اقتصادی در همین سطوح هستیم تا مشکلات سیاسی حل شود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در شرایط کنونی که برخی از کشورها روابط اقتصادی و سیاسی خود را با ایران کاهش داده‌اند، کشورهای دیگری از قبیل چین، کشورهای آسیایی شرقی و روسیه توانسته‌اند روابط اقتصادی خود را با ایران توسعه دهند.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت: مبادلات شرکت‌های ایرانی با مشکلاتی روبه‌رو شده، ولی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم زیرا دنیا هم بزرگ شده و مانند سه دهه پیش بسته و محدود نیست.

وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه شرکت‌های ایران این شرکت‌ها در حال فعالیت روزمره خود هستند و مبادلات خود را با سایر شرکت‌های بین‌المللی با هزینه بیشتری انجام می‌دهند.

وی از سفیر استرالیا خواست در روابط شرکت‌های استان اصفهان و استرالیایی تعادلی ایجاد کند تا هر دو طرف بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند. اسلامیان تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان خواستار همکاری با مراکز آموزشی استرالیا در زمینه‌های تجارت و صنعت است زیرا آموزش مورد تحریم واقع نمی‌شود.

در ادامه این دیدار مارک اینس براون سفیر استرالیا با تاکید بر این نکته که هدف از سفر هیات استرالیایی به اصفهان شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری این استان است، افزود: شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های دو کشور می‌تواند روابط تجاری را بر مبنای مشخصی معین کند.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و تعطیلی بازار پرسشی را از رییس اتاق بازرگانی مطرح کرد و اسلامیان در پاسخ گفت: اجرای مالیات بر ارزش افزوده به دلیل عدم زمینه‌سازی و اطلاع‌رسانی باعث اعتراض واحدهای صنفی شد و از دولت خواسته شد که اجرای این مالیات را تا آماده‌سازی شرایط به عقب بیندازد و دولت به این خواسته توجه کرد و این یعنی دموکراسی در ایران.

سفیر استرالیا در ادامه گفت: مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ سال پیش در استرالیا اجرا شد و با وجود ایجاد تورم ده درصدی اجرای این مالیات طبیعی شد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای نمایندگان اتاق بازرگانی مبنی‌بر تاثیر بحران مالی جهان بر استرالیا گفت: بحران مالی در استرالیا بازار بورس را دچار سقوط کرد و ارزش دلار استرالیا را در برابر دلار آمریکا تا ۳۰‌درصد کاهش داد، ولی سیستم مالی و بانک‌ها را با ورشکستگی روبه‌رو نساخت زیرا پس از بحران سال ۹۰ دولت استرالیا توانسته بود با جمع‌آوری اطلاعات از تکرار بحران جلوگیری کند و در گام نخست دولت تضمین پول‌های در گردش سپرده‌گذاران استرالیا را برعهده گرفت، ولی در طی یک ماه دو مرتبه نرخ بهره در استرالیا کاهش یافت.

سفیر استرالیا یادآور شد: هیچ ممنوعیتی در تجارت با ایران نداریم و به زودی یک شرکت فولادی برای برقراری ارتباط نزدیک با شرکت‌های ایران وارد این کشور می‌شود و سفری به اصفهان برای این هیات تدارک دیده خواهد شد.