تشکیل کنسرسیوم فراگیر صادرات فرش

سارا صفاری- مقامات وزارت بازرگانی و برخی مدیران اقتصادی کشور روز گذشته در سالن همایش‌های صدا و سیما گردهم آمدند تا بلکه گره از کار فروبسته فرش کشور بگشایند. مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در این مراسم ضمن سخنانی با انتقاد از آمارهای موجود و کم‌اظهاری در ارزش‌گذاری فرش صادراتی خاطرنشان کرد: متاسفانه تشکل تجمیعی در فرش دیده نمی‌شود تا تسهیلات و امکانات اختصاصا به این تشکل‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی اعطا شود و قدرت بخش خصوصی در بازار فرش دیده نمی‌شود تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از یک‌میلیون نفر در سطح کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم دست‌اندرکار تولید فرش هستند و این در حالی است که صادرات فرش به مرور زمان کاهش یافته به گونه‌ای که در حال حاضر به ۵۰۰میلیون دلار رسیده است. میرکاظمی با بیان اینکه متعاقب کاهش صادرات فرش ایران حجم تجارت جهانی نیز از ۲میلیارد دلار به ۵/۱میلیارد دلار رسیده، افزود: به مرور سلایق تغییر کرده و گرایش مصرف از فرش به سایر کفپوش‌ها نظیر موکت، سنگ و سرامیک تغییر یافته است.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته وزارت بازرگانی مطالعات کاربردی و جدی را در زمینه فرش انجام داده، گفت: باید زنجیره فرش از ابتدا که مرحله طراحی است تا صادرات اصلاح شود و بحران‌های مالی و کاهش قدرت خرید در سطح جهانی در صادرات و تقاضای فرش دستباف ایران تاثیر چندانی نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: تا حد امکان باید به سمت افزایش کیفیت مواد اولیه، اصلاح نقشه، اندازه و کاهش قیمت تمام شده فرش پیش رویم؛ چرا که بر اساس مطالعات یکی از مشکلات اساسی فرش کشور عدم انطباق با تقاضای بازار است. میرکاظمی با تاکید بر اینکه سابقه ایران در فرش دستباف کاملا مشخص است، اظهار کرد: حضور خلاقانه را نباید نادیده گرفت. بازار فرش ایرانی باید مکررا مورد مطالعه قرار گیرد زمانی به کشور آلمان بیش از هر کشور دیگری فرش صادر می‌کردیم، اما در‌حال‌حاضر این رقم رو به کاهش است و این کاهش به شناخت سلایق بازار مربوط می‌شود. وی تصریح کرد: تا سلیقه‌یابی در بازارهای جهانی در زمینه فرش صورت نگرفته نباید فرشی تولید شود. هم‌اکنون فرش‌های با اندازه کوچک، رنگ تیره و پرزبلند سلیقه بازارهای جهانی است این‌گونه فرش‌ها با مواد اولیه کمتر و قیمت بالاتری به فروش می‌رسند در حالی که در کشورمان بافته نمی‌شوند. وزیر بازرگانی افزود: باید ۳۰۰میلیون دلار بازار جدید برای فرش ایجاد کنیم.وی از آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران که در سالن حضور داشت خواست که به تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و تشکل‌ها اقدام کنند. میرکاظمی افزود: اگر این اتفاق بیافتد دستمان برای حمایت باز است و این اقدام به وضعیت فرش کمک می‌کند.

با فیلم نمی‌شود فرش خرید

مهدی غضنفری رییس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: این هنر - صنعت قادر به ایجاد ۲۶ شاخه شغل مختلف در کشور است و براساس آمارها ۷۴درصد از صادرات فرش دستباف در تهران صورت می‌گیرد.وی خطاب به مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با فیلم نمی‌شود فرش خرید، باید سعی کنید قیمت‌ها را کاهش دهید تا مردم بتوانند فرش بخرند و فقط پرداختن به سلیقه مشتری کافی نیست و جنگ اصلی بر سر پولی است که از جیب خارج می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر از بازار آزاد صحبت می‌شود، یعنی رقابت شدید در تجارت آزاد، یعنی کار بیشتر کردن و لیدر بازار شدن، اگر لیدر بازار نشوید نمی‌توانید طرح‌های سنتی را حفظ کنید.معاون تجارت خارجی وزیر بازرگانی با تاکید بر این که اگر رهبری بازار را از دست دهیم باید الگوبرداری کنیم، تصریح کرد: باید در بازار رهبری کنیم و اگر نتوانیم با کاهش قیمت موقعیت‌مان را در بازار حفظ کنیم باید که همیشه مقلد باشیم.

انتقاد آل‌اسحاق از دو وزارتخانه

در ادامه یحیی ‌آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران به انتقاد از وزارتخانه‌‌های کار و فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: این سوال مطرح است که چه عاملی باعث شده صنعتی که یک میلیون نفر را به خود مشغول کرده، اعتبار نداشته باشد. متاسفانه در فضای محدودی سیر می‌کنیم و صادرات فرش جز در مقطعی که به ۵/۱میلیارد دلار رسید در سایر مقاطع در حدود ۵۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلار باقی مانده و این سوال مطرح است که آیا این محصول بیش از این قابلیت ندارد؟ آیا عمر این محصول رو به افول است و در حال خارج شدن از صحنه است؟وی تاکید کرد: در تمامی گره‌های فرش احساس غم، شادی و ... وجود دارد و چرا از زاویه هنر به آن نگریسته نمی‌شود و چرا وزارت ارشاد در این مراسم غایب است؟وزارت کار کجا است؟چرا مقوله فرش جزو اولویت‌های وزارت کار نیست؟ رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ارزبری فرش‌ ۱۵درصد و ارزآوری آن بیش از ۵۰درصد است و آیا نباید برای این صنعت - هنر بودجه‌ای اختصاص داد؟

وی در ادامه بیان کرد:‌فرش ایرانی یکی از عوامل عمده ارتباطات ما با مجموعه افرادی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و هنری فعال هستند. و اگر بخواهیم عملیاتی فکر کنیم باید در حوزه عرضه، تقاضا و پشتیبانی بیشتر کار کنیم.

صندوق ذخیره برای مالیات نداریم

در ادامه این همایش محمود شکری، معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تولید و صادرات فرش دستباف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، گفت: مواد اولیه وارداتی فرش مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، اما دولت با دریافت این نوع از مالیات برای خود صندوق ذخیره ارزی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد:‌ پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشارکت همگانی مردم برای حصول درآمدهای عمومی است و بر تولید و توزیع تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و این درحالی است که قطعا با اجرای این قانون سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

«ری فاینانس» صادراتی ایجاد شود

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این همایش گفت: صادرات دو بال دارد که یکی از آنها ارائه تضمین‌‌‌‌‌های لازم به صادر‌‌کنندگان ناشی از عدم تامین وجوه صادراتی آنها و دیگری ارائه تسهیلات به بخش صادراتی کشور است. این درحالی است که صندوق ضمانت صادرات ایران مانند تمامی‌‌‌‌ موسسات بیمه اعتباری کار تضمین مطالعات صادر‌‌کنندگان از مشتریان خارج کشور را انجام می‌‌‌‌دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: اگر صادرکننده‌ای اقدام به فروش نسیه کالاها کند، این آمادگی از طرف صندوق ضمانت صادرات ایران وجود دارد که به کمک بانک توسعه صادرات بخشنامه‌‌‌‌های لازم صادر شود. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به اقدامات صندوق ضمانت صادرات برای همکاری با مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: طرح‌هایی برای حمایت از صادرات فرش دستباف تدوین شده که امیدواریم صادر‌‌کنندگان واقعی فرش دستباف را در‌یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه در کنار«ری فاینانس» واردات، «ری فاینانس» صادرات هم ایجاد شود، از تقلیل کارمزد صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: هم اکنون کارمزد خدمات این صندوق یک تا دو درصد است.